Vad har ni för utrustning för att ta bilder på fjällturer

Jag använder samma som hemma:
Ett Nikonhus Nikon D7200 (850g)
Objektiv Sigma 17-50/2.8 (600g)
En mellanring 20mm (80g) för att kunna ta makrobilder.
Ett eller två extrabatterier (á 75g)

Kameran hänger jag i ett par korta snören i ryggsäckens axelremmar. Snörena är såpass långa att jag kan använda kameran utan att ta loss den. Ena fästöglan är så stor att skulle jag ta loss kameran och ha den i handen, så kan jag trä öglan runt handleden som en extra säkerhet.

Som kameraskydd använder jag en SeaToSummit BigRiver 8l drybag som träs över kameran när den hänger på bröstet. Den ger bra skydd mot väta men inget skydd mot smällar.

Någon gång har jar haft med ett stativ Sirui Traveler 5C (810g utan mittpelare). Mittpelaren tycker jag inte fyller någon funktion - det blir bara vingligare. Kulan skall klara 4kg men min upplevelse är att min kamera (ca 1.5kg) är i tyngsta laget för den.
 
Nu var det många år sedan jag gjorde 7-10-dagarsvandringar i nordligaste sverige men då upplevelsen var viktigare än fotoutrustningen och då direkt avhängigt med vikten på packningen så nöjde jag mig med en lätt kamera. Vid en tur tog jag med en Sony NEX5N med Summicron ASPH 35/2. Vid en annan tur blev det en Fujifilm X-T1 med XF 18-55 2.8-4.0 (ett superbt objektiv) samt XF 55-200.
I dag när jag har gått igenom mina bilder många gånger gillar jag de jag tagit med min gamla NEX5N (APS-C) med manuell optik ( Leica och Perar ). Så sammanfattningsvis, om jag skulle fjällvandra med ett fotograferande som prio. tog jag med mig en helt annan utrustning. I mitt fall däremot räcker en APS-C kamera med bra optik och vikt max. 0,5 kilo alldeles utmärkt.
 
Ganska intressant tråd, som när jag vandrade Kungsleden på 90-talet och efter 5 dygn av total tystnad pga att det var bara jag som vandrade då, så stötte jag på en Tysk som hade en herrejösses kamera och som han bara godtroget lät ligga helt obevakat. Jag som är ärligare än ärligast, påtalade det för Tysken men han bara skrattade och sa att alla som passerar bär tungt och ingen av dom vill ha 1,5kg mer i sin packning.

Värstingkameror på den tiden vägde satan och Tysken sa att hans kamerautrustning på 1,8kg var för att han under 5 veckor/år ska fota makrobilder på insekter för att få fram en enda bild som kan publuceras för allmänheten...

Han hade rätt, vem ute i den naturen vill öka sin vikt med 1,5 kg?? Hans kamerautrustning kostade då på 90-talet 300.000kr och den vägde 1,8 kg, men på Kungsleden har den noll värde pga vikten...
 
Jag har Fuji X-T4 APS-C kamera med enda ett objektiv, mycket skarp Tamron 17-70mm. (Jag tar både stillbilder och filmar, kollar min profil för länkar.)

Ett ministativ från AliExpress som väger ~400 gram och Peak Design Capture Clip för att bära kameran på ryggsäcksremmen. Jag har en regnhuva för kameran för lätt regn (kamera och objektiv är vattentåliga). Vid hårt regn packar jag ner kameran i en torrsäck.

Med batterier och annat kameraprylar blir totalvikten kanske 2,5kg. Det är mycket, men min andra utrustning är lätt så för en veckas vandring är den totala packvikten med mat 17 kg även med fotoutrustning. (översatt med Google)
 
Jag har med mig Canon EOS R med ett 24-240 objektiv. Har ofta funderat över att komplettera med något av mina övriga objektiv att ta med på fjället men det faller alltid på vikten vs. funktion. Jag tar inte med stativ.

Efter sommarens vandring är jag väldigt sugen på att skaffa en mindre och lättare kamera. Canon R väger en del och är lite klunsig att ha på fjället. På fjället använder jag endast en bråkdel av alla möjligheter kameran ger. Dessutom har jag ett gammalt (20+ år) vattentätt fodral till kameran som visserligen fungerar med även det är lite klunsigt. Kä'nns tydligt att det är dags för lite nytt "villhöver"-kraften är i farten :cool:
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kristofer_wallmark Vad har ögat för brännvidd? Fototeknik 32
potetmoses Har noen erfaring med å få dias digitalisert? Fototeknik 1
walkerboh Vilken neg film har ni för natur Fototeknik 7
hellmanskungen Val av utrustning vid vandring? Fototeknik 9
adh2 mörkrums-utrustning Fototeknik 3
mp4 utrustning för nybörjare Fototeknik 12
Chrille74 Vill ha tips på bra funktioner att redigera bilder med Fototeknik 1
meto Objektiv till m43 för stämningsfulla bilder vid vandring i skogsmiljö Fototeknik 10
plaskdaja Ta kvälls/natt bilder Fototeknik 10
downhilldesign Behov av bilder från Sunnmöre Fototeknik 3
avslutatmedlemskap160620 Mörka bilder Fototeknik 3
sliwka2002 matta bilder Fototeknik 2
366 Köpa bilder... Fototeknik 12
ala Spara digitala bilder, storlek, visning etc. Fototeknik 30
Anna Asplund Lagring av digitala bilder Fototeknik 16
Jarek Disiga bilder Fototeknik 2
Masse1973 Dammpartiklar i bilder? Fototeknik 3
MTB Är det fusk att manipulera bilder digitalt? Fototeknik 60
EdgeX Förminska digtala bilder med bra resultat? Fototeknik 7
Svenjohansson Lagring av bilder Fototeknik 28
Boots Lagring av digitala bilder Fototeknik 38
persson65 Problem med att sortera digitala bilder Fototeknik 6
ehn Överföring av digitala bilder Fototeknik 3
Kroppe Svårt med svartvita bilder. Fototeknik 6
Graip Lagra bilder på CD Fototeknik 15
mblund databas över bilder? Fototeknik 6

Liknande trådar