Sansad debatt?
Ett är klart händelsen är tragisk som jag tidigare skrivit, en annan sak är också klar att man löper större risk att bli skadad eller dödad av andra saker än björnar och andra vilda djur fast det känns orelevant här då det nu rörde sig om just björn.
Uppväxt i Jamtland har jag rört mig mycket i marker med en växande björnstam, jag har spårräckt björn på skidor på vårskare, jag har bevisligen på andras iaktagelser vistats helt nära björn vid plockning av blodriskor. För ett par år sedan åt sig en björn fram genom mina föräldrars grannes svartvinbärsodling mellan byn och sjön. Där skryter inte folk med tjuvjakt och tjuvfiske och de skriker inte på att alla björnar skall utrotas och inte andra rovdjur med för den delen. Men de vill, rättmätigt, kunna känna sig hyfsat trygga när de rör sig i markerna för rekriation, bärplockning, fiske eller jakt. Vidare känner de sig, också rättmätigt, åsidosatta av samhället som innevånare i en allt glesare glesbygd som faktiskt behandlats på koloniala maner av centralmakten.
För att krafter som vill späda på och utnyttja rovdjurshatet för sina syften i glesbygden skall kunna sakligt bemötas så måste också händelser som den nu i Valsjöbyn och för ett par år sedan i Jokkmokk faktiskt sluta med att björnen spåras upp och avlivas, likväl som att allt för oskygga björnar också avlivas med skyddsjakt om de börjar vegetera och söka föda i soptunnor runt om i byarna eller riva tamboskap i stor utsträckning. Då kommer nog den eventuella hjältegloria som finns för tjuvjägare i glesbygden att snabbt blekna bort. Att respektera människorna som bor i glesbygden som människor och inte se dem som en andra klassens medborgare framstigna ur den "Sista färden" (ett synsätt som förvisso också bevisar att man inte fattat ett smack av den filmens budskap) är ett viktigt steg mot att vi alla som är intresserade av en rovdjursfauna värd namnet skall få uppleva den.