Hej. jag väger för mycket

Jo, men när du sprang tre maror förbrukade du säkert mer än vanligt! Det var ju, får man anta, mycket mer än du vanligen rör dig. Undantag 1.

Hängde inte med riktigt om Lisa. Men man måste så klart se det över tid.
Om man plötsligt börjar anstränga sig mycket mer än vanligt, hur lång tid tar det innan energiförbrukning går ned till vad den var innan man började anstränga sig mycket?

Över tid, ja. Med daglig menade jag, och antar jag Pontzer, i snitt. Grejen är ju att kroppen förbränner (inom rimliga gränser) överskottsenergin genom att speeda upp diverse processer i kroppen. Men man får väl anta att det inte går från noll till hundra momentant. Att lagra ett måttligt energiöverskott för framtida bruk är ju t.o.m. önskvärt.

Lisa gör mig fortfarande konfys...
En del av hennes energi omvandlas till energi i batteriet när hon cyklar.
Sitter hon och driver en generator som laddar ett fysiskt batteri? Jag trodde du menade att hon laddar kroppens batteri, sina energidepåer, och det kan hon väl inte göra med den energi hon gör av med på att cykla. 🤔

Sitter hon och driver en generator som laddar ett fysiskt batteri? Jag trodde du menade att hon laddar kroppens batteri, sina energidepåer, och det kan hon väl inte göra med den energi hon gör av med på att cykla. 🤔
Precis, hon har ett fysiskt batteri kopplat till sin träningscykel som laddas när hon trampar. Kalorierna hon stoppar i sig omvandlas till energi i batteriet. Att hon skulle förbruka lika mycket energi när hon ligger i soffan tror jag inte på.

Visst kan kroppen med träning bli mer effektiv på att utföra ett arbete. Första gången jag sprang en mil gick det åt fler kalorier än det gör idag. Men att jag skulle komma till den nivå där en mils löpning skulle bränna lika lite kalorier som 50 minuter på soffan köper jag helt enkelt inte.

Jag tror inte ett dugg på "vår dagliga energiförbrukning är konstant, oavsett om vi motionerar eller inte." 🤷‍♂️

Har jobbat med min vikt. Är på god väg nu!
Men hur kommer der sig att det plötsligt på ett dygn visar -2,5 KG?

Likadant har det i perioder visat + 2 kg.. på samma kost samma tid?

Vet min massör påtalt jag har mycke vatten i bl.a mina ben.
Är detta förklaringen?
Vikten kan variera en hel del. Min vikt varierar mer än min kompis. Han går också ned i vikt och hans vikt varierar bara med hekto…min med kilo…från dag till dag.

Precis, hon har ett fysiskt batteri kopplat till sin träningscykel som laddas när hon trampar. Kalorierna hon stoppar i sig omvandlas till energi i batteriet. Att hon skulle förbruka lika mycket energi när hon ligger i soffan tror jag inte på.

Visst kan kroppen med träning bli mer effektiv på att utföra ett arbete. Första gången jag sprang en mil gick det åt fler kalorier än det gör idag. Men att jag skulle komma till den nivå där en mils löpning skulle bränna lika lite kalorier som 50 minuter på soffan köper jag helt enkelt inte.

Jag tror inte ett dugg på "vår dagliga energiförbrukning är konstant, oavsett om vi motionerar eller inte." 🤷‍♂️
Frågan är ju varför bara Pontzer hävdar detta. Allt annat jag har läst om saken utgår från att ju mer man anstränger sig, ju mer energi förbrukar man. Jag har dessutom tidigare länkat till en artikel där Pontzers teori ifrågasätts. Som lekman har jag att välja på att tro på vad en expert säger eller vad ett helt gäng experter säger.

Har i tänkt på att för någon generation sedan när hårt kroppsarbete var vanligt i Sverige så var det väldigt ovanligt med fetma trots att karlarna åt rejäla portioner med både fett och mjölmat, det var väl mest stillasittande Direktörer och någon Grosshandlare som var feta.

Har i tänkt på att för någon generation sedan när hårt kroppsarbete var vanligt i Sverige så var det väldigt ovanligt med fetma trots att karlarna åt rejäla portioner med både fet och mjölmat, det var väl mest stillasittande direktörer och någon Grosshandlare som var feta.
Precis. En person som rör på sig mycket förbrukar mer energi än soffpotatisen.

Har i tänkt på att för någon generation sedan när hårt kroppsarbete var vanligt i Sverige så var det väldigt ovanligt med fetma trots att karlarna åt rejäla portioner med både fett och mjölmat, det var väl mest stillasittande Direktörer och någon Grosshandlare som var feta.
Jo, och man åt inte snabbmat och en massa snacks mellan måltiderna, så kroppen fick återhämta sig, och insulinpåslaget efter maten hann gå ner innan nästa måltid. Pumpar man upp det genom småätande över tid så blir man överviktig.

Jo, och man åt inte snabbmat och en massa snacks mellan måltiderna, så kroppen fick återhämta sig, och insulinpåslaget efter maten hann gå ner innan nästa måltid. Pumpar man upp det genom småätande över tid så blir man överviktig.

Det där med att tugga i sig mellan måltiderna är ju bara dumt, en människa klarar sig flera veckor utan mat.
Svälter definitivt inte ihjäl utan mat mellan lunch och middag.

Man måste komma till insikt att mat är bränsle för kroppen, inte belöning eller tröst.

Även Socker är en stor bov till att nutidsmänniskan blir fet.
En 33centiliters burk CocaCola innehåller motsvarande ca 35gram socker exempelvis.

Socker är även en social grej, så fort det sak hälsas på ska det tuggas sött fikabröd.
Nästan så det är oförskämt att säga, nej tack, jag äter inte skräp om jag inte svälter.

Själ har jag undvikit socker i många år.

Norrmännen som ju är lite klokare och mer klarsynta än oss har infört en sockerskatt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg