Hmmmm, känns det inte som om diskussionen spårat ur lite nu?
Var inte frågan från början om man "skulle ha" stor eller liten kniv?
Frågan är intressant men omöjlig att svara på....
Det beror helt på vad man skall ha den till, var och när.
Och, vem bestämmer?
Diskussionspunkten har funnits i många år bland vissa grupper av svenska jägare och är lika oförståelig där.
Det är den resandes ensak vilken sorts kniv man bär, eller hur?
Finns det en diskussionsgrupp om långbyxor eller shorts? Kåsor i plast eller trä??
Jag bara frågar..
Skall man strosa i Sarek en vacker sommardag så räcker det väl med nästan vad som helst, skall man på lite mer expeditionsliknande utflykter så föredrar jag personligen en Stooor kniv.
Men en stor kniv kan man göra allt som man kan göra med en liten men inte tvärtom. Med en stor och tung kniv kan man spänta ved, fälla små små träd, få ner grenar till vindskydd mm.
Om man fiskar eller jagar så är en stor kniv oöverträffad i sin funktionalitet medan man med en liten kniv ofta står sig slätt.
Dessutom är en stor kniv säkrare att hålla i och handskas med om man är frusen, blöt, valhänt eller skadad.
Mina personliga preferenser efter en stor del av ett liv på olika kontinenter och i väsenskilda miljöer:
Kniven skall vara stor och tung, gärna modifierad Bowiemodell.
Parerstång är ett måste för att skydda fingrarna om man är blöt eller frusen. Avskurna fingersenor är inte att leka med när det är en vecka till närmaste sjukstuga!
Slidan skall vara av syntet, gärna Cordura eller Kytex för hållbarhet och slitstyrka.
Knivskaftet skall vara av läder eller, helst, Kraton för friktion och hållbarhet.
Min egen kniv, som hängt med sedan 1981 då jag arbetade i Pakistan och vandrade i Afghanistan, är en gammal Gerber Expedition. Den finns inte längre men liknande modeller finns från t.ex. Gerber fortfarande.
Olle