Nytt år och nya lagar för återvinning av fiskeredskap

All återvinning som du nämner tycker jag är bra, hoppas alla bidrar. Jag tänkte mer på utsläpp av CO2.

Swe har redan väldigt låga CO2 utsläpp per person, pga vatten & vind & kärnkraft. Och där behöver vi inte förstöra vår ekonomi för att reducera lite till.

Swe har redan väldigt låga CO2 utsläpp per person, pga vatten & vind & kärnkraft. Och där behöver vi inte förstöra vår ekonomi för att reducera lite till.
Det är där vi är oense. Jag tycker inte vi har råd att luta oss tillbaka och vänta på andra. Vi som lever i en rik och priviligerad del av världen kan inte bara avvakta. Vi måste fortsätta och vara föredömme.

Men det är ett personligt ställningstagande. Vi får alla göra det som vi själva anser det rätta här. Alla förändringar påverkar, och räknas. I stort och smått.

Tycker det borde vara mer tydligt i debatten ! Även om alla Svenskar återgår till 1800-tals standard med någon ko och odlar potatis så har det ingen inverkan alls på globala uppvärmningen.

Bästa vi kan göra är antagligen att EU / Usa slutar köpa grejjor från Kina och Indien.

Senast ändrad:
Och det är där vi behöver skifta perspektiv. Om enskilda personen seasteel eller HasseQ ger blanka fan i detta så spelar det ingen större roll. Men om ALLA i Sverige, eller Norden/EU/Europa gör det så har det en sjuhelsickes påverkan. Om alla vi Sverige slutar med all typ av sopsortering och återvinning i morgon så kommer det märkas. Det är därför vi som enskilda imdivider bör göra vårt bästa.

I övrigt så är jag helt enig i att vi alla bör sluta shoppa från Shein, Temu o liknande skit-siter. Såväl från ett miljöperspektiv som ett moraliskt/etiskt sådant.

Ingen idé att leva med orealistiska förväntningar som "om alla gör så, så blir det bra". Det är bara en utopi. Folk vill inte ha krav från nån ovan som säger åt en hur man ska göra och leva sina liv. Vi kan tänka själva och behöver inte pekpinnar och sopmoralism från politikerna.

Mindre detaljstyrning ger gladare människor. Låt de som vill extremsortera göra det, men jag tänker då inte sortera mer än man gjorde på 80-90 talet.
Det är för mycket hyckleri kring det där och jag tror inte på det. Vi lever i ett rent och rätt prydligt land. Finns ingen anledning att ha 10 olika containrar i varje bostadsområde, dessutom kan inte barnen leka i dem heller som man själv gjorde på 80-talet. Det var kul att leta grejer, hade man tur fanns både serietidningar och porr.
Så tillbaka med en stor container istället, om inte annat så för barnen.

Det är där vi är oense. Jag tycker inte vi har råd att luta oss tillbaka och vänta på andra. Vi som lever i en rik och priviligerad del av världen kan inte bara avvakta. Vi måste fortsätta och vara föredömme.

Men det är ett personligt ställningstagande. Vi får alla göra det som vi själva anser det rätta här. Alla förändringar påverkar, och räknas. I stort och smått.

Vi har inte luta oss tillbaka och vi är redan ett föredöme, vi har redan sett till att vi ligger under både EU och Världssnittet.

Vi lever i konkurrens med resten av Världen, att fördyra för ytterligare för Svensk produktion genom att springa än längre före kommer att drabba oss som land ekonomiskt.

Är det inte bättre att Världen köper varor av våra företag som redan har krav på utsläppen än att piska dom mera med följden att prisbilden går upp så Världen väljer handla dom varorna på annat håll, tex Kina ?

Och end of the day så får vi alla bara försöka göra så gott vi kan efter egen övertygelse och förmåga.

Klokt inlägg.

Det som retar en är att klimattomtarna inte vill att man ska kunna få välja själv vart man lägger insatserna och engagemanget till exempel att man inte får elda lite löv och kvistar på tomten i en plåttunna längre, att jag cyklat till jobbet i 25års tid för att dra mitt strå till stacken kvittar.....man ska få det dom anser är det rätta nedtryckt i halsen ändå.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg