Är det området på sovsäcken som är precis nedanför öppningen, dvs nedanför där din mun och näsa är, som blir blöt?Ser man till utrustning och andra saker jag tänkt på så tänker jag så här:
Detta är första turen där jag prövat stighudar på mina Åsnes Amundsen, och kommit fram till att stighudarna ger grymt bra fäste, såpass bra att snöskorna nog bara skulle kommit fram om det lutat mer än 25 grader, men då är man ju plötsligt i lavinterräng så det är uteslutet (med pulkan då).
Dvs, snöskorna ryker från kommande vinterfjällturer om jag inte har väldigt specifika ändamål där ett sådant verktyg krävs.
Som någon ovan nämnde, vindsäcken kunde jag skippat. Min bivy fungerade som en ersättare.
Sedan är det nog mest att jag måste banta vikt, men mer då att skaffa lättare utröstning än den jag för tillfället har.
Riktig mat som jag nämnt förut, är något jag helt inte vill göra några kompromisser med.
Men lyckas jag få ner vikten för en sådan vintertur till 40 kg så är jag glad!
Nu till min absolut största problem, som jag gärna hör om ni har några lösningar för:
Min sovsäck blir blöt, blötare för varje dag ute på tur. För kontext så tar jag och förklarar mitt sovsystem:
Närmast kroppen - Tunt underställ i merinoull
Lager 1 - En vapor barrier liner, dvs en vattentät liner som förhindrar att svett och fukt från kroppen tar sig ut i sovsäcken.
Lager 2 - Syntetsovsäck med herrkomfort -2
Lager 3 - Dunsovsäck med herrkomfort -20
Lager 3,5 - Drar bivybagen över sovsäcken vid fötterna för att förhindra att jag drar på mig kondens från tältduken.
Jag sover på ett liggunderlag med R-värde på 6,2.
Jag har alla ventilationsluckor öppna, endast myggnätet. Gäller även öppningen till innertältet.
Problemet är då att varenda morgon så är alltid den delen av sovsäcken som är närmast mitt huvud, blöt. Och även stora delar av sovsäcken som pekar mot himmelen.
Jag har ju designat det nya sovsystemet i hopp om att detta problem skulle vara borta men nej, det är precis lika påtagligt som förut.
(Detta händer oavsett tält)
Ge mig gärna era bästa tips!
Pulkan väger 60kg, är det för mycket?
- Trådstartare Vildmarkare
- Start datum