OK, tack för klargörandet. Håller med om att man skall lämna snyggt efter sig! Det kan ibland se för j...igt ut.När det skall täljas använder jag självklart en täljkniv eller en Mora, (el. motsv.). Samma kniv använder jag även till grenar/kvistar och mindre sly, men skall jag ha ved, stöttor eller grövre ämnen så blir det en smidig lagom liten yxa.
För att klargöra varför jag använder två sorters knivar till att tälja så ligger det till så att det jag täljer mestadels just nu är smågrejer som mer eller mindre skulpteras fram sista biten. Det skulle gå att göra med en mora, men att hantera ett halssmycke som är 60x15mm ihop med ett halvt kilo knivblad samtidigt blir bra bökigt.
Å andra sidan kan jag tipsa övriga, nu när vi ändå pratar om att hugga grövre grenar och sly, om att jag när jag tar något så försöker jag alltid dölja mina spår så gott det går, och det är yxan en smidig medhjälpare till då jag förmodligen skulle vara allt för rädd om eggen på en kniv för att göra sånt med den, (ta så nära jorden som möjligt alltså eller till och med nere i).
I stort tror jag att det är som många redan påpekat, man får prova sig fram och anpassa sig till uppgiften, kulturen, ekonomi, vad som finns till hands etc etc, tills man kommit fram till vad man föredrar som en "basic uppsättning".
Off topic:
Hur skall en bra slida se ut, fungera och vara?
Så till din fråga gällande slidan. Enligt min åsikt så finns det två sätt att närma sig frågan. Nämligen ur traditionell synpunkt och ur praktisk dito. Jag skulle inte få för mig att tillverka en kydexslida till en traditionell nordisk samekniv. Likaså tjänar många andra modeller på att husera i en läderslida, t ex många japanska knivar.
Kydex vill jag ha i samband med mina användarknivar av den mer moderna sorten. Om man tar en sådan kniv som Mora 2K så följer det med en slida som är extremt ful och som heller inte funkar på bästa sättet. Där är det på sin plats med ett byte.
En kydexslida bör enligt min åsikt vara anpassad till varierande bärsätt, dvs horisontell eller vertikalt (upp och ner) i både bälte, hals och över sidan av bröskorgen. Den skall ha en variation av fastsättningsmöjligheter och den skall också vara väldränerad. Helst skall den också ha ett antal fästpunkter runt om kanten.
En av de duktigare tillverkarna på marknade är Mike Sastre. Det är ungefär så som jag vill att en kydexslida se ut: http://www.rivercitysheaths.com/photo.htm
~Paul~