Pulkan väger 60kg, är det för mycket?

Här är min utrustningslista:

Mat= 14 400 g

Kåsa och plasttallrik= 134g

Matthermos (för att slippa laga mat vid lunchen, så lagar jag frystorkat på morgonen och placerar i termosen)= 462 g

Vanlig thermos= 523 g

Naglgeneflaska= 207 g

Köket (använder ett köksystem för att kunna laga riktig mat)= 1 174 g

Powerfuel (inkl flaskorna, sammanlagt 3,8 L)= 3 183 g

Spade= 630 g

Isyxa= 482 g

Bok= 313 g

Reparationskit= 323 g

Vindsäck= 600 g

Rep (för att dra pulka över rapaälven)= 334 g

Toalettartiklar= 307 g

Liten lykta med ljus= 296 g

Kamerautrustning= 4 448 g

Sjuktvårdskit inkl tejp för fötter och vaselin= 469 g

Alla kläder= 5 000 g

Snöskor= 2 000 g

Tält med snöspikar och vanliga då snösituation är osäker= 4 900 g

Liggunderlag= 800 g

Bivy= 566 g

VBL= 234 g

Sovsäck 1 ( har ej någon extremt varm sovsäck, denna är på lim -2)= 1428 g

Sovsäck 2 (denna ligger på lim -20)= 1 531 g

Pulka= 7 000 g

Summa≈ 51 734g

Så jag räknade fel från början, men ser ni något väldigt onödigt jag kan dra ner på?

(Maten väger så mycket då jag valt att äta mestadels riktig mat och inte frystorkat då jag verkligen fått nog av den smaken)

Senast ändrad:
Ingen expert på detta, men svarar ändå.

Finns nog en del poster där man kan spara en hel del vikt.
Mat flera kg, tält flera kg, kamera flera kg.
Kläder, kök, småsaker kan vara lättare.
En del prylar är lite överkurs som isyxa, snöskor, vindsäck.

Många viktnördar går igenom varje pryl, och letar efter lite lättare prylar som funkar lika bra.

Sen beror det oxå på sesong, och vilket väder & temp man måste vara beredd på.

Finns ju en del riktiga vintertur-experter här, som kanske kan bidra.

Ett annat problem är att föret varierar. Om det är ospårat och lössnö så kommer man inte långt med en alltför tung pulka.

Senast ändrad:
Jag tänker dock spontant att för mig personligen så är det inga problem att vandra med 30 kg på ryggen genom Sarek, då lär väl 60 kg inte vara några problem att släpa på?
Att dra 60 kg är ungefär som att bära 30 kg. Jag kan bära det och jag är mycket äldre än du och jag väger mycket mindre än du. Därmed inte sagt att man måste dra en 60 kg pulka om man inte vill. Din mat väger många kg. Det innebär att vikten på din packning kommer att sjunka efterhand. Sedan beror det förstås på hur långa dagsetapper du planerar. Vad gäller snöskor så delar jag din syn på fördelarna med sådana. Själv gör jag vinterturer i skogslandet ( där snön är lös ). Där underlättar de rejält. För utom det du nämner är det lättare att sätta upp tältet med snöskor på fötterna. I Sverige är det dock vanligt att snöskor provocerar. Men det kanske du kan ta?

60 kg där det är plant och hårt är inga problem. Är det mycket lössnö så blir det jobbigt.

Upp, och speciellt ner kan vara riktigt besvärligt med tung pulka.

Att dra 60 kg är ungefär som att bära 30 kg. Jag kan bära det och jag är mycket äldre än du och jag väger mycket mindre än du. Därmed inte sagt att man måste dra en 60 kg pulka om man inte vill. Din mat väger många kg. Det innebär att vikten på din packning kommer att sjunka efterhand. Sedan beror det förstås på hur långa dagsetapper du planerar. Vad gäller snöskor så delar jag din syn på fördelarna med sådana. Själv gör jag vinterturer i skogslandet ( där snön är lös ). Där underlättar de rejält. För utom det du nämner är det lättare att sätta upp tältet med snöskor på fötterna. I Sverige är det dock vanligt att snöskor provocerar. Men det kanske du kan ta?
Precis! Vid uppsättning av tält är det toppen.
Kritikerna får kritisera men snöskorna kommer jag inte spara in på.
Som du säger, vikten på min packning kommer minska rätt så mycket med dagarna då jag valt att ta med mig riktigt god mat.

Om jag skulle hamna där det är ”tillräckligt brant” vore det inte avsaknaden av snöskor jag skulle förbanna utan det skulle vara min urusla kartläsning.
Håller inte med. Ibland kräver terrängen man tar sig upp för branter för att nå destinationen. Oavsett hur duktig man är på att läsa karta.
Såklart så kan man alltid dra rutten där det är helt flackt, men då begränsar du kraftigt antal destinationer som är möjliga att nå.

Nära 4,5kg kamerautrustning, det känns väldigt mycket för en fjälltur och 4 gånger mer än min egen utrustning som jag oftast bär på en fjällvandring bestående av systemkamera, två zoom objektiv och extra batterier. Inget du kan banta här också?

Jag tänker på min packning på följande sätt.

Sovutrustning. Jag måste ändå ha med varma kläder så jag sover i de, min dunjacka och andra termokläder gör ingen nytta liggandes i tältet men de gör nytta på kroppen och då kan jag ha med lättare sovsäck. Jag har en dunsovsäck på 1 kg och en syntettäcke på 1 kg. Tillsammans med förstärkningsplagg klarar jag minus 28 på natten.

Termos: Bara för vatten över dagen så jag slipper stanna för längre för att fixa mat. Maten som intas i tältet tillagar jag i samma kastrull som jag kokar vatten i samt äter direkt från kastrullen. För att maten ska hålla sig varm isolerar jag kastrullen med tex mössa eller extra strumpor som jag har ändå med. så mattermos stannar hemma.

Kök: gaskök med förvärmningsslinga och titanfolje som vindskydd. vikt: 211 g. Kastrull 900ml titankastrull på 116g. Nalgene flaskan tjänar som kärl för varma dricker, kaffe/te/chocklad så ingen kopp med, det finns ju lock på termosen.

Isyxa? Ska du göra toppturer?

Snöskor: ja, det tycker jag behövs vid branta backar och vid tältning, mina väger 1,7 kg.

Min pulka väger 2,2 kg och packsäckar en på 1 kg och en på några hundra gram( ikea plastkasse).

Jag har tungt tält, Nammatj 2 GT på 3900g men sist lämnade jag innertältet hemma och sparade 700g. Rätt eller fel vet ej men det fungerade.

Min poäng är: tänka igenom vad man egentligen behöver och använda det lättaste alternativet som fungerar.

Nära 4,5kg kamerautrustning, det känns väldigt mycket för en fjälltur och 4 gånger mer än min egen utrustning som jag oftast bär på en fjällvandring bestående av systemkamera, två zoom objektiv och extra batterier. Inget du kan banta här också?
Mitt stativ är rätt så tungt. Det som väger är batterier, kameran har extremt dålig batteritid och jag ska filma in allting, alltså inga bilder. Det slukar mycket batteri att filma. Har även mikrofoner som väger.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Valla pulkan enkelt Turskidåkning 9
skral Ikeas Frakta i pulkan Turskidåkning 6
pimmen Hur packar ni pulkan? Turskidåkning 1

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg