Havskajak pris?

Om jag förstått saken rätt så kostar en havskajak i allmänhet en bit över 10'000. Hur kommer det sig egentligen? Jag menar, det är ju bara en bit formpressad plast med ett roder som består av två vajrar. Det är väl inga dyra saker att tillverka? Är allt utvecklingskostnad eller? Eller är det nåt jag förbisett?

Resonemanget funkar väl på de flesta produkter?
Självklart men om jag köper en dator förstår jag varför den kostar 10'000. Det är dels skyhöga utvecklingskostnader, dels nanometerprecision i tillverkningen och därtill höga materialkostnader. Om jag köper en plastsked förstår jag varför den kostar 2 kronor, det är en formpressad dussinvara utan krusiduller med låga material- och utvecklingskostnader.

Jag förstår inte vad på en havskajak som drar upp priset till över 10'000 spänn. Har jag missat nåt eller är det bara en väldigt dyr formpressad plastbit?

personligen så tror jag att de största förklaringsposterna är:

- hög grad av manuellt arbete.
- en solklar lågvolymsprodukt i alla led (utveckling på fåtal produkter, distribution av fåtalet produkter, marknadsföring/kapitalkostnader/försäljningsaktiviteter/risktagande/kvalitetskostnader på fåtalet produkter).
- och slutligen: prylar för fritid får kosta.

för rotationsgjutet etc kan du ändra första punkten till dyra verktygskostnader (kräver annan nivå på volymerna).

Om vi använder ditt exempelpris på 10.000 kronor så är 20% av det moms (uppifrån räknat).

Kvar är då 8.000 kronor för butik, marknadsföring, frakt, tillverkare, utvecklingskostnader och någon krona till en som höll i pennan.

Vem får vad? Ja få blir nog rika på att sälja kanoter men en del kan leva på det. Kika bakåt så är det väl Trapper, Svima och VKV som funnits i mer än 15 år?

När man ska tillverka en glasfiberkanot bygger man först en plugg - tidigare oftast i trä men nu ibland i skum och sen utfräst av en datorstyrd CNC.

Pluggen bearbetas så den har en toppenyta och sen gjuts formen på pluggen. I formen tillverkar man sedan kanoterna. Till det kommer extra formar för sittbrunnssarg, sits, lucksargar osv. Även sammanfogningen av skrov och däck kan behöva speciell utrustning.

Plugg och form till en kanot kan ta månader att få fram så det är både tid och pengar och ganska mycket material också.

Själva plastningen tar inte så lång tid men härdningstider gör att varje form förmodligen inte kan leverera en kanot mer än varannan dag.

Sen vidtar lite efterbearbetning av kanter, montering av däcksbeslag och roder mm.

En plastkanot i polyetylen kräver en form som materialet hälls in i. Formen är av plåt och upphängd så den kan rotera i flera plan så materialet sprids rätt. Den har också olika flänsar eller skyddsplåtar för att bli olika varm så materialet blir olika tjockt på olika ställen. Formen sätts in i en ugn och får rotera så att materialet fastnar på insidan. Ut igen och svalna och öppnas för att släppa ut kanoten. Själva materialet är mycket billigt men formen, ugnen och utprovningen innan produktionen är mycket dyr så det krävs stora serier.

Sen finns andra produktionsmetoder för ABS-plast där plastskivor värms och pressas till form och en del som blåser en slang till en kanot men fortfarande är formarna och produktionsstarten det dyra.

Så vi får nog vara glada att det finns så många entusiaster som är villiga att "investera" i kanotbranschen. Sen finns det givetvis en del stora typ Prijon eller Lettmann som lyckas med stora serier men är det dom kanoterna vi vill ha???

Först och främst har vi 25%moms i det här landet

Kajaker är skrymmande att förvara och att transportera. Transportkostnaderna har ökat rejält bara att skicka en kajak inom Sverige med lastbil går på 1000-2000SEK. Att skicka runt en bärbar dator är peanuts i sammanhanget.

Att bygga en glasfiber kajak tar några dagar och mantimmarna är den största kostnaden på en glasfiberkajak.

Kajakförsäljning är också väldigt säsongsbetonat man säljer i princip under våren och sommaren.

Avansen är förstås något bättre på en polyetenare. Det är mindre mantimmar på en sådan.

Prisbilden för kajaker är ganska lika världen över drar man bort den Svenska momsen ser man att priserna är ganska lika.

ferrari.jpg

Kajakbyggare på väg till jobbet

Hans Friedel

Ps Om nu kajaksäljandet är en sådan guldgruva så är det förstås bara att börja, här finns guld att hämta :)

Javisst - momsen är 25% om man räknar nerifrån.

Om kanoten kostar 8.000 kronor plus moms (då 25%) så blir momsen 2.000 kronor och priset hamnar på 10.000 kronor till köparen.

Om man räknar uppifrån det pris som konsumenten ser så är 20% av det moms dvs 2.000 kronor av 10.000 kronor på prislappen i butiken.

Sen har restauranger, transportörer, tidningar, böcker mm andra momssatser.

För att göra det riktigt besvärligt så är det restaurangmoms på pizzan som du äter på plats men livsmedelsmoms om du tar den med dig... Kul för revisorerna!

Dyra? Nu när allt är jättedyrt! Tycker faktiskt kajaker är mkt prisvärda :) Hyfsat pris vid inköp! Sköt den å du får nästan tillbaks vad du gav!
Sen om man går runt lite på båtmässor så tycker jag ett "fenderpaket" till en större båt kostar ungefär som en havskajak!
Köpte ett tält nyligen som kostade som en kajak, kompisen köpte en GPS kostade oxå som en kajak!
Sen vet jag att många "kvalitets kajaker" kräver många mantimmar vi produktionen!

/Janne!

Bygg en själv

så får du se vad för timpenning du får!
Fritidssegmentet och speciellt volymösa produkter är förhållandevis billiga.
Jämför med mobilnallar och enkla gejor som tv-mottagare....E u får en nalle inklusive förpackning inte kosta mer än 50 kr från fabrik, fast för att den skall fungera måste det finnas nät etc...
En kajak kostar i runda svängar 1/2 månadslön....
Bygger du en på 10 dagar? För lite råvaror behöver du även om gran är blilligt....Plasten och glasfiberväven lär du oxså behöva köpa...
Slutligen finns alltid begagnade marknaden...
Lycka till!
//J

Saker och tings värde kan man alltid ha åsikter om

Men kajaker är i princip en lågvolyms produkt och tur är väl det på sätt och vis Till antalet invånare paddlas det dock relativt mycket i Sverige. Mest pågrund att vi har väldigt bra förutsättningar för paddling i vårt land och paddlandet har en lång tradition i vårt land.

Kajaker är väl inte direkt uppseendeväkande dyra tittar man på hela kedjan är det svår att se några ohemula pålägg.

Att konsumera bara för att det är "sjukt billigt" har jag lite svårt för. Det döljer sig säkert mycket lidande bakom dom "sjukt billiga" produkter som sköljer över vårt land

Brinner man för att komma ut på vattnet finns det som redan nämts andra sätt att få tag i ett flytetyg. Man kan börja med en beg kajak

Hans Friedel

Lite mer proffstyckande - jag tycker det finns för mycket billigt skräp rent allmänt. Det finns ju massvis med billighetsbutiker, biltema, clas ohlson, jula, rusta och allt vad de heter. Slit och släng. Behöver verkligen ny borrmaskin kosta så lite som 200 kronor? En cykel under 1000 kronor?

Nä, saker och ting borde istället hålla högre kvalitet och vara dyrare. Då skulle folk låna saker mellan varandra, det skulle finnas en större begagnatmarknad, och trasiga saker skulle repareras.

Massproduktion av skräp är det ingen som vinner på i längden.

Var på Bauhaus (byggmarknad vid Ikea i Barkaby) häromdagen, de hade ett par kayaker för runt 5000.- som inte såg så roliga ut. Möjligen som lekbåtar på en badplats.

Min egen kayak (som är i glasfiber) kostade över 20 000.- och det tycker jag fortfarande att den är värd.......

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GAVIAARCTICA Skäligt pris för en havskajak Artisan millennium 2000? Paddling allmänt 8
cjfriman Havskajak med utrymme för att arbeta med benen Paddling allmänt 11
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Blixten10 Havskajak med fotplatta? Paddling allmänt 12
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
fredolund Tre dagars havskajak Paddling allmänt 6
Madmoustache Havskajak köptips Paddling allmänt 0
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
Vaxholmarn Havskajak vs. Surfski Paddling allmänt 60
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Helsing Packa havskajak Paddling allmänt 21
manlan 148 dagar i havskajak Paddling allmänt 6
fson Tips på prisvärd havskajak? Paddling allmänt 16
trollstoll Ucpa havskajak i Sormiou Paddling allmänt 4
Erik Barkefors Vad är en havskajak? Paddling allmänt 169
Benken84 Köpa havskajak Paddling allmänt 7
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
Niklaski Funderar på att köpa en havskajak Paddling allmänt 2
Jonlund Havskajak för paddling i fjällen? Paddling allmänt 16
Blaise Rolig havskajak för mindre tjej? Paddling allmänt 16
höjdrädd Paddeltur i Skellefteå (havskajak) Paddling allmänt 7
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
LR97 Ny havskajak - Råd önskas! Paddling allmänt 30
Gröngöling X-LITE RS havskajak, nybörjar vänlig?? Paddling allmänt 4
OptimusHawK Havskajak i Dalälven Paddling allmänt 2
Alex_S23 Surf med havskajak Paddling allmänt 39
torger Tips på lös sits för snabb havskajak Paddling allmänt 21
Joran Havskajak till 190 cm Paddling allmänt 15
Timo M Havskajak + vingpaddel. Rätt eller fel? Paddling allmänt 24
matsh Havskajak kurser,Örebro Paddling allmänt 1
hassex Rollning av Havskajak Filmtajm Paddling allmänt 0
hassex Havskajak i forssurf filmtajm Paddling allmänt 4
~sweet~ Havskajak Phala coona? Paddling allmänt 0
marie82jonsson Hyra havskajak GBG - tips!?! Paddling allmänt 1
hassex Plastex Havskajak?? Paddling allmänt 8
frarol Bavari havskajak, ngt att satsa på? Paddling allmänt 0
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
idaljung Explorer havskajak-nybörjar frågor Paddling allmänt 4
Karrobarro Friluftsklubb i Umeåtrakten? (med havskajak) Paddling allmänt 6
Anders Oak Tips om havskajak som är bra i surf och lek? Paddling allmänt 18
mingves Havskajak-nybörjare.. Paddling allmänt 2
kenzo00 Skall köpa havskajak Paddling allmänt 0
marshen Tips sökes för havskajak och barn Paddling allmänt 9
Mike C Tips på lättpaddlad havskajak av plast? Paddling allmänt 3
vete köpråd havskajak - snäppet bättre än brittany och reval Paddling allmänt 1
NBC2 Tips på plast-havskajak Paddling allmänt 12
veramolin kurs vågsurfing med havskajak Paddling allmänt 3
å_re Nybörjarkurs havskajak i Norge? Paddling allmänt 3
Sjöbacken behöver tips om havskajak paddling i frankrike Paddling allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg