Hej. jag väger för mycket

Det visste jag inte. Minns du var, av vem?

Han har ju hårda data att grunda sig på, så lite mer än en hypotes är det allt. Han kanske inte hade tusentals försökspersoner, men ändå ganska många med väldigt variernade livsstil och det förekom inga undantag. Och det var inga framräknade värden på den dagliga förbrukningen utan en mätmetod som jag så klart glömt vad den heter men den involverar isotopmärkning och amses vara mycket tillförlitlig.
Tack för två mycket bra inlägg. Ett nöje att läsa genomtänkt och resonerande text. Jag kommer ihåg att jag läste om den här forskningen och den är ju spännande på flera sätt, och delvis kontraintuitiv.

Inte riktigt där, men är på väg ner igen. Men det mest intressanta var att kunna gå ner i vikt genom att äta en hel del, trots att inte skulle gå enligt vissa experter.
Ja, kroppen är jäkligt komplex och svår att begripa sig på. Det finns så många saker som påverkar. Jag blir själv förvånad ibland, när man ställer sig på vågen på morgonen och ser att det gått åt andra hållet än vad man trodde. Jag kanske åt mycket mer än jag trodde och en hel del kolydrater, men så står man ändå kvar på samma vikt eller t.o.m. gått ner nåt hekto. Eller tvärtom, man har haft en fastedag men man går inte ner ett skit. Det finns uppenbart mer faktorer än maten som påverkar ens vikt. Sömn och vila tror jag på också.

Ja, kroppen är jäkligt komplex och svår att begripa sig på. Det finns så många saker som påverkar. Jag blir själv förvånad ibland, när man ställer sig på vågen på morgonen och ser att det gått åt andra hållet än vad man trodde. Jag kanske åt mycket mer än jag trodde och en hel del kolydrater, men så står man ändå kvar på samma vikt eller t.o.m. gått ner nåt hekto. Eller tvärtom, man har haft en fastedag men man går inte ner ett skit. Det finns uppenbart mer faktorer än maten som påverkar ens vikt. Sömn och vila tror jag på också.
Jo, väldigt komplex skulle jag säga. Min vikt rör sig väldigt sakta nedåt, medan magen har det försvunnit mycket av.

Han förväntade sig förstår att de skulle förbränna jättemycket. Men det visade sig att de inte förbrukade mer per dag än en amerikansk soffpotatis. Den hemska slutsatsen är att vår dagliga energiförbrukning är konstant, oavsett om vi motionerar eller inte.
Jag blir nyfiken på hur detta fungerar rent teoretiskt.

Kalle ligger på soffan en hel dag.
Lisa spenderar hela dagen på en träningscykel som laddar ett batteri.

Om nu både personerna har gjort av med lika mycket energi under dagen - var kommer energin i batteriet ifrån?

Jämförelsen lär inte avse två jämnstora individer.
En dubbelt så stor soffpotatis i soffan lär kunna "förbruka", genom värmeavgivning (svettas) från kroppen och utandning (flåsande) av värme och kol, som den lilla vältränade som utan att förta sig nämnvärt inte blir varken svett eller flåsig fastän den är mer aktiv.
Energi kan bara omvandlas och på ett eller annat sätt kommer ekvationen energi in - energi ut fortsatt gå i balans.

för TS lär diskussionen vara ointressant då denne aldrig mer loggade in efter att startat vad som nu är en diskussion som, liksom andra, riskerar bli tuppfäktning för vissa och en anledning till popcorn-ätning för andra.

för TS lär diskussionen vara ointressant då denne aldrig mer loggade in efter att startat vad som nu är en diskussion som, liksom andra, riskerar bli tuppfäktning för vissa och en anledning till popcorn-ätning för andra.
Bara man är saklig så. Orden haglar och det skjuts från höften i värsta cowboystilen. Som det kan vara…

Jämförelsen lär inte avse två jämnstora individer.
Om man jämför två helt olika personer så kommer självklart energiförbrukningen se olika ut. Det jag försöker förstå är påståendet:
"Den hemska slutsatsen är att vår dagliga energiförbrukning är konstant, oavsett om vi motionerar eller inte."

Det kanske är sant men jag får inte ihop det. Ena dagen ligger Lisa soffan och andra dagen trampar hon på sin cykel. Om hon gjort av med lika mycket energi båda dagarna borde det inte dessutom finnas energi i ett batteri den andra dagen. Man kan inte skapa energi ur tomma intet.

Om man jämför två helt olika personer så kommer självklart energiförbrukningen se olika ut. Det jag försöker förstå är påståendet:
"Den hemska slutsatsen är att vår dagliga energiförbrukning är konstant, oavsett om vi motionerar eller inte."

Det kanske är sant men jag får inte ihop det. Ena dagen ligger Lisa soffan och andra dagen trampar hon på sin cykel. Om hon gjort av med lika mycket energi båda dagarna borde det inte dessutom finnas energi i ett batteri den andra dagen. Man kan inte skapa energi ur tomma intet.
Jag förstår inte heller det där. Jag känner till personer som gått upp i vikt när de av någon anledning blivit stillasittande en tid. De har fortfarande ätit lika mycket, men ansträngt sig mycket mindre. De kostråd jag har läst talar om att man förbrukar mer energi ju mer man anstränger sig. Jag hade en period i livet på flera år då jag inte tränade mycket, och då hade jag mycket mindre aptit än nu. Helt enkelt därför att jag förbrände mindre energi.

Mycket olika teorier i tråden.

Helt klart finns en stark koppling i hur mycket man som däggdjur behöver stoppa i sig i förhållande till aktivitet.

Alla djur som har en mycket aktiv livsstil (som tex vesslor och Näbbmöss) måste äta väldigt mycket i förhållande till sin kroppsvikt.

Apor och Sälar har lägre energiförbrukning och är inte lika aktiva i snitt utan har mycket mer stillasittande per dygn äter mycket mindre i förhållande till kroppsvikten.

Så hög aktivitet = mycket mat
Låg aktivitet = mindre mat

Sen kan man ju lyssna på kroppen signaler, varför känner man sig mer hungrig efter ett hårt träningspass eller en dag med hårt kroppsarbete ?

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg