Stor kniv till vad?

parerstång är bara en myt, man skär sig inte för att man inte har parerstång, jag har en bekant som är läkare(inom det militära) och frilufsare som kollade upp det här, det är bara en gammal myt och inget annat. det är till och med så att parerstången hindrar en att nyttja kniven fullt ut genom att man förhindras att använda vissa grepp

[/QUOTE]

vad menar du med att en parerstång är en myt? Menar du att det är omöjligt att skära sig på en kniv utan så att parerstång är onödig??
Vilka grepp talar du om?
 
niklassthlm; sa:
vad menar du med att en parerstång är en myt? Menar du att det är omöjligt att skära sig på en kniv utan så att parerstång är onödig??
Vilka grepp talar du om?

man hör ju nästan på namnet vad en parerstång är till för, eller hur?

jag säger inte att det är omöjligt att skära sig på en kniv varken med eller utan parerstång, men just att att man skulle skära sig oftare om man inte har parerstång är en myt och inget annat. Hanterar man sedan kniven på fel sätt så kan man naturligtvis skära sig riktigt illa det vet vi alla.

det finns en hel del omvända grepp som försvåras av parerstång samt att dom ofta är för stora vilket leder till momentförlusten jag tidigare nämnde.
 
det finns en hel del omvända grepp som försvåras av parerstång samt att dom ofta är för stora vilket leder till momentförlusten jag tidigare nämnde.

Vilka omvända grepp???

Jag är inte så säker på att dina påståenden angående parerstång stämmer, jag tror du har fel. Jag har aldrig sett ngn "statistik" på att det skulle vara en myt som du skriver. Tror inte på det.

Kan inte riktigt förstå vad du menar med "momentförlusten" heller om jag ska vara ärlig, jag tycker att jag får bra grepp. Kanske en teknik fråga, jag har alltid haft parerstång på mina knivar.
 
niklassthlm; sa:
Vilka omvända grepp???

det e lite svårt att förklara, jag har tyvärr inga bra bilder men låt mig säga så här, det är en täljgrej. jag ska försöka hitta bilder som illustrerar vad jag menar.

niklassthlm; sa:
Jag är inte så säker på att dina påståenden angående parerstång stämmer, jag tror du har fel. Jag har aldrig sett ngn "statistik" på att det skulle vara en myt som du skriver. Tror inte på det.

jag har en rätt bra källa på det här men eftersom jag inte just nu vet vad han säger om att jag referar till honom här med namn så tänker jag inte göra det heller.(det här gäller inte barn)

niklassthlm; sa:
Kan inte riktigt förstå vad du menar med "momentförlusten" heller om jag ska vara ärlig, jag tycker att jag får bra grepp. Kanske en teknik fråga, jag har alltid haft parerstång på mina knivar.

allt handlar om att komma så nära den skärande delen på bladet så möjligt med handen, ju längre handen är ifrån den skärande delen ju större blir momentförlusten, en taskigt utformad parerstång/skydd skapar just detta oönskade avstånd. en parerstång på bowie-kniven som Paul visade är så tunn att den är försumbar medans den du visade på bild ökade på avståndet väsentligt..
 
Parerstång bökigt för täljning och matlagning

Det är väl ganska solklart att en (dubbel) parerstång hindrar grepp där man lägger fingrar mot bladets rygg - vilket vissa ju gärna gör när de täljer.
Och om man vill hacka saker är det också i vägen.

Ergonomiskt sett är det alltid bäst att formge så generella grepp som möjligt, och inte förutsätta att man håller verktyg på ett visst sätt. Olika användare har olika preferenser, och olika händer. På så sätt är kanske parerskydd inte att föredra.
 
niklassthlm; sa:
Men av nyfikenhet; antag att du har en liten tall, kanske 10-15 cm i diameter som dött på rot, hur substitueras då kniven mot sågen och yxan? Det kan ju aldrig gå lättare att först hugga upp tallen i 25 cm långa bitar med kniven, än att såga upp den, och sedan hugga klabbarna med kniv istället för yxa?

Vet inte riktigt om jag förstår dig, om frågan är om jag klarar av att fälla den stackars tallen med min kniv så är svaret ja.

Jag har valt att bära stor kniv mot yxa o såg pga att den tar upp betydligt mindre plats, jag trivs även med en stor kniv i handen. Om jag är tvungen att hugga upp tallen i "25 cm långa bitar" med min kniv så skulle det gå de med. En stor kniv är för mig en mycket bra kompromiss. Vill ha ett stort blad för att skiva bröd, skära lök osv Tycker att det är omotiverat att släpa runt på yxa o såg i skogen.

Ja, såklart, det är min chris reeve jag syftar på.
Vad jag syftar på med frågan är om det inte är betydligt mer jobb och tar betydligt längre tid att hugga upp t.ex en tvåmeters tall, 10-15 cm i diameter, i åtta delar á 25 cm med en stor bra kniv än att såga upp den med en bra kvistsåg. Och om det sedan inte är betydligt mer jobb och tar betydligt längre tid att hugga upp de åtta rundade bitarna med en stor kniv än med en liten yxa typ den Fiskars jag nämnde. Att det går att fälla den lilla tallen med en stor kniv begriper jag. Men sedan ska den i mitt ex. fortsätta kapas.

Om det är betydligt mer jobb och tar betydligt längre tid med en stor kniv än med en liten såg och yxa, så är det inte omotiverat att släpa runt på yxa o såg i skogen.

Raskesven

[Ändrat av Raskesven 2005-05-30 kl 15:41]
 
Nordesjö; sa:
villam; sa:
Finns det en diskussionsgrupp om långbyxor eller shorts? Kåsor i plast eller trä??
Jag bara frågar..
:)

Ehm... du har inte varit på det här forumet så länge?
;)

Olle, klart att många här har kåsor som ett av sina huvudintressen. Dra gärna igång en diskussion ang för och nackdelar med trä eller plast och ska det vara stor eller liten. Här finns hur mycket som helst att diskutera.

/g

undrar föresten om det inte redan finns ett par trådar om detta...
 
Slut leden,friluftssoldater.

Schneeberger; sa:
Ämnet "stora knivar" har ju ventilerats en och annan gång på utsidan.

Och vad var syftet när man designade knivarna ifråga?

Alltså vad är användingsområdet för en kniv av typen Fällkninven A1 eller Cold Steel SRK?

OBS! Detta är en seriöst menad och nyfiken fråga!

Tror att i början var det väl tänkt att dessa knivar skulle ersätta bajonetterna i det militära,efterhand har dessa knivar börjat användas bl.a av friluftsintresserade som ett alternativ till såg och yxa.En del har lite olika åsikter om parerstångens vara eller inte vara,även utformningen.


peter
 
Jag är också en "täljare", och min erfarenhet är att täljknivar per definition är gjorda utan parerstång, av uppenbara skäl. Om man sedan föredrar parerstång på sin huggare så kanske det finns argument för detta som jag aldrig tänkt på, eftersom jag inte använder stora knivar.
Min åsikt är tvärtemot vad vissa skrivit att en mindre kniv är bättre till det mesta, men att det finns ett fåtal saker som man bara kan göra (frågan är om det är saker man måste göra?) med en stor kniv, eller med specialverktyg, som definitionsmässigt gör jobbet bättre, eftersom en yxa är specialgjord för att hugga och klyva med, en såg är specialgjord för att fälla och kapa med, etc.
Givetvis kan man rensa fisk och skära kaffepannrabb med en Bowie, men tro mig, mina fiskar rensas snabbare, snyggare och säkrare med en mellanstor kniv. Man kan rensa fisk med en yxa också, men jag gör det inte, bara för att det är möjligt.

T o m Niklas erkände ju att han använder en liten kniv till det mesta, men att han bär sin stora kniv i ryggsäcken "utifall att".
 
Re: Parerstång bökigt för täljning och matlagning

Nordesjö; sa:
Det är väl ganska solklart att en (dubbel) parerstång hindrar grepp där man lägger fingrar mot bladets rygg - vilket vissa ju gärna gör när de täljer.
Och om man vill hacka saker är det också i vägen.

Ergonomiskt sett är det alltid bäst att formge så generella grepp som möjligt, och inte förutsätta att man håller verktyg på ett visst sätt. Olika användare har olika preferenser, och olika händer. På så sätt är kanske parerskydd inte att föredra.

nä vettu, det tycker inte jag, man får anpassa sina händer bara, jag kan faktist inte på något sett se att den skulle kunna vara ivägen, man kan självklart inte hålla kniven på samma sätt som en kniv utan parerstång. Tycker inte att det är ivägen.

Tycker heller inte att det stämmer med påståendet att man inte får samma kraft, flyttar fram fingret framför parerstången så är det problemet löst.


[Ändrat av niklassthlm 2005-05-30 kl 16:22]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
pelka Hur stor rygga? Utrustning allmänt 4
vandrafjäll Stor Thermos Utrustning allmänt 4
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Tomas J Suunto X-Lander Military, stor? Utrustning allmänt 0
fotografiskt Extra dun - hur stor skillnad? Utrustning allmänt 6
PetNor Burk, stor som en snusdosa, med skruvlock. Utrustning allmänt 16
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
pergar stor ryggsäck Utrustning allmänt 21
peppe_37 HUR STOR RYGGSÄCK? Utrustning allmänt 10
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12

Liknande trådar