Visst, det är lätt att avfärda laddade vapen i samband med annat än jakt. Men med tanke på vad som inträffade i Valsjöby tidigare i höst, där inget annat skäl till björnattacken (som slutade med dödlig utgång) än bärbrist angavs, framstår det ändå som rationellt. I Valsjöby-fallet var dessutom inte ens björnen skadeskjuten. Möjligen hade mannen klarat sig om han hade haft möjlighet att skjuta.
Jag försvarar inte tilltaget att skjuta mot en framlufsande björn, men jag försöker förstå den oro som finns i björnbygder idag. Hur ska man förhålla sig till björnen efter det som har hänt i höst? Tidigare var sanningen den att björnen i det längsta undvek människor och endast vid skadskjutning blev den en fara. Men Valsjöby-fallet har ställt denna sanning på ända, och så även det som nu inträffat i Lillhärdal (givet att jägarna var sanningsenliga). En björn har i båda fallen attackerat en människa utan att först ha skottskadats. Med två sådana händelser i minne förstår jag de uteaktiva jägare som laddar innan de släpper sin hund.