Nytt år och nya lagar för återvinning av fiskeredskap

Stil Alive: Det har sagts flera gånger av så kallade analytiker i Sveriges Radio P1 att Sverige är ett av de länder som inte vill se ökad överstatlighet i EU. Deras analys av Brexit var att det skulle vara dåligt för Sverige och andra länder som inte vill ha ett mäktigare EU. När den tunga spelaren Storbritannien som stod på vår sida lämnade skulle EU lägga i en överväxel mot ökad överstatlighet sade någon analytiker. Jag minns det tydligt. Och precis så har det blivit.

Frihet är viktigare för mig än pengar.

Inget riksdagsparti vill nu driva frågan om att lämna EU. För inte så länge sedan fanns det två partier som ville det. Jag tycker det är olyckligt att det inte finns något riksdagsparti som vill lämna.

När det gäller svenskarnas åsikter är det många som följer med strömmen och litar på makthavarna. Och media granskar inte makten kritiskt så som de skulle göra enligt modellen som lärdes ut i skolorna.
På vilket sätt menar du att friheten i Storbritannien har ökat till följd av Brexit?

Resultatet av handlingarna är det som är intressantast - inte tankarna bakom.

Du kan inte överföra ett tankesätt till en annan kontext, det är argumentationsfelet whataboutism eller möjligen guilt by association.
Men ditt lilleput-tänk (jag är så liten så det spelar ingen roll vad lilla jag gör) är det korrekt att argumentera med?
Jag håller inte med och tycker det är bra att Sverige går före med t ex återbruk och sopsortering så andra kan förstå att det inte är så komplicerat. Även om inte exakt allt kan matrialåtervinnas så kan det åtminstone kankse energiåtervinnas (som är det finare ordet för sopförbränning). Att sopsortera in en och endast en fraktion "slängbart" är oansvarigt mot miljön tycker jag.

/Patrik

Liknande trådar

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg