Hej. jag väger för mycket

Det där med att tugga i sig mellan måltiderna är ju bara dumt, en människa klarar sig flera veckor utan mat.
Svälter definitivt inte ihjäl utan mat mellan lunch och middag.

Man måste komma till insikt att mat är bränsle för kroppen, inte belöning eller tröst.

Även Socker är en stor bov till att nutidsmänniskan blir fet.
En 33centiliters burk CocaCola innehåller motsvarande ca 35gram socker exempelvis.

Socker är även en social grej, så fort det sak hälsas på ska det tuggas sött fikabröd.
Nästan så det är oförskämt att säga, nej tack, jag äter inte skräp om jag inte svälter.

Själ har jag undvikit socker i många år.

Norrmännen som ju är lite klokare och mer klarsynta än oss har infört en sockerskatt.

Jo, och det mesta av snacksen och mellanmålen ÄR socker/kolhydrater (frukt, fikabröd, mackor eller godis). Inte så vanligt att man tar en makrill till kaffet eller en burk tonfisk, ok ett ägg eller en näve nötter kanske några tar, och det låter iaf bättre, även om det är bättre över tid att ge sjutton i att stoppa i sig mellan huvudmålen. Den tiden är viktig för att sänka insulinet.

Dr Jason Fung har en väldigt tydlig och bra förklaringsmodell till det här, och på ett par sidor i sin bok "Obesity code", och med ett par bilder, förklaras hur fetmaepedemien i Usa startade. Kan rekommendera den.

Det blir en form av övergödning av kroppen över tid, ett i-landsproblem. Vi äter för ofta, och sånt som triggar insulinet mer än nödvändigt. Det ör egentligen självklarheter, men ofta läggs det bara fram i svepande ordalag och säger inte så mycket, men dr Fung förklarar hur kroppen reagerar naturvetenskapligt och vilka processer som påverkas.

Jag har precis fått ytterligare en anledning till att ”skippa skräpet” och det är att spara pengar. Jag får i mig mindre mängd skräpenergi och jag sparar pengar.

Jag noterar dagens vikt och ser hur vikten utvecklas över tid när jag nu ska göra just detta som jag slarvat med: hantera skräpenergin

Det är dags att rycka upp sig…och jag ser för övrigt fram mot att kunna vara ute mer nu och träna mer när vårljuset är här.

Mer träning och mindre skräpenergi kommer att göra skillnad.

Om en person som promenerar en timme jämförs med en annan som springer en timme i medelfart så använder den som springer mer energi.
Det borde vi vara överens om.
Från tidigare länkad artikel: "Trials show that a structured, supervised exercise programme done up to five times a week for six and ten months increases daily energy expenditure. These effects were shown in both young and middle-aged men and women.

This research clearly shows that physical activity does increase how many calories you burn each day."

Från tidigare länkad artikel: "Trials show that a structured, supervised exercise programme done up to five times a week for six and ten months increases daily energy expenditure. These effects were shown in both young and middle-aged men and women.

This research clearly shows that physical activity does increase how many calories you burn each day."
Vad blir slutsatsen då, med mitt entimmesexempel?

"Det visste jag inte. Minns du var, av vem?..."
Det finns flera som ifrågasatt teorin, men ingen som säkert motbevisat den i nuläget, så det kommer att krävas mer studier på individnivå. Pontzers teori verkar kunna stämma fast inte på individnivå utan på populationsnivå, vilket gör att jämförelsen mellan Hadza och andra grupper blir svår... kolla t.ex https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10201660/
"The idea that increasing physical activity directly adds to TEE in humans (additive model) has been challenged by the energy constrained hypothesis (constrained model). This model proposes that increased physical activity decreases other components of metabolism to constrain TEE. There is a logical evolutionary argument for trade-offs in metabolism, but, to date, evidence supporting constraint is subject to several limitations, including cross-sectional and correlational studies with potential methodological issues from extreme differences in body size/composition and lifestyle, potential statistical issues such as regression dilution and spurious correlations, and conclusions drawn from deductive inference rather than direct observation of compensation. Addressing these limitations in future studies, ideally, randomized controlled trials should improve the accuracy of models of human energy expenditure. The available evidence indicates that in many scenarios, the effect of increasing physical activity on TEE will be mostly additive although some energy appears to “go missing” and is currently unaccounted for. The degree of energy balance could moderate this effect even further."
En invändning är att självrapporterat energiintag inte (typ aldrig inom obesitasforskning...) är korrekt, och att man utan att själv vara medveten om det ökar sitt energiintag om man ökar energiuttag vid t.ex ökad aktivitet.

Ja. Den som springer en timme förbrukar mer energi än den som promenerar en timme.

Ja, det är ju grundläggande fysik.

Man flyttar sin kroppsvikt (massa) längre sträcka (högre fart samma tid) på en timme om man springer än om man går = högre energiåtgång.

Det kan ingen hokus-pokus bok i välden ändra på.

Dessutom aktiverar samma person kroppen hårdare med högre puls, andning, svettning mm om han springer jämfört om han går.

Ja, det är ju grundläggande fysik.

Man flyttar sin kroppsvikt (massa) längre sträcka (högre fart samma tid) på en timme om man springer än om man går = högre energiåtgång.

Det kan ingen hokus-pokus bok i välden ändra på.

Dessutom aktiverar samma person kroppen hårdare med högre puls, andning, svettning mm om han springer jämfört om han går.
Fantastiskt!

Om man söker efter välbefinnande och vikt. Så ska det nog vara en slags balans. Människor är olika på flera sätt. Olika stress, bakgrund och intellekt. Jag tror på att en slags balans med allt då kan man hitta lyckan. Även vikten är med i det. Ni har nog rätt att de som rör sig mer borde bränna mer fett. Ibland kanske man blir stressad av något. Då kanske kroppen spänner sig mer och lyckas bränna mindre fett. Den kanske istället bränner muskler eller andra källor istället. Diskutera om det också. Eller är det inte sant? Oman blir stressad kan man lätt äta lite fel också kanske. Balanserad konst är nog en viktignyckel.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg