Stor kniv till vad?

dePaul; sa:
Men Mattias och många andra. Den här diskussionen gällde inte från början vad som är det ultimata verktyget ute i naturen, utan vad syftet är med stora knivar. En stor kniv är inget annat är en kompromiss!

~Paul~

det kan väl till och med jag skriva under på, samt att det finns felkonstruerade knivar i alla storlekar och prisklasser, en som är intresserad kan naturligtvis plocka ut guldkornen oavsett storlek. vissa slår av grenar mot en sten för att få ved andra hugger med stor kniv eller yxa..
 
niklassthlm; sa:
Men när det gäller andra märken så har du fel igen.

Jag undrar varifrån dina "kunskaper" kommer. Vilka knivar refererar du till?

nu får du väl ge dig.. jag har inte haft fel en enda gång hittintills. det mest konstruktiva du har kommit med är att jag är som en 12åring och att jag har fel.. om jag har fel om kvalitet så läs på vad kvalitet betyder så klarnar det nog ska du se..
 
-Patric-; sa:
lugn i stormen, kvalitet bedöms inte i produktens pris, en Mora kan ha precis lika hög kvalitet som en Gerber-hightechrostfrittyakkamakka för 3000:-
Nu tar du upp ett riktigt svårt ämne. Vad är kvalitet egentligen? Är det en samekniv med damaskerat blad och diverse inlägg i handtaget allt från renhorn, läder, silver och ebenholz, dvs en kniv vars primära syfte är att se snygg ut? Och det viktigaste att det säger klick i slidan när man stoppar i kniven?

Jag påstår inte att sameknivarna är dåliga skärverktyg. Men det finns bättre. Framför allt med tanke på de ofta hutlösa priser man får betala för riktiga sameknivar.

Min uppfattning är att form följer funktion. Jag tycker således att en kniv som uppvisar bra skäregenskaper, vars blad består av ett kvalitetsstål/handtag och som är någorlunda väl ihopskruvad är minst lika estetiskt tilltalande, även utan alla dessa utsmyckningar.

På tal om Gerber. Deras kvalitet har minskat avsevärt sedan de gick ihop med Fiskars. De har degraderat stålkvaliteten i de flesta av sina knivar och utbudet är inte riktigt som det brukade vara. De är heller inte lika bra ihopsatta längre.

~Paul~
 
.. om jag har fel om kvalitet så läs på vad kvalitet betyder så klarnar det nog ska du se..


Jag tycker att du ska göra detsamma. Det är väldigt trångsynt att skriva att ett lr annat är skit utan att ha ngn aning om vad man pratar om. Att från höften kasta ur sig en massa påståenden om vissa knivmakares produkter utan att ha en aning om va de är, det är illa och lågt. Att nervärdera andra personers verktyg o ägodelar utan att veta vad det handlar om är inte riktigt fint.
Nä, tack men nej tack, tror inte att du har något som helst att lära mig.
 
Hmmmm, känns det inte som om diskussionen spårat ur lite nu?
Var inte frågan från början om man "skulle ha" stor eller liten kniv?
Frågan är intressant men omöjlig att svara på....
Det beror helt på vad man skall ha den till, var och när.
Och, vem bestämmer?
Diskussionspunkten har funnits i många år bland vissa grupper av svenska jägare och är lika oförståelig där.
Det är den resandes ensak vilken sorts kniv man bär, eller hur?
Finns det en diskussionsgrupp om långbyxor eller shorts? Kåsor i plast eller trä??
Jag bara frågar..
:)
Skall man strosa i Sarek en vacker sommardag så räcker det väl med nästan vad som helst, skall man på lite mer expeditionsliknande utflykter så föredrar jag personligen en Stooor kniv.
Men en stor kniv kan man göra allt som man kan göra med en liten men inte tvärtom. Med en stor och tung kniv kan man spänta ved, fälla små små träd, få ner grenar till vindskydd mm.
Om man fiskar eller jagar så är en stor kniv oöverträffad i sin funktionalitet medan man med en liten kniv ofta står sig slätt.
Dessutom är en stor kniv säkrare att hålla i och handskas med om man är frusen, blöt, valhänt eller skadad.
Mina personliga preferenser efter en stor del av ett liv på olika kontinenter och i väsenskilda miljöer:
Kniven skall vara stor och tung, gärna modifierad Bowiemodell.
Parerstång är ett måste för att skydda fingrarna om man är blöt eller frusen. Avskurna fingersenor är inte att leka med när det är en vecka till närmaste sjukstuga!
Slidan skall vara av syntet, gärna Cordura eller Kytex för hållbarhet och slitstyrka.
Knivskaftet skall vara av läder eller, helst, Kraton för friktion och hållbarhet.
Min egen kniv, som hängt med sedan 1981 då jag arbetade i Pakistan och vandrade i Afghanistan, är en gammal Gerber Expedition. Den finns inte längre men liknande modeller finns från t.ex. Gerber fortfarande.
Olle
 
Jag tror att en sk. Storkniv kan ha ett berättigande när man hugger i snår etc. tjocklekar upp till kanske 5 cm.
Samerna använder dylika knivar för att hugga vide för att elda enligt Y. Ryd i boken Eld. Lätta yxor används visst också frekvent. Jag tror att det är mycket enkelt, tycke och smak, man trivs vissa perioder med kniv sedan provar man nåt nytt, blir lite visare och inser att nåt tidigare var bättre etc.
Det som är viktigt är att aldrig tappa fokus, det är det optimala konceptet man är ute efter :)

Jag vill minnas att jag har en fet gammal Martiini liggande i ngn låda...Kan Zeb Macahan så kan jag.
Ska prova så att jag vet om det funkar eller ej.
 
villam; sa:
Var inte frågan från början om man "skulle ha" stor eller liten kniv?
Svaret är nej. Frågan i sin helhet löd såhär:

Det säljs ju uppenbarligen en del knivar av den "större" kalibern. Vad används alla dessa till? Och vad var syftet när man designade knivarna ifråga?


~Paul~
 
niklassthlm; sa:
.. om jag har fel om kvalitet så läs på vad kvalitet betyder så klarnar det nog ska du se..


Jag tycker att du ska göra detsamma. [/QUOTE]

se det har jag gjort.. det sköna med kvalitetsbegreppet är att till skillnad från vad folk tror så är det skitenkelt, kvalitet kommer ur latinets qua litas vilket betyder "ur vad" vilket senare har blivet “Beskaffenhet”. kvalitet är inget annat än en produkt eller tjänsts fårmåga att tillfredställa kundens förväntningar och önskemål.

med andra ord så kan en morakniv ha lika bra eller bättre kvalitet än en kniv för 3000:-.. enkelt.
 
dePaul; sa:
Jag påstår inte att sameknivarna är dåliga skärverktyg. Men det finns bättre. Framför allt med tanke på de ofta hutlösa priser man får betala för riktiga sameknivar.

Min uppfattning är att form följer funktion. Jag tycker således att en kniv som uppvisar bra skäregenskaper, vars blad består av ett kvalitetsstål/handtag och som är någorlunda väl ihopskruvad är minst lika estetiskt tilltalande, även utan alla dessa utsmyckningar.
~Paul~

egentligen tror jag att vi är överens i sak.. jag har aldrig sagt att same-knivarna skulle va speciellt bra, jag hävdar att dom e skitsnygga och jag har en mer för att den är vacker än för att den är speciellt bra, nu är det relativt bra för det e ingen "turist"-kniv utan en brukskniv.
 
villam; sa:
i Sarek en vacker sommardag så räcker det väl med nästan vad som helst, skall man på lite mer expeditionsliknande utflykter så föredrar jag personligen en Stooor kniv.

det hade jag med valt i en djungel eller så.

villam; sa:
Men en stor kniv kan man göra allt som man kan göra med en liten men inte tvärtom. Med en stor och tung kniv kan man spänta ved, fälla små små träd, få ner grenar till vindskydd mm.

jag kan göra allt du nämnde där med en Mora.. lätt! prexis som jag berättade innan om gubbarna med små yxor som spräcker grov ved, genom teknik istället för kraft och tyngd.

villam; sa:
Om man fiskar eller jagar så är en stor kniv oöverträffad i sin funktionalitet medan man med en liten kniv ofta står sig slätt..

förklara.. du vet att man inte jagar med kniv i Sverige utan med gevär?

;)

villam; sa:
Parerstång är ett måste för att skydda fingrarna om man är blöt eller frusen. Avskurna fingersenor är inte att leka med när det är en vecka till närmaste sjukstuga!

parerstång är bara en myt, man skär sig inte för att man inte har parerstång, jag har en bekant som är läkare(inom det militära) och frilufsare som kollade upp det här, det är bara en gammal myt och inget annat. det är till och med så att parerstången hindrar en att nyttja kniven fullt ut genom att man förhindras att använda vissa grepp[/QUOTE]
 
villam; sa:
Hmmmm, känns det inte som om diskussionen spårat ur lite nu?
Var inte frågan från början om man "skulle ha" stor eller liten kniv?
Frågan är intressant men omöjlig att svara på....
Det beror helt på vad man skall ha den till, var och när.
Och, vem bestämmer?
Diskussionspunkten har funnits i många år bland vissa grupper av svenska jägare och är lika oförståelig där.
Det är den resandes ensak vilken sorts kniv man bär, eller hur?
Finns det en diskussionsgrupp om långbyxor eller shorts? Kåsor i plast eller trä??
Jag bara frågar..
:)
Skall man strosa i Sarek en vacker sommardag så räcker det väl med nästan vad som helst, skall man på lite mer expeditionsliknande utflykter så föredrar jag personligen en Stooor kniv.
Men en stor kniv kan man göra allt som man kan göra med en liten men inte tvärtom. Med en stor och tung kniv kan man spänta ved, fälla små små träd, få ner grenar till vindskydd mm.
Om man fiskar eller jagar så är en stor kniv oöverträffad i sin funktionalitet medan man med en liten kniv ofta står sig slätt.
Dessutom är en stor kniv säkrare att hålla i och handskas med om man är frusen, blöt, valhänt eller skadad.
Mina personliga preferenser efter en stor del av ett liv på olika kontinenter och i väsenskilda miljöer:
Kniven skall vara stor och tung, gärna modifierad Bowiemodell.
Parerstång är ett måste för att skydda fingrarna om man är blöt eller frusen. Avskurna fingersenor är inte att leka med när det är en vecka till närmaste sjukstuga!
Slidan skall vara av syntet, gärna Cordura eller Kytex för hållbarhet och slitstyrka.
Knivskaftet skall vara av läder eller, helst, Kraton för friktion och hållbarhet.
Min egen kniv, som hängt med sedan 1981 då jag arbetade i Pakistan och vandrade i Afghanistan, är en gammal Gerber Expedition. Den finns inte längre men liknande modeller finns från t.ex. Gerber fortfarande.
Olle

Bra skrivet.

Själv så vill jag ha båda, "liten" i slida, kydex såklart, för diverse mindre arbeten och en stor för diverse större arbeten :)

Bowie blad är ju mycket omtyckt, väldigt mångsidigt. Tyvär så faller inte stilen mig i smaken, visuellt menar jag. Jag trivs med hyffsat tunga spear point blad.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
pelka Hur stor rygga? Utrustning allmänt 4
vandrafjäll Stor Thermos Utrustning allmänt 4
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Tomas J Suunto X-Lander Military, stor? Utrustning allmänt 0
fotografiskt Extra dun - hur stor skillnad? Utrustning allmänt 6
PetNor Burk, stor som en snusdosa, med skruvlock. Utrustning allmänt 16
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
pergar stor ryggsäck Utrustning allmänt 21
peppe_37 HUR STOR RYGGSÄCK? Utrustning allmänt 10
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12

Liknande trådar