Jo, och det mesta av snacksen och mellanmålen ÄR socker/kolhydrater (frukt, fikabröd, mackor eller godis). Inte så vanligt att man tar en makrill till kaffet eller en burk tonfisk, ok ett ägg eller en näve nötter kanske några tar, och det låter iaf bättre, även om det är bättre över tid att ge sjutton i att stoppa i sig mellan huvudmålen. Den tiden är viktig för att sänka insulinet.Det där med att tugga i sig mellan måltiderna är ju bara dumt, en människa klarar sig flera veckor utan mat.
Svälter definitivt inte ihjäl utan mat mellan lunch och middag.
Man måste komma till insikt att mat är bränsle för kroppen, inte belöning eller tröst.
Även Socker är en stor bov till att nutidsmänniskan blir fet.
En 33centiliters burk CocaCola innehåller motsvarande ca 35gram socker exempelvis.
Socker är även en social grej, så fort det sak hälsas på ska det tuggas sött fikabröd.
Nästan så det är oförskämt att säga, nej tack, jag äter inte skräp om jag inte svälter.
Själ har jag undvikit socker i många år.
Norrmännen som ju är lite klokare och mer klarsynta än oss har infört en sockerskatt.
Dr Jason Fung har en väldigt tydlig och bra förklaringsmodell till det här, och på ett par sidor i sin bok "Obesity code", och med ett par bilder, förklaras hur fetmaepedemien i Usa startade. Kan rekommendera den.
Det blir en form av övergödning av kroppen över tid, ett i-landsproblem. Vi äter för ofta, och sånt som triggar insulinet mer än nödvändigt. Det ör egentligen självklarheter, men ofta läggs det bara fram i svepande ordalag och säger inte så mycket, men dr Fung förklarar hur kroppen reagerar naturvetenskapligt och vilka processer som påverkas.