Hej. jag väger för mycket

Ät vanlig husmanskost och toppa med lite protein, skippa godis, chips, kakor. Och träna. Problemet med att äta mindre är att kroppen gör att du börjar tappa muskelmassa istället för fett.
Nja, det där är en gammal seglivad myt. Kroppen är inte så destruktiv att den vill utplåna sig själv i första taget. Musklerna är nödvändiga för att ens kunna gå ut och leta mat. Det är inte rimligt att evolutionen skulle lett till nåt sånt annat än i mycket senare stadie av en näringsbrist. För normala och friska bantare är det inget att vara rädd för.

--

Träning är ju bra, men inte för att gå ner i vikt. Det är kosten och matrutinerna som viktigast. Skulle säga till 85%.

Jag rekommenderar behärskning, återhållsamhet, ätrutiner, självdisciplin, planering, vara strukturerad. Mindre tallrikar, inget småätande. Man måste va sträng, men man behöver inte räkna kcal och sånt trams. Fasta är bättre eller kolhydratfasta.

Nja, det där är en gammal seglivad myt. Kroppen är inte så destruktiv att den vill utplåna sig själv i första taget. Musklerna är nödvändiga för att ens kunna gå ut och leta mat. Det är inte rimligt att evolutionen skulle lett till nåt sånt annat än i mycket senare stadie av en näringsbrist. För normala och friska bantare är det inget att vara rädd för.
Det är ingen myt, enligt det senaste inom näringslära.

Som så många andra sagt så spelar kosten stor roll. Ta bort allt småätande, skippa läsk, minska på juice, skippa sötade saker i största utsträckning. Ska du äta chips på fredag så lägg upp en näve i en liten skål och ta inte fram hela påsen till dig.
Ett sätt som funkade för mig att få rutin på träningen, när jag för 8 år sedan bytte till ett jobb där det inte fanns gym, var att varje dag direkt efter jobbet köra en halvtimme med situps, armhävningar, pullups, upphopp och knäböj med vila lördag-söndag. Jag ökade sedan antal och tid och därefter la till att göra det med viktväst. Men kost, tillsammans med att få in en tydlig rutin där du kör ett pass direkt efter jobbet innan du landat i soffan gör nog mycket.

Det är ingen myt, enligt det senaste inom näringslära.
Det vore som om björnarna skulle tappa musklerna efter en vinter i ide, istället för fettet de lagt på sig. men det är ju inte så. De bygger nog inte muskler inför vintern utan skaffar fettlager, och det är där näringen hämtas sen i huvudsak. Det finns väl andra djur som också gör så. Deras muskler borde va helt förtvinade efter långa matuppehåll.

Jag tycker de där uppgifterna om att kroppen äter upp sina muskler vid fasta eller bantning oftast kommer från bodybuilders. Det är nog mest nån noja de sprider, men de har väl inga fettlager heller kanske och således inte samma marginaler som en vanligt tränande svensson.

Låter inte som en bra och genomtänkt ide.
Det är likadant om du bara sätter in pengar på ditt konto och aldrig tar ut ngt, så ökar ditt saldo.
Följ ett bra schema angående kost, samt daglig motion, och låt det ta tid.
Själv har jag gått ned 8kg på 6 veckor, med daglig motion (promenad 10-15km elr cykel 2 tim)
Alltid 1 vilodag i veckan, vila är en underskattad träningsform.
Måltid: Frukost gröt m apelsin+äggmacka (Rågbröd). Mellanmål. Lunch lågkaloriesoppa (WeightWatcher) Mellanmål Middag rätt på kyckling, lax, tonfisk elr färs.
Totalt intag kcal ca 1000-1200/dag
Varför betala för gym när du enkelt kan fixa det hemma, med snodd hantlar kan du lätt fixa 10-12 övningar.

Det vore som om björnarna skulle tappa musklerna efter en vinter i ide, istället för fettet de lagt på sig. men det är ju inte så. De bygger nog inte muskler inför vintern utan skaffar fettlager, och det är där näringen hämtas sen i huvudsak. Det finns väl andra djur som också gör så. Deras muskler borde va helt förtvinade efter långa matuppehåll.

Jag tycker de där uppgifterna om att kroppen äter upp sina muskler vid fasta eller bantning oftast kommer från bodybuilders. Det är nog mest nån noja de sprider, men de har väl inga fettlager heller kanske och således inte samma marginaler som en vanligt tränande svensson.
Intressant att du jämför oss med björnar, vi människor skulle dö om vi lade oss i ide i några månader utan mat och dryck.

Björnens kropp fungerar annorlunda när den går i ide än människans. T ex behöver inte björnen urinera eller bajsa när den ligger i ide. Ej heller dricka. En rejält överviktig människa klarar sig länge utan mat, men utan vätskeintag går det mycket snabbt utför.

Björnens kropp fungerar annorlunda när den går i ide än människans. T ex behöver inte björnen urinera eller bajsa när den ligger i ide. Ej heller dricka. En rejält överviktig människa klarar sig länge utan mat, men utan vätskeintag går det mycket snabbt utför.
Och?

Det var inte det som var liknelsen, utan att kroppar väljer den bästa och enklaste tillgången till näring som finns, istället för nåt som skulle skada sig själv som att ta näring från muskler. Det kommer först i ett mycket senare stadie.

Svenska Armen gjorde en test under Kalla Krigets dagar och lät två jägarförband ligga till fjälls några veckor.

Ena gruppen åt "nyttig" mat, den andra år fet mat.
Båda grupperna åt i kalorier lika mycket per dag och utförde lika dant kroppsarbete per dag.

Man mätte muskelmassa och fetthalt både före och efter samt utvärderade prestation och uthållighet.
Inga skillnader utanför felmarginalen kunde konstateras.

Slutsats=ät vad du vill bara du förbränner det.
Gäller naturligtvis kortsiktigt, på lång har kroppen andra behov.

Rekommenderar alla som fortfarande tror att man går ner i vikt av motion att läsa boken Bränn (Burn i original) av Herman Pontzer. Obs att boken må vara populärt skriven, men hans forskning är accepterad. Dröjer nog bara något decennium innan kunskapen sipprar ner till vårdcentralen. 😋

Det är väldigt svårt att kränga huvudet runt bokens innehåll, för det strider mot allt man fått sig itutat. Ni vet, ta trappen istället för hissen och du går ner x kilo på ett år. Nej, man gör inte det.

Pontzer är nån slags medicinera-biolog, om jag minns rätt. Han forskar på förbränning (bl.a.). Det började med att han ville jämföra olika djurs förbränning. Sen ville han ha människan med i mixen också och besökte som alla andra Hazda-folket i Afrika. De lever fortfarande ett jägar-samlarliv och är i rörelse en stor del av dagen.

Han förväntade sig förstår att de skulle förbränna jättemycket. Men det visade sig att de inte förbrukade mer per dag än en amerikansk soffpotatis. Den hemska slutsatsen är att vår dagliga energiförbrukning är konstant, oavsett om vi motionerar eller inte.

Undantagen är två. Det ena är om man ökar sin aktivitet påtagligt, t.ex. går från soffpotatis till dagliga långpromenader, så förbränner man mer - men bara till en början. Efter ett par veckor planar det ut och man är tillbaks på noll. Det andra är mycket hård ansträning, typ elitträning. De förbränner faktiskt mer. Men det finns en gräns även där. Går man över den bryts kroppen ner istället, man kan inte längre kompensera med mat.

Han följde också att gäng människor som ägnade sig åt ultralöpning. De sprang från kust till kust i USA. Om jag minns rätt sprang de ett drygt maraton 6 dagar i vecken och vilade den sjunde (kan minnas fel, men typ så). I början ökade deras dagliga energiförbrukning påtagligt. Men mot slutet av loppet var de nästan tillbaks på sin normla förbrukning igen. Har svårt att tänka mig nåt mer ansträngade än detta!

Jodå, kalorier in och ut gäller fortfarande, men inte på det sätt man trott. Rör man sig mera och mer energi går åt för det regleras andra system i kroppen ner, t.ex. immunförsvaret. Det förklarar faktiskt varför motion är bra och hälsosamt för oss vanliga dödliga, håller nere inflammationer t.ex. Tyvärr förklarar det också varför elitidrottare är mer infektionsbenägna.

Som jag sa var det lite svårt att greppa detta till en början. Och också lite deprimerande. Men kan alltså inte unna sig det där extra om man tagit en längre runda än vanligt, inte om man vill gå ner i vikt. Men det var också skönt för mig. Jag gick ner väldigt mycket i vikt under ett antal år (lågkolhydrat + koll på kalorierna), i långsam men jämn takt. Sen började jag röra på mig, cykla, gå. Mycket. Första veckorna gick jag ner mer än dubbelt så mycket som innan. Wohoo! Men - sen planade det ut. Jag fortsatta gå ner, men väldigt mycket långsammare än innan. Alla långturerna gjorde så klart att jag åt lite mera, inte mycket mera, men ändå mera, för att orka. Det var på nåt sett skönt att få kvitto på att jag inte var abnorm.😉

Tror jag har dragit det här förut, men tycker det är värt att upprepas. Det är så trist att tänka på alla stackars tjockisar som spräcker mjälten för att motionera bort fläsket, påhejade av inkrökta dietister och andra. Motion är jättebra, men man går INTE ner i vikt av det. Man går ner i vikt av att äta mindre. Motionera gör man för att det är kul och bra för kroppen på andra sätt.

Så är du kraftigt överviktig, gå ner i vikt först. Motionera gärna efter förmåga, men driv dig inte för hårt. Skaderisken är stor om man är tung. Desto roligare blir det sen när kroppen är lättare. Lycka till, men lägg ner vansinnesprojektet du har i tankarna. Please. 😀

Senast ändrad:
Jag har gått ner 14 kg sedan 1 jan 2024, och ska ta de sista kilona nu i vår, då att jag har en idé att vara inom "normalvikt" enligt BMI-skalan och inte i "övervikt".
Nu har jag gottat mig och slarvat med kaloriintaget, så jag har gått upp lite i vikt, men det ska jag vända på nu i mars.
Viktminskning sker genom att kroppen använder mer energi än som tillförs. Man kan kalla det energiunderskott eller kaloriunderskott. Energi mäts i Joule, oftast ser man kJ på förpackningar och även kalorier, kcal. Länk till Wikipedia om detta med Joule mm.

Jag har experimenterat mycket med kost och träning sedan 80-talet och det var på 80-talet jag cyklade Vätternrundan för första gången liksom sprang ett marathonlopp för första gången.

För några år sedan så utbildade jag mig till personlig tränare inom träning och hade flera erfarna föreläsare. Jag har inte aktivt arbetat som PT men det förtar inte mina kunskaper.

Ser att TS inte är kvar i tråden och jag ska läsa vad som hittills har skrivit. Ska bli kul att se hur den här tråden utvecklas.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg