Fjällvandrare död i Ultevis naturreservat i Jokkmokk kommun

Klart att inte utrustningen är allt men här tycker jag att huvudproblemet verkar vara en dålig kombination av kunskap, val och utrustningen.

Det han gjorde hade nog fungerat om han haft ett bättre tält men när han inte hade det borde han i det minsta ha flyttat på sig.
Jag har själv sovit ute när det blåst över 25 m/s i vindbyarna. Det var på Ölands alvar och jag tältade på en mycket vindutsatt plats, men jag använde ett Hilleberg Unna som klarade vindstyrkan galant. Men utan rätt kunskap hade jag kanske inte förankrat tältet ordentligt och då hade det kunnat gå galet.

Men tydligen var belgaren inte insatt i vilket väder som var möjligt den tiden på året. En del utländska skribenter talar on "freak storm" men det var inget freak över den, helt normal väder som kan ske den tiden på senhösten.
Med jämna mellanrum sker incidenter i Sverige med folk från kontinenten som ger sig upp i svenska fjäll utan tillräckliga kunskaper om vädret här. För några månader sedan blev en tysk man strandsatt med sin bil längs en skogsväg när snön började falla. Kanske trodde han att vägen plogades på vintern.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg