Havskajak pris?

Med den uppsjö av kajakmodeller och tillverkare det finns så är risken liten att konkurrensen inte stryt priserna till en nivå som är tämligen tillverkningskostnadsbaserad. Självklart finns de vissa som har större inslag av marknadsföringskostnader i självkosten, men det gäller (liksom momsen) alla andra konsumentprodukter också.

En båt kommer lastad

Vad kan det kosta att skicka en kajak från Kina till Sverige? Hur många kajaker får man in i en 20-fots container?

Tja, att skicka en kajak genom Sverige kostar t ex 2 000:-

Att starta tillverkning i en annan världsdel är däremot betydligt dyrare.

En 40-fots container är 12,036 meter lång invändigt. Dörren är 2,34 m bred och 2,28 m hög så även om containern är lite större bredd/höjd så är dörren en begränsande faktor vid lastningen.

Den rymmer alltså ca 4-5 kanoter i bredd, 4 i höjd och 2 på längden = 32 - 40 st. Vad en containerfrakt kostar har jag ingen aning om.

Joel XX beställde förra året en Revolution 46 från Ungerska Pörnyeszi. Kanoten kostade 990€, trälåda 130€ och frakten 900€. Då var det lastbilsfrakt av en kanot till hans dörr. En full containerfrakt borde bli 20-30% av detta per kanot (beräknat med hjälp av en aborrfena ;-).

i en 40 fotare går det in runt 65 fullstora kajaker
eller ca 85 mindre kajaker.
man lägger kajaerna så att dom ligger omlott, så går det in väldigt många flera...

i en 40 fotare går det in runt 65 fullstora kajaker
eller ca 85 mindre kajaker.
man lägger kajaerna så att dom ligger omlott, så går det in väldigt många flera...

Oavsett material så är kanoterna känsliga för plastisk deformation. Så om någon travar in 85 st i en container så vill jag förmodligen inte handla en sådan. Ska ni handla av någon som får slita ur kanoterna ur en container så ta av plasten och inspektera formerna. Nästan säkert ser den inte ut som när den lades in i containern ;-)

De riktigt seriösa leverantörerna har tom lådor som skydd med skum i hörnen så att det går att lasta kanoterna ovanpå varandra utan att de skadar varandra.

Tror du inte på mig så lägg en plasthink på sidan och lägg en tegelsten på den i en månad. Kolla sen hur hinken ser ut.

Man måste ju skilja på vad man lägger ut och vad det kostar. Om du köper en kajak för 20 000 så har den INTE kostat 20 000. Vad den har kostat vet du först den dag du säljer den.

Min förra kajak köpte jag för 32 000 SEK. Skulle jag sälja den idag skulle jag nog få c:a 20 000 SEK. I kajaken har jag tillbringat c:a 1 500 paddeltimmar. Det ger en kostnad på (32 000 - 20 000) / 1 500 = 80 öre per timme...

Är det dyrt?

Jämför med att jogga (som anses vara billigt). Ett par schyssta joggingskor kostar 1400 spänn (för ingen köper ju begagnade joggingskor). Om du skulle ha samma timkostnad skulle du behöva springa 1 750 timmar med dom, dvs 2 100 mil (om du springer milen på 50 minuter). Joggingskor håller INTE för att springa så långt...

Att paddla kajak är alltså markant billigare än att jogga (även om du skulle räkna med uteblivna ränteintäkter på det kapital du binder i kajaken skulle det fortfarande vara billigare).

Om du tycker 80 öre per timme är för dyrt så köp en begagnad kajak.

Kan bara hålla med er ;-)

Har haft både segelbåt å motorbåt å vad dom slukade pengar! Båtplats(+insats) upptagning/sjösättning,vinterförvaring,försäkring,segel,vårutrustning,bensin/diesel mm
Var max ute ca 20-30ggr på sommarn!
Kajaken kostar mig knappt nånting,lite vax 1 ggr per år +försummbar värdeminskning om man håller den fin! Paddlar året om å hade ca 150 paddeldagar 2008 ;)

/Janne

Oavsett material så är kanoterna känsliga för plastisk deformation. Så om någon travar in 85 st i en container så vill jag förmodligen inte handla en sådan. Ska ni handla av någon som får slita ur kanoterna ur en container så ta av plasten och inspektera formerna. Nästan säkert ser den inte ut som när den lades in i containern ;-)

De riktigt seriösa leverantörerna har tom lådor som skydd med skum i hörnen så att det går att lasta kanoterna ovanpå varandra utan att de skadar varandra.

Nej, så där är det inte riktigt.
Med hjälp av ställningar inne i containern så bygger man upp flera våningar.
så de tär inga problem att lasta väldigt många kajaker i en container. Så gör man rätt så tar kajakerna ingen skada av att fraktas över halva jorden.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GAVIAARCTICA Skäligt pris för en havskajak Artisan millennium 2000? Paddling allmänt 8
cjfriman Havskajak med utrymme för att arbeta med benen Paddling allmänt 11
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Blixten10 Havskajak med fotplatta? Paddling allmänt 12
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
fredolund Tre dagars havskajak Paddling allmänt 6
Madmoustache Havskajak köptips Paddling allmänt 0
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
Vaxholmarn Havskajak vs. Surfski Paddling allmänt 60
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Helsing Packa havskajak Paddling allmänt 21
manlan 148 dagar i havskajak Paddling allmänt 6
fson Tips på prisvärd havskajak? Paddling allmänt 16
trollstoll Ucpa havskajak i Sormiou Paddling allmänt 4
Erik Barkefors Vad är en havskajak? Paddling allmänt 169
Benken84 Köpa havskajak Paddling allmänt 7
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
Niklaski Funderar på att köpa en havskajak Paddling allmänt 2
Jonlund Havskajak för paddling i fjällen? Paddling allmänt 16
Blaise Rolig havskajak för mindre tjej? Paddling allmänt 16
höjdrädd Paddeltur i Skellefteå (havskajak) Paddling allmänt 7
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
LR97 Ny havskajak - Råd önskas! Paddling allmänt 30
Gröngöling X-LITE RS havskajak, nybörjar vänlig?? Paddling allmänt 4
OptimusHawK Havskajak i Dalälven Paddling allmänt 2
Alex_S23 Surf med havskajak Paddling allmänt 39
torger Tips på lös sits för snabb havskajak Paddling allmänt 21
Joran Havskajak till 190 cm Paddling allmänt 15
Timo M Havskajak + vingpaddel. Rätt eller fel? Paddling allmänt 24
matsh Havskajak kurser,Örebro Paddling allmänt 1
hassex Rollning av Havskajak Filmtajm Paddling allmänt 0
hassex Havskajak i forssurf filmtajm Paddling allmänt 4
~sweet~ Havskajak Phala coona? Paddling allmänt 0
marie82jonsson Hyra havskajak GBG - tips!?! Paddling allmänt 1
hassex Plastex Havskajak?? Paddling allmänt 8
frarol Bavari havskajak, ngt att satsa på? Paddling allmänt 0
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
idaljung Explorer havskajak-nybörjar frågor Paddling allmänt 4
Karrobarro Friluftsklubb i Umeåtrakten? (med havskajak) Paddling allmänt 6
Anders Oak Tips om havskajak som är bra i surf och lek? Paddling allmänt 18
mingves Havskajak-nybörjare.. Paddling allmänt 2
kenzo00 Skall köpa havskajak Paddling allmänt 0
marshen Tips sökes för havskajak och barn Paddling allmänt 9
Mike C Tips på lättpaddlad havskajak av plast? Paddling allmänt 3
vete köpråd havskajak - snäppet bättre än brittany och reval Paddling allmänt 1
NBC2 Tips på plast-havskajak Paddling allmänt 12
veramolin kurs vågsurfing med havskajak Paddling allmänt 3
å_re Nybörjarkurs havskajak i Norge? Paddling allmänt 3
Sjöbacken behöver tips om havskajak paddling i frankrike Paddling allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg