Pulkan väger 60kg, är det för mycket?

Ser man till utrustning och andra saker jag tänkt på så tänker jag så här:

Detta är första turen där jag prövat stighudar på mina Åsnes Amundsen, och kommit fram till att stighudarna ger grymt bra fäste, såpass bra att snöskorna nog bara skulle kommit fram om det lutat mer än 25 grader, men då är man ju plötsligt i lavinterräng så det är uteslutet (med pulkan då).
Dvs, snöskorna ryker från kommande vinterfjällturer om jag inte har väldigt specifika ändamål där ett sådant verktyg krävs.

Som någon ovan nämnde, vindsäcken kunde jag skippat. Min bivy fungerade som en ersättare.

Sedan är det nog mest att jag måste banta vikt, men mer då att skaffa lättare utröstning än den jag för tillfället har.
Riktig mat som jag nämnt förut, är något jag helt inte vill göra några kompromisser med.
Men lyckas jag få ner vikten för en sådan vintertur till 40 kg så är jag glad!

Nu till min absolut största problem, som jag gärna hör om ni har några lösningar för:

Min sovsäck blir blöt, blötare för varje dag ute på tur. För kontext så tar jag och förklarar mitt sovsystem:
Närmast kroppen - Tunt underställ i merinoull
Lager 1 - En vapor barrier liner, dvs en vattentät liner som förhindrar att svett och fukt från kroppen tar sig ut i sovsäcken.
Lager 2 - Syntetsovsäck med herrkomfort -2
Lager 3 - Dunsovsäck med herrkomfort -20
Lager 3,5 - Drar bivybagen över sovsäcken vid fötterna för att förhindra att jag drar på mig kondens från tältduken.

Jag sover på ett liggunderlag med R-värde på 6,2.

Jag har alla ventilationsluckor öppna, endast myggnätet. Gäller även öppningen till innertältet.

Problemet är då att varenda morgon så är alltid den delen av sovsäcken som är närmast mitt huvud, blöt. Och även stora delar av sovsäcken som pekar mot himmelen.
Jag har ju designat det nya sovsystemet i hopp om att detta problem skulle vara borta men nej, det är precis lika påtagligt som förut.
(Detta händer oavsett tält)
Ge mig gärna era bästa tips!
Är det området på sovsäcken som är precis nedanför öppningen, dvs nedanför där din mun och näsa är, som blir blöt?

Ser man till utrustning och andra saker jag tänkt på så tänker jag så här:

Detta är första turen där jag prövat stighudar på mina Åsnes Amundsen, och kommit fram till att stighudarna ger grymt bra fäste, såpass bra att snöskorna nog bara skulle kommit fram om det lutat mer än 25 grader, men då är man ju plötsligt i lavinterräng så det är uteslutet (med pulkan då).
Dvs, snöskorna ryker från kommande vinterfjällturer om jag inte har väldigt specifika ändamål där ett sådant verktyg krävs.

Som någon ovan nämnde, vindsäcken kunde jag skippat. Min bivy fungerade som en ersättare.

Sedan är det nog mest att jag måste banta vikt, men mer då att skaffa lättare utröstning än den jag för tillfället har.
Riktig mat som jag nämnt förut, är något jag helt inte vill göra några kompromisser med.
Men lyckas jag få ner vikten för en sådan vintertur till 40 kg så är jag glad!

Nu till min absolut största problem, som jag gärna hör om ni har några lösningar för:

Min sovsäck blir blöt, blötare för varje dag ute på tur. För kontext så tar jag och förklarar mitt sovsystem:
Närmast kroppen - Tunt underställ i merinoull
Lager 1 - En vapor barrier liner, dvs en vattentät liner som förhindrar att svett och fukt från kroppen tar sig ut i sovsäcken.
Lager 2 - Syntetsovsäck med herrkomfort -2
Lager 3 - Dunsovsäck med herrkomfort -20
Lager 3,5 - Drar bivybagen över sovsäcken vid fötterna för att förhindra att jag drar på mig kondens från tältduken.

Jag sover på ett liggunderlag med R-värde på 6,2.

Jag har alla ventilationsluckor öppna, endast myggnätet. Gäller även öppningen till innertältet.

Problemet är då att varenda morgon så är alltid den delen av sovsäcken som är närmast mitt huvud, blöt. Och även stora delar av sovsäcken som pekar mot himmelen.
Jag har ju designat det nya sovsystemet i hopp om att detta problem skulle vara borta men nej, det är precis lika påtagligt som förut.
(Detta händer oavsett tält)
Ge mig gärna era bästa tips!
Stort tack för filmen!!

Hej! Sorry för sen reserapport.

Först och främst, vikten på pulkan var för min del inte alls ett problem. Precis innan avgång så lyckades jag banta lite vikt så pulkans vikt hamnade nog på runt 53 kg istället.
Den enda gången vikten var ett hinder, om man ens kan kalla det för det, var i nedförsbackar. Då tenderade pulkan att putta på ganska hårt för att sedan få mig att åka snabbare vilket resulterade i ett hårt ryck.
Var rätt så obekvämt, men inget större problem.

Turen i sig kunde gått bättre, min plan var att korsa rapaälven och en annan lite större Jokk för att ta mig in i hjärtat av Sarek. Men issituationen var helt enkelt för osäker för att jag som ensamskidåkare kunde passera säkert över.
Pratade en del med lokalbefolkningen där jag även fick mina farhågor bekräftade i efterhand. Enligt boende i Kvikkjokk har vintern varit ovanligt varm, vilket har resulterat i svaga isar och dåligt med snö.

Till Rapadalen kom jag, men längre än så var för riskabelt.

Jag filmade in äventyret, kika gärna på videon!

/Malte
Det var alltså inte "ett rent helvete" att dra pulkan, som vissa skribenter förutspådde? 😀

Hej! Sorry för sen reserapport.

Först och främst, vikten på pulkan var för min del inte alls ett problem. Precis innan avgång så lyckades jag banta lite vikt så pulkans vikt hamnade nog på runt 53 kg istället.
Den enda gången vikten var ett hinder, om man ens kan kalla det för det, var i nedförsbackar. Då tenderade pulkan att putta på ganska hårt för att sedan få mig att åka snabbare vilket resulterade i ett hårt ryck.
Var rätt så obekvämt, men inget större problem.

Turen i sig kunde gått bättre, min plan var att korsa rapaälven och en annan lite större Jokk för att ta mig in i hjärtat av Sarek. Men issituationen var helt enkelt för osäker för att jag som ensamskidåkare kunde passera säkert över.
Pratade en del med lokalbefolkningen där jag även fick mina farhågor bekräftade i efterhand. Enligt boende i Kvikkjokk har vintern varit ovanligt varm, vilket har resulterat i svaga isar och dåligt med snö.

Till Rapadalen kom jag, men längre än så var för riskabelt.

Jag filmade in äventyret, kika gärna på videon!

/Malte
Nu har jag tittat på filmen. Jag tyckte om den.

Hej igen. Trevlig tur och fin film. Och som jag misstänkte var pulkans vikt inte något större problem.

Det är framför allt i lössnö som att dra en tung pulka är ett verkligt slitgöra. Om man har fin skare/skoterspår är 60 kg inget jag skulle bekymra mig över. Och då är jag snart 60 år och sitter mest framför en dator.

Vad det gäller fuktproblemen har du tänkt helt rätt vad det gäller sovsäcken, även om jag brukar skutta överdrag på utsidan. Ibland, om det är näst intill vindstilla, kommer man helt enkelt inte undan fukt inne i tältet på natten. Är därmed oftare ett bekymmer nere i skogen jämfört med kalfjället. Men två små tipps kan jag komma med som kan hjälpa till viss del.

1: Nere i skogen har vi ibland valt att även helt öppna absiden för att maximera luftflödet. Kan hjälpa lite i vissa fall.

2: På morgonen kör vi ofta en ”luftbytesprocess” när vi vaknar. Först kör man köken/köket på Max inne i absiden, så det blir varmt inne i tältet. Varm luft kan innehålla oerhört mycket mer fukt än kall, så fukten inne i tältet kommer dunsta/sugas upp så att säga. Sen vädrar man ut så mycket det går, så den varma fuktiga luften byts ut mot kall och torr. Sen stänger man igen och upprepar processen. Efter en 3-4 omgångar brukar det vara påtagligt torrare i tält och sovsäckar.

Sen brukar vi om vädret tillåter direkt hänga upp sovsäckarna ute när de fortfarande är varma så de kan avdunsta lite till.

/ Stefan

Hej igen. Trevlig tur och fin film. Och som jag misstänkte var pulkans vikt inte något större problem.

Det är framför allt i lössnö som att dra en tung pulka är ett verkligt slitgöra. Om man har fin skare/skoterspår är 60 kg inget jag skulle bekymra mig över. Och då är jag snart 60 år och sitter mest framför en dator.

Vad det gäller fuktproblemen har du tänkt helt rätt vad det gäller sovsäcken, även om jag brukar skutta överdrag på utsidan. Ibland, om det är näst intill vindstilla, kommer man helt enkelt inte undan fukt inne i tältet på natten. Är därmed oftare ett bekymmer nere i skogen jämfört med kalfjället. Men två små tipps kan jag komma med som kan hjälpa till viss del.

1: Nere i skogen har vi ibland valt att även helt öppna absiden för att maximera luftflödet. Kan hjälpa lite i vissa fall.

2: På morgonen kör vi ofta en ”luftbytesprocess” när vi vaknar. Först kör man köken/köket på Max inne i absiden, så det blir varmt inne i tältet. Varm luft kan innehålla oerhört mycket mer fukt än kall, så fukten inne i tältet kommer dunsta/sugas upp så att säga. Sen vädrar man ut så mycket det går, så den varma fuktiga luften byts ut mot kall och torr. Sen stänger man igen och upprepar processen. Efter en 3-4 omgångar brukar det vara påtagligt torrare i tält och sovsäckar.

Sen brukar vi om vädret tillåter direkt hänga upp sovsäckarna ute när de fortfarande är varma så de kan avdunsta lite till.

/ Stefan
Stort tack för tips nr 2. Det skall jag prova.

Och när jag ändå är inne på vintertur med pulka tipps skulle jag även vilja slå ett litet slag för att använda sig av fuktspärrsockor på längre turer, som t.ex https://rab.equipment/eu/vb-socks-8...lLb1te6h-c8EJH9bs3s7lX0RGfHeFH6hWDpfV0jDAewu3

Är väldigt skönt att slippa stelfrusna skor när man vaknar på morgonen!

/ Stefan
Ja de funkar fint. Men skor tillbringar väl hela natten i sovsäcken? Så fick jag lära mig på 70-talet och så har jag alltid gjort. Man lägger skorna i sovsäcksfodralet och hela paketet ligger under knävecket medan man sover. Såklart måste man noggrant borsta bort all snö först!

Well......

Skor i sovsäcken är väl som det mesta lite av en smaksak. Visst blir pjäxorna/kängorna torrare och varmare, men å andra sidan riskerar ju sovsäcken att bli blötare. Och dessutom tycker jag personligen att det är mycket obekvämt.

Så för egen del har jag under mina 600+ tältnätter på vintern aldrig stoppat ner någon pjäxa i sovsäcken. Fuktiga strumpor, naturligtvis. Och vid något tillfälle även en sådan där löstagbar innersko i ylle. "Ytterskalet" på kängan/pjäxan får nöja sig med att vistas i absiden. Har ytterst sällan varit några som helst problem, men i dessa tider när vädret allt oftare skiftar från plusgrader och regn/blötsnö till -20 nästa morgon är risken för blöta kängor som leder till problem högre.

Brukar då försöka trycka ner en flaska med kokhett vatten i pjäxorna när jag går och lägger mig och sen tina upp dom med hjälp av stormköket på morgonen. Är bara allt man stoppar ner i pjäxan (ullinnersko + strumpor) torrt brukar "ytterskalet" torka ganska bra under dagen om det är kallt och torrt väder ute.

Men har du kört med skor i sovsäcken sen 70-talet Bengt så lär du ju vara nöjd med den lösningen :)

/ Stefan

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Valla pulkan enkelt Turskidåkning 9
skral Ikeas Frakta i pulkan Turskidåkning 6
pimmen Hur packar ni pulkan? Turskidåkning 1

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg