Stor kniv till vad?

Som vanligt så verkar knivdiskussioner engagera av någon anledning. Stora knivar har jag aldrig känt något behov av. Jag tycker de är ganska trubbiga instrument för mina behov dvs tälja lite, använda till matlagning, rensa/filéa fisk. I regel har jag en samekniv med relativt kort blad (8cm) samt en filékniv. I skogslandet har jag även en kort yxa för huggändamål.
Jag måste erkänna att jag mycket sällan känt något behov av att gräva gropar med min kniv eller behövt hugga mig igenom täta snår. Däremot har jag varje gång jag är ute behov av en mindre, lätthanterlig täljkniv (självklart utan parerstång), samt en vass filékniv. När det gäller parerstången så håller jag ofta tummen och pekfingret runt bladet för bättre precision och ibland tummen uppe på bladet, det är som Patric skrev lite svårt att förklara men dubbel parerstång är helt klart i vägen.
När det gäller s.k. "överlevnadssituationerna" så är jag väldigt skeptisk och anser att det handlar om mycket fiktiva konstruerade situationer. I realiteten så handlar nog de flesta överlevnadssituationer om bristande planering och olycksfall där en stor kniv nog inte har så stor relevans.
 
Åsikt

Hej!

skulle hellre ha med ihop fällbar mini såg
den är riktigt effektiv.
kniven blir bara slö av att slå i träd.
så står man där med klumpig oavändbar kniv.
Bättre att ha en riktig vass kniv och vara rädd om den.
för brynet är ju inte första som packas ner när man ska ut.
Storleken som mora kniven tror jag nästan optimal.
Men visst är det svårt.
// jonas
 
OK, då tar vi det en gång till.

Den här diskussionen är inte baserad på frågan gällande fördelar eller nackdelar med en stor kniv gentemot en liten, alternativ yxa eller såg.

Så här löd ursprungsfrågan:
"Det säljs ju uppenbarligen en del knivar av den "större" kalibern. Vad används alla dessa till? Och vad var syftet när man designade knivarna ifråga?"

~Paul~
 
Elitförband Trangia.

Brukar använda den där moran med långt blad att dela mindre pinnar med,på det sättet kan den ersätta en yxa i vissa lättare situationer t.ex kaffekok.Sågen (fällbar) kommer så gott som alltid med,tar liten plats och har en snabb avverkningsförmåga.Vet jag om att jag kommer vistas i större skogsområden mesta delen av en tur så åker yxan (fiskars handy 600) med,då lagas middag,kaffe och choklad+kvällsmacka oftast över öppen eld som kräver lite mer ved.


Dag-korpral Punggren
Gruppledare
 
Re: Re: Re: Schysst tråd det här...

-Patric-; sa:
jo...

meeen, se på yxor.. jag har sett gubbar som med små handyxor spräcker grov ved med ett välriktat slag längs märgstrålarna medans mina kompisar från stan inte kan spräcka finved med min stora klyvyxa.. teknik och erfarenhet kan i många fall ersättar storlek och kraft..

Disskuterade detta med en gammal gubbe som bar en sån där pytteliten yxa och undrade varför han inte bar en större som man får mer kraft med och svaret jag fick var "Har du någonsin sett en bäver fäll ett träd". Några timmar senare förstod jag vad han menade, när vi paddlade förbi en bäverfamilj som avverkat ett flertal träd.
 
Re: OK, då tar vi det en gång till.

dePaul; sa:
Den här diskussionen är inte baserad på frågan gällande fördelar eller nackdelar med en stor kniv gentemot en liten, alternativ yxa eller såg.

Så här löd ursprungsfrågan:
"Det säljs ju uppenbarligen en del knivar av den "större" kalibern. Vad används alla dessa till? Och vad var syftet när man designade knivarna ifråga?"

~Paul~

Hmm...trodde jag hade redan svarat på det.

Från ett tidigare inlägg:
Tror att i början var det väl tänkt att dessa knivar skulle ersätta bajonetterna i det militära,efterhand har dessa knivar börjat användas bl.a av friluftsintresserade som ett alternativ till såg och yxa.En del har lite olika åsikter om parerstångens vara eller inte vara,även utformningen.


peter
 
dePaul; sa:
Jag vet att du redan svarat på det Peter. Men vissa har tydligen inte uppfattat frågan ändå.

~Paul~
När frågan delvis handlar om vad stora knivar används till, är det väl inget konstigt att "vissa personer", däribland jag, jämför med andra verktyg vars användningsområde kan vara likartat, nämligen såg och yxa?

Dessutom besvarar man i ett diskussionsforum inte statiskt endast huvudinlägget, utan även de inlägg som figurerar i diskussionen. Får jag läsa påståendet att "yxa och såg är onödigt i skogen", underförstått att en stor kniv istället klarar motsvarande jobb, så hugger jag och vill se om personen har på fötterna med det påståendet.

Jag är inte per automatik avogt inställd till stora knivar, eller försöker överglänsa dem med yxa och såg; jag ville veta hur bra de fungerade i praktiken relativt yxa och såg, hur bra kompromiss de var och vad en tänkbar sådan kniv väger. Den typen av följdfrågor dyker upp i alla utrustningsdiskussioner, och det ska de väl kunna göra?

Raskesven
 
Raskesven; sa:
När frågan delvis handlar om vad stora knivar används till, är det väl inget konstigt att "vissa personer", däribland jag, jämför med andra verktyg vars användningsområde kan vara likartat, nämligen såg och yxa?

Självklart inte, men saken är den att de flesta har glömt ursprungsfrågan och gjort det till en strid mellan stora knivar, yxor, sågar och små knivar. Som om att det bara fanns en enda kandidat därute.

Jag har redan i mitt första inlägg skrivit att en stor kniv är en kompromiss. Ganska bra på allting, men absolut inte bäst i specifika fall.
 
Re: Re: Parerstång bökigt för täljning och matlagning

niklassthlm; sa:
Tycker heller inte att det stämmer med påståendet att man inte får samma kraft, flyttar fram fingret framför parerstången så är det problemet löst.

Om man nu har parerstång, vad är då vitsen med att ha parerstång om man har fingrar framför? Visst, parerstången hindrar handen från att glida fram ännu mera. Men den låser samtidigt greppet och ger små möjligheter att vända och vrida kniven smidigt. Därmed har man förlorat en stor del av vitsen med att ha handen långt fram.


Jag föredrar själv små knivar utan parerstång. Jag har rensat ut alla gamla stora knivar, har kvar två knivar med ca 15cm blad. De ligger bara hemma och skräpar. De jag använder är Moraknivar samt handgjorda upp till kanske 11 cm på de största, de flesta mindre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
pelka Hur stor rygga? Utrustning allmänt 4
vandrafjäll Stor Thermos Utrustning allmänt 4
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Tomas J Suunto X-Lander Military, stor? Utrustning allmänt 0
fotografiskt Extra dun - hur stor skillnad? Utrustning allmänt 6
PetNor Burk, stor som en snusdosa, med skruvlock. Utrustning allmänt 16
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
pergar stor ryggsäck Utrustning allmänt 21
peppe_37 HUR STOR RYGGSÄCK? Utrustning allmänt 10
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12

Liknande trådar