Det är helt riktigt, men han visade och gjorde väldigt väldigt mycket samt tryckte på att det var bra att kunna många olika sorters skydd. Det finns ju ingen standardlösning för allt.Mors packade gärna ner sovsäck, något att få eld med, snöre och en såg i ett kokkärl, detta för norra Canada under trägränsen. Det är en skaplig uppsättning för sådant som är svårt eller kräver mycket tid och energi för att skapa.
Jag kommer inte ihåg om han stoppade ner plast, en bit tältduk eller en poncho. Personligen skulle jag försöka få ner en poncho då den funkar både som regnplagg och som grund till ett skydd.
En sak han sticker ut lite med (i mitt tycke) jämfört med andra är att han tenderade att trycka på vikten av sömn. Han sa och skrev många gånger vikten av bra sovsäckar och - tror jag - hade med sig sovsäck i bilen på vintern som del av utrustningen i bilen. Jag hittade nu hans super shelter manual (18 sidor). Det var nog bara en i mängden av alla grejor och tankar han hade under sin mycket långa karriär.
Han har sagt och skrivet mycket om en rad olika angreppsätt och varianter även för nödutrustning som kan tryckas ner i en bushpot eller liknande. T ex har han pratat och skrivet en del om 2kg konceptet och vad han rekommenderar för ett "paket" som håller sig under 2 kg.
I sin fältmanual för just detta kit ("The Two kilogram survival kit field manual"; 32 sidor i fickformat) kallar han det "the basic (two kilogram) universal kit". Han berör faktiskt även super shelters där och skriver ca 2,5 sidor enbart om sina tankar runt "clear polyethylene", och reflekterande/speglande ytor.
Det är viktigt att tänka på att han skiljde på träning och skarpt läge samt även innefattande situationer med grupp och/eller fordon (ex flygplan). Utrustningslistan för träning kan skilja sig en del åt för utrustning man sedan kan landa i för skarpa lägen.
En sak jag inte tog upp tidigare i denna tråd var att Mors själv inte såg super shelter som något enbart för sträng kyla. Han beskrev noggrant minst fyra olika situationer som alla kunde ha helt olika värmekälla och beroende på omständigheter och situation kunde vara helt okay för att överleva.
Han till och med reflekterade (hihi) lite över hur transparenta/semi-transparenta material utvecklats över tid samt hur de fungerade för solvärme respektive värmestrålning från eld. Var det tillräckligt varmt ute så klarade man sig utan eld i skyddet (egentligen inte så konstigt), men skyddet kompletterade eller ersatte sov-system med sovsäck precis som många andra skydd gör.
Märk väl, vad jag vet har han aldrig sagt eller skrivet att super shelter var enda svaret eller ens det enda typen av skydd man behövde. Tvärt om faktiskt.
Poncho är bra! Brukar ha med mig det även på mindre turer. Bli blöt är ingen höjdare
Senast ändrad: