Stor kniv till vad?

niklassthlm; sa:
.....
Men....om jag anser att det är bättre med en stor kniv istället för en såg och en yxa. Hur resonerar du då?
Jag har ingen stor erfarenhet av stora knivar. Är själv helt nöjd med den tjänst min lilla Fiskars Handy 600 yxa, Malco kvistsåg och Mora 2000 ger mig under vandringar med kåta.

Men av nyfikenhet; antag att du har en liten tall, kanske 10-15 cm i diameter som dött på rot, hur substitueras då kniven mot sågen och yxan? Det kan ju aldrig gå lättare att först hugga upp tallen i 25 cm långa bitar med kniven, än att såga upp den, och sedan hugga klabbarna med kniv istället för yxa?

Vilken stor kniv vore lämplig för ändamålet, den du visade på bilden eller? Vad väger en stor kniv lämplig för ändamålet?

Raskesven
 
Re: Re: Schysst tråd det här...

dePaul; sa:
alien; sa:
att tälja en korvpinne så att man kan överleva korvgrillningen går ju bara inte...

Jag har också en stor kniv, den har jag drömt om sen jag var liten, men va' fan jag ska ha den till, det vet jag inte...
Många stora knivar har en klart bättre bladgeometri än många mindre knivar. Det är absolut inga problem att skära till en korvpinne med en Busse eller Fehrman.

Min Puma klarar det också alldeles utmärkt. Lika bra som en Mora. Om du tittar noga så ser du att båda har samma typ av slipning och samma sekundära slipvinkel; nordisk (eller saber ground som det heter på engelska).

Men skillnaden är att när din Mora har gått av pga att du har försökt bända upp en knöl i marken för att få en bättre liggplats, så fortsätter min Puma att fungera :)

Jag tycker att du skall ta ut din stora kniv och utsätta den för en del arbete. Du kommer kanske att bli förvånad. Det vill säga, om det är någorlunda bra kvalité på den.

~Paul~

Jo, jag använder min STORA kniv av laminerat stål till att hugga ved med ibland, trots de tekniska framstegen på stenåldern, bara för att det är roligt.

För att tälja tar jag en bättre lämpad kniv, gammal, halvt utsliten, men nedrans bra.

Morakniv har jag aldrig nämnt, men jag har en i snickarbältet, där passar den utmärkt tycker jag.

Ciao!

Uffe
 
Re: Re: Re: Schysst tråd det här...

alien; sa:
Morakniv har jag aldrig nämnt, men jag har en i snickarbältet, där passar den utmärkt tycker jag.

Ciao!

Uffe
Du får ursäkta, jag antog felaktigt att du också var en av Moranissarna.

~Paul~
 
En gång för länge sen...

-Patric-; sa:
konstigt med knivar.. aldrig någon som kan erkänna att dom gillar knivar.. man hör aldrig någon i en Ferrari säga, "Joooo, den e fan skitgrym att lasta och dra släp med, det e fan den bästa shoppingvagnen i byn!!" nää, gäller det bilar och andra grejer så får man lov att säga att man köper dom för att man helt enkelt tycker att dom är vackra, att funktionen inte är viktigast..

...hade jag en sån där riktig lyxbroschyr på Jaguar E-Type.

Där visades på ett uppslag hur hela familjen, 2 vuxna och 2 barn, var ute i skogen med den nya E-typen 2+2 och hämtade ved, hela det "stora" bagagerummet fullt, förmodligen till den öppna spisen hemma på godset. En praktisk familjesportbil, klart före sin tid! ;-D

Om veden var avverkad och kluven med kniv, yxa eller såg framgick, vad jag kan minnas, dock ej...

Men det var en jävla fin broschyr i alla fall, undrar var den tog vägen...

Ciao!

Uffe
 
Re: Re: Re: Re: Schysst tråd det här...

Uffe [/QUOTE]
Du får ursäkta, jag antog felaktigt att du också var en av Moranissarna.

~Paul~ [/QUOTE]

Det är lungt, Paul, jag tar inte så allvarligt på mig själv! Jag är säkert "nisse" in some other way...

Ciao!

Uffe
 
Smaken e´ som baken. Själv använder jag en liten kniv och en yxa. Det skulle vara intressant och se hur folk använder sina knivar när de är ute. Tolka nu inte detta som om att jag är någon självutnämd expert på området för det är jag defenitivt inte.

Har själv haft en mängd coola stora knivar, dessa är dock numera förpassade till vinden. Jag måste nog erkänna att på den tiden det begav sig försökte jag nog hitta bra argument för en stor kniv. Dessa försvann ganska fort när jag lärde mig använda en liten kniv. Själv skulle jag aldrig byta ut min yxa mot en stor kniv. Tycker yxan är överlägsen till det jag använder den.

/mattias
 
jo, så här resonerar jag då... så e det med allt, min syster slår i spik med klacken på sin sko, det funkar men en hammare är bättre, det kvittar vad jag säger till henne så skulle hon aldrig använda en hammare då hon anser att dom är livsfarliga..

;)

det va väl det jag trodde. Tack för att du på fjs vis redde ut allt himla bra. Nu ska jag kasta bort alla kvalitets knivar jag äger o springa ner o handla mig en mora. Då kommer allt bli bra.
 
-Patric-; sa:
jo, så här resonerar jag då... så e det med allt, min syster slår i spik med klacken på sin sko,
;)
Det går att fixa ved i lagom långa bitar till brasan med en välriktad "tramp" från MTB-skon också. Lagom tjock ved ligger redan på marken, fixat av Gudrun för några år framöver.
För övrigt föredrar jag små fällknivar ;)
 
Det optimala hade naturligtvis varit att ta med sig en en smörkniv, en liten kniv, en större, en filékniv, en Victorinox, en yxa och en såg eller hur? Eller varför inte en motorsåg och en liten kniv??

Men Mattias och många andra. Den här diskussionen gällde inte från början vad som är det ultimata verktyget ute i naturen, utan vad syftet är med stora knivar. En stor kniv är inget annat är en kompromiss!

~Paul~
 
niklassthlm; sa:
det va väl det jag trodde. Tack för att du på fjs vis redde ut allt himla bra. Nu ska jag kasta bort alla kvalitets knivar jag äger o springa ner o handla mig en mora. Då kommer allt bli bra.

lugn i stormen, kvalitet bedöms inte i produktens pris, en Mora kan ha precis lika hög kvalitet som en Gerber-hightechrostfrittyakkamakka för 3000:-
 
Men av nyfikenhet; antag att du har en liten tall, kanske 10-15 cm i diameter som dött på rot, hur substitueras då kniven mot sågen och yxan? Det kan ju aldrig gå lättare att först hugga upp tallen i 25 cm långa bitar med kniven, än att såga upp den, och sedan hugga klabbarna med kniv istället för yxa?

Vet inte riktigt om jag förstår dig, om frågan är om jag klarar av att fälla den stackars tallen med min kniv så är svaret ja.

Jag har valt att bära stor kniv mot yxa o såg pga att den tar upp betydligt mindre plats, jag trivs även med en stor kniv i handen. Om jag är tvungen att hugga upp tallen i "25 cm långa bitar" med min kniv så skulle det gå de med. En stor kniv är för mig en mycket bra kompromiss. Vill ha ett stort blad för att skiva bröd, skära lök osv Tycker att det är omotiverat att släpa runt på yxa o såg i skogen.

Ja, såklart, det är min chris reeve jag syftar på.
 
lugn i stormen, kvalitet bedöms inte i produktens pris, en Mora kan ha precis lika hög kvalitet som en Gerber-hightechrostfrittyakkamakka för 3000:-

absolut, jag skulle aldrig vid min själ köpa en Gerber.

Men när det gäller andra märken så har du fel igen.

Jag undrar varifrån dina "kunskaper" kommer. Vilka knivar refererar du till?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
pelka Hur stor rygga? Utrustning allmänt 4
vandrafjäll Stor Thermos Utrustning allmänt 4
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Tomas J Suunto X-Lander Military, stor? Utrustning allmänt 0
fotografiskt Extra dun - hur stor skillnad? Utrustning allmänt 6
PetNor Burk, stor som en snusdosa, med skruvlock. Utrustning allmänt 16
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
pergar stor ryggsäck Utrustning allmänt 21
peppe_37 HUR STOR RYGGSÄCK? Utrustning allmänt 10
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12

Liknande trådar