Hej. jag väger för mycket

Rekommenderar alla som fortfarande tror att man går ner i vikt av motion att läsa boken Bränn (Burn i original) av Herman Pontzer. Obs att boken må vara populärt skriven, men hans forskning är accepterad. Dröjer nog bara något decennium innan kunskapen sipprar ner till vårdcentralen. 😋

Det är väldigt svårt att kränga huvudet runt bokens innehåll, för det strider mot allt man fått sig itutat. Ni vet, ta trappen istället för hissen och du går ner x kilo på ett år. Nej, man gör inte det.

Pontzer är nån slags medicinera-biolog, om jag minns rätt. Han forskar på förbränning (bl.a.). Det började med att han ville jämföra olika djurs förbränning. Sen ville han ha människan med i mixen också och besökte som alla andra Hazda-folket i Afrika. De lever fortfarande ett jägar-samlarliv och är i rörelse en stor del av dagen.

Han förväntade sig förstår att de skulle förbränna jättemycket. Men det visade sig att de inte förbrukade mer per dag än en amerikansk soffpotatis. Den hemska slutsatsen är att vår dagliga energiförbrukning är konstant, oavsett om vi motionerar eller inte.

Undantagen är två. Det ena är om man ökar sin aktivitet påtagligt, t.ex. går från soffpotatis till dagliga långpromenader, så förbränner man mer - men bara till en början. Efter ett par veckor planar det ut och man är tillbaks på noll. Det andra är mycket hård ansträning, typ elitträning. De förbränner faktiskt mer. Men det finns en gräns även där. Går man över den bryts kroppen ner istället, man kan inte längre kompensera med mat.

Han följde också att gäng människor som ägnade sig åt ultralöpning. De sprang från kust till kust i USA. Om jag minns rätt sprang de ett drygt maraton 6 dagar i vecken och vilade den sjunde (kan minnas fel, men typ så). I början ökade deras dagliga energiförbrukning påtagligt. Men mot slutet av loppet var de nästan tillbaks på sin normla förbrukning igen. Har svårt att tänka mig nåt mer ansträngade än detta!

Jodå, kalorier in och ut gäller fortfarande, men inte på det sätt man trott. Rör man sig mera och mer energi går åt för det regleras andra system i kroppen ner, t.ex. immunförsvaret. Det förklarar faktiskt varför motion är bra och hälsosamt för oss vanliga dödliga, håller nere inflammationer t.ex. Tyvärr förklarar det också varför elitidrottare är mer infektionsbenägna.

Som jag sa var det lite svårt att greppa detta till en början. Och också lite deprimerande. Men kan alltså inte unna sig det där extra om man tagit en längre runda än vanligt, inte om man vill gå ner i vikt. Men det var också skönt för mig. Jag gick ner väldigt mycket i vikt under ett antal år (lågkolhydrat + koll på kalorierna), i långsam men jämn takt. Sen började jag röra på mig, cykla, gå. Mycket. Första veckorna gick jag ner mer än dubbelt så mycket som innan. Wohoo! Men - sen planade det ut. Jag fortsatta gå ner, men väldigt mycket långsammare än innan. Alla långturerna gjorde så klart att jag åt lite mera, inte mycket mera, men ändå mera, för att orka. Det var på nåt sett skönt att få kvitto på att jag inte var abnorm.😉

Tror jag har dragit det här förut, men tycker det är värt att upprepas. Det är så trist att tänka på alla stackars tjockisar som spräcker mjälten för att motionera bort fläsket, påhejade av inkrökta dietister och andra. Motion är jättebra, men man går INTE ner i vikt av det. Man går ner i vikt av att äta mindre. Motionera gör man för att det är kul och bra för kroppen på andra sätt.

Så är du kraftigt överviktig, gå ner i vikt först. Motionera gärna efter förmåga, men driv dig inte för hårt. Skaderisken är stor om man är tung. Desto roligare blir det sen när kroppen är lättare. Lycka till, men lägg ner vansinnesprojektet du har i tankarna. Please. 😀
Några funderingar: om man tittar på en genomsnittlig Hadza och genomsnittlig amerikan, så ser man att den genomsnittlige amerikanen är mycket fetare. Vad beror det på? Min andra fråga är: på en del långa vandringar går jag ner i vikt - trots att jag äter mycket mer än i vardagslag. Varför?

Och?

Det var inte det som var liknelsen, utan att kroppar väljer den bästa och enklaste tillgången till näring som finns, istället för nåt som skulle skada sig själv som att ta näring från muskler. Det kommer först i ett mycket senare stadie.
Vänligen länk till belägg för ditt påstående.

Ät vanlig husmanskost och toppa med lite protein, skippa godis, chips, kakor. Och träna. Problemet med att äta mindre är att kroppen gör att du börjar tappa muskelmassa istället för fett.
Här intervjuas Dr. Jason Fung om myten . Han är njurläkare och expert på kraftigt överviktiga och med svår diabetes och förespråkar fasta eller LCHF.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg