Gällande sovsystem så är det någonting jag måste pröva mig till för att se vad som fungerar och vilka temperaturer jag klarar med den utröstning jag har.Jag tänker på min packning på följande sätt.
Sovutrustning. Jag måste ändå ha med varma kläder så jag sover i de, min dunjacka och andra termokläder gör ingen nytta liggandes i tältet men de gör nytta på kroppen och då kan jag ha med lättare sovsäck. Jag har en dunsovsäck på 1 kg och en syntettäcke på 1 kg. Tillsammans med förstärkningsplagg klarar jag minus 28 på natten.
Termos: Bara för vatten över dagen så jag slipper stanna för längre för att fixa mat. Maten som intas i tältet tillagar jag i samma kastrull som jag kokar vatten i samt äter direkt från kastrullen. För att maten ska hålla sig varm isolerar jag kastrullen med tex mössa eller extra strumpor som jag har ändå med. så mattermos stannar hemma.
Kök: gaskök med förvärmningsslinga och titanfolje som vindskydd. vikt: 211 g. Kastrull 900ml titankastrull på 116g. Nalgene flaskan tjänar som kärl för varma dricker, kaffe/te/chocklad så ingen kopp med, det finns ju lock på termosen.
Isyxa? Ska du göra toppturer?
Snöskor: ja, det tycker jag behövs vid branta backar och vid tältning, mina väger 1,7 kg.
Min pulka väger 2,2 kg och packsäckar en på 1 kg och en på några hundra gram( ikea plastkasse).
Jag har tungt tält, Nammatj 2 GT på 3900g men sist lämnade jag innertältet hemma och sparade 700g. Rätt eller fel vet ej men det fungerade.
Min poäng är: tänka igenom vad man egentligen behöver och använda det lättaste alternativet som fungerar.
Köket har du rätt i, det skulle jag kunna förbättra sett till vikt men inget jag hinner inför denna tur, dock så är jag i behov av 2 kastruller för att till exempel laga köttbullar och makaroner.
Isyxan är till för att dels, skära ut snöblock för att bygga vindskydd framför tältet. Men framför allt att kunna hacka ur tältspikarna ifall att de fryser fast under storm vilket inte är omöjligt om det kommer regn och sen fryser på.
Det finns mycket jag kan ersätta med lättviktsgrejer men det kostar ju en slant.
Har även ett stort fokus på komfort och att kunna ha det gött och inte leva på pellets och ha såpass mycket utröstning att man precis klarar sig ifall att det skiter sig.
Jag har inget emot att ha det lite tyngre om det innebär att jag kan äta köttbullar och sova gott i tältet.
Frågan jag ställe från början var väl snarare, hur tungt är 60kg?