Flygförbud i fjällen.

2003-12-03 kl 06:30
Protesterar mot flygförbud

"GÄLLIVARE, Kuriren.
Gällivare kommun och dess samebyar protesterar nu också mot hotande begränsningar för flyget i fjällområdet.
– Man börjar bli less på det här. Det är restriktioner för snart allting, säger Gällivares kommunalråd, Tommy Nyström (s).
Landhövdingen som fick ta emot en protestskrivelse i Gällivare i tisdags från länets alla flygföretag och flygklubbar avvaktar tillsvidare.
– Vi ska titta på det här. Men jag förstår oron, säger han."
---
"I Gällivare kommuns samrådsorgan för samefrågor enades nyligen både rennäring och politiker om att uttrycka sitt missnöje över de väntade bullerregleringarna.
– Det direkta rennäringsarbetet berörs inte men vi måste också se långsiktigt på den här frågan. Slås flygföretagens underlag ut riskerar även flygföretagen att försvinna och det får då direkta konsekvenser för vår verksamhet vilket vi ser med största oro på, säger Bertil Pittsa, talesman i samrådsfrågor för Gällivares fyra samebyar."
Norbottens Kuriren
 
sachsaren; sa:
Det som jag tycker är värd en egen tråd är frågan om
hela friluftsrörelsens roll i den här planetens miljöfrågan
Jag tycker det är en viktig fråga eftersom allt hör ihop. De som räknar sig till "friluftsmänniskor" bör ha åsikter om den miljö man lever i och den miljö man besöker under singa aktiviteter och HUR man besöker den. Starta gärna en tråd men vila på hanen, jag har tillbrinngat så mycket tid men den kopterfrågan så jag måste vila mig :)
 
Visst, allt Samisk förbryllar andra kulturer..tydligen.

Det är ju bara låta oss vara ifred, så lär det flygas på bra..
------------------------------------------------------
"Jag föreslår att alla fjällvandrare åker med häst och vagn upp till fjällen nästa gång! Eller är det bara samerna som ska tvingas använda ålderdomliga metoder?? Det svenska synsättet på samerna gör mig väldigt förbryllad..."
------------------------------------------------------
Häst o vagn visst, men gästsvenskars tid i semester är ju inte direkt lång för 7 dagar på ett flak eller i terräng. Ska man längst upp i vattendelar-fjällen, så lär det ta tid om inte vägar finns, va..?
Tänkte inte på det..

Det kommer inte att bli flygförbud, som puckona försöker med.
Vill se hur pensionärer som idag är i överskott av ska ta sig fram.. ?! Med nitroglycerin-tabletterna i handen..

Tydligen är man rädd på den här siten också.. nån stoppar tydligen sanningar. Ängsliga för konsekvenser i vad som kommer att ske.. Markägt i fjällen bit för bit.. och dom kommer att behöva flyget, definitivt.
 
Re: Visst, allt Samisk förbryllar andra kulturer..tydligen.

Kirunafjällis; sa:
---
Lappskattelandsägare rör om i detta förr eller senare. Då åker allt..
---
Länsstyrelserna har inget att säga till om i framtiden om 5-10 år. Juridiskt sett..
Sen upp till markägaren. Samisk ägare.
---
Tydligen är man rädd på den här siten också.. nån stoppar tydligen sanningar. Ängsliga för konsekvenser i vad som kommer att ske.. Markägt i fjällen bit för bit.. och dom kommer att behöva flyget, definitivt.
Jaha Frazze nu får du tala klarspråk. Du siar en framtid med Samerna som juridiska ägare av Sápmi. Du kan bli sannspådd men vad blir konsekvenserna? Men kanske dags att ta upp detta i en ny tråd?
Förresten läste jag i Kurir länken jag satt att det är endast 20% av flygningarna som är turist och privatflyg. Resten borde då vara nyttoflyg som inte skall begränsas. Så det är bara att flyga på.
 
Det sanna Momentet 22.

walk_alone; sa:
Förresten läste jag i Kurir länken jag satt att det är endast 20% av flygningarna som är turist och privatflyg. Resten borde då vara nyttoflyg som inte skall begränsas. Så det är bara att flyga på.

Nix! :)
Inte sist p.g.a. många personliga iakttagelser och vissa enkla beräkningar har jag mycket svårt att tro att detta påstående är sant.
Det är hur lätt som helst att gjöra om turistflyg till s.k. nyttoflyg. Helikopterlobbyn kommer givetvis inte att stå handfallet inför den aktuella diskussionen. Det gäller att ha "bra" argument till hands...
En enda rulle dasspapper ombord gör ju att ett personflyg får betecknas som s.k. nyttotransport, för det handlar ju enbart om dasspappret...och turisterna tar man bara med sig eftersom man har vägarna förbi fjällstugan...
Eller när det gäller att hämta folk från en stuga så kan man ju ta med sig posten på vägen dit och vips! är det ett nästan renodlat nyttoflyg, argumentationsmässigt och retoriskt.

Det är mycket dyrt att driva en helikopter. Material som sådant betalar inte för att transporteras. Det måste handla om en ytterst lönsam verksamhet som ekonomiskt rättfärdigar lufttransporter av vanliga förbrukningsartiklar.

Det oerhört intressanta är att det här är ett omvänt Moment 22, Roland!!! Ty materialtransportet betalas och rättfärdigas i.o.m. att betalande turister transporteras. Och vips! är det ju så förståeligt att man transporterar godis och deodorant till stugorna, för man har ju ändå vägarna förbi.

Det ena "rättfärdigar" det andra, vare sig ekonomiskt eller argumentationsmässigt.
Så jävla fiffigt av helikopterlobbyn...

...tycker:
/G.
 
Re: Det sanna Momentet 22.

sachsaren; sa:
Inte sist p.g.a. många personliga iakttagelser och vissa enkla beräkningar har jag mycket svårt att tro att detta påstående är sant.
---
citat ur Norrbottens Kuriren
"De ideella flygklubbarna och flygföreningarna anser att förslagen innebär en allvarlig inskränkning i den personliga friheten och möjligheten att idka friluftsliv i fjällområdet även för den breda allmänheten.
Man hävdar att turist- och nöjesflyget tillsammans bara står för 20 procent av den totala bullerbelastningen i fjällen, ..."
---
Eftersom vi fortfarande saknar underlag för antalet flygtimmar i fjällen är det bara att värdera din utsaga mot flygklubbaranas och flygföreningarnas. Visst är de senare partiska i frågarn men det är även du :)
Dasspapper, godis och deodorant till stugorna lär knappast räknas till nyttotrafik och där har vi ett dilemma om man inför en begränsning.
I dag finns inte frågan. I dag är det pengarna som avgör vad som är nyttotrafik. Du betalar och koptern flyger.
Inför man begränsning för flygtrafiken måste man dra gränsen för nyttotrafik, kunna ge dispans, bevaka och beivra överträdelser.
Vem skall göra allt detta? Luftfartsverket, naturvårdsverket. Vi måste ha fler byråkrater. Vem skall bevaka? Polisen i Norrbotten?
Nu tror jag inte kopterföretagen vågar "svartflyga" men begränsningarna gäller ju all flygtrafik och jag beöver bara lyfta luren så har jag ett svartflyg til Råstå eller Kaitumälven.
 
Re: Re: Det sanna Momentet 22.

walk_alone; sa:
Vem skall göra allt detta? Luftfartsverket, naturvårdsverket. Vi måste ha fler byråkrater. Vem skall bevaka? Polisen i Norrbotten?
Nu tror jag inte kopterföretagen vågar "svartflyga" men begränsningarna gäller ju all flygtrafik och jag beöver bara lyfta luren så har jag ett svartflyg til Råstå eller Kaitumälven.

Så begränsingar ska inte införas på grund av att de kan brytas emot?

Många argumnet har jag sett, men detta var lite speciellt.

mvh Christian
 
Re: Det sanna Momentet 22.

...
En enda rulle dasspapper ombord gör ju att ett personflyg får betecknas som s.k. nyttotransport, för det handlar ju enbart om dasspappret...och turisterna tar man bara med sig eftersom man har vägarna förbi fjällstugan...


Jamen helikoptertransporter av dasspapper till fjällstugorna förekommer inte! (Så länge det gäller SFT:s stugor då, de övriga kan jag inte tala för.)Vill du diskutera skotrar däremot, då kan du gnälla lite om motortransporter till fjällstugor.
Det är bara i undantagsfall som helikoptertransport av grejer till STF:s stugor är aktuellt, däremot har jag sett många lass med turister som flyger framförallt in, men även ut ur fjällvärlden.
/Emma
 
Huruvida turisttrafiken står för 20% av alla helikoptertransporter vet jag inte, men om man betänker att nyttotrafiken utgörs av rendrivning, karteringsuppdrag, viltspåruppdrag för länsstyrelserna, underhållsarbeten och inspektioner av ledningsnät åt vattenfall, polisflyg, vetenskapliga transporter, rena lasttransporter m.m. så skulle jag tro att de rena turisttransporterna utslaget under hela året står för en mindre del.
Denna fråga är inte svart eller vit anser jag och som jag skrivit tidigare så anser jag att restriktioner är motiverade inom vissa områden och möjligen vissa tidpunkter. Det jag anser saknar förankring är långtgående restriktioner eller totalförbud, som Georg förespråkar och i denna åsikt tycker jag mig kunna spåra föreställningar om helikoptertrafik som ligger utanför bullerproblematiken och möjligen präglas av romantiska föreställningar om det vilda karga nord. Det exemplifieras tycker jag i åsikten om hur fjällbefolkning ska bedriva sina näringar. "Man har levt i fjällen i hundratals år och inte har man behövt varken helikopter eller skoter då." Jaha, så av den anledningen ska vi låta både samer och svenskar boende i dessa områden gå tillbaka till en 1800-talets tekniknivå? Och av anledningen att ett antal fjällvandrare vill komma upp någon vecka per år för att njuta tystnad i ett i sinnena konstruerad vildmark befolkad av lite pittoreska, men aningen efterblivna människor som, för väl är har blivit belagda med "motorförbud".
Inför gärna restriktioner inom vissa områden (som faktiskt idag även existerar), fasta flygrutter inom andra och landningsplatser, samt motsvarande för skotertrafik, men totalförbud anser jag vara på tok för överdrivet.

Efter de fåtal gånger jag själv flygit i fjällen kan jag verkligen rekommendera det! Många storslagna vyer! ;)

/D
 
Efterbliven???

dave1; sa:
[...]
Det jag anser saknar förankring är långtgående restriktioner eller totalförbud, som Georg förespråkar och i denna åsikt tycker jag mig kunna spåra föreställningar om helikoptertrafik som ligger utanför bullerproblematiken och möjligen präglas av romantiska föreställningar om det vilda karga nord. Det exemplifieras tycker jag i åsikten om hur fjällbefolkning ska bedriva sina näringar. "Man har levt i fjällen i hundratals år och inte har man behövt varken helikopter eller skoter då." Jaha, så av den anledningen ska vi låta både samer och svenskar boende i dessa områden gå tillbaka till en 1800-talets tekniknivå? Och av anledningen att ett antal fjällvandrare vill komma upp någon vecka per år för att njuta tystnad i ett i sinnena konstruerad vildmark befolkad av lite pittoreska, men aningen efterblivna människor som, för väl är har blivit belagda med "motorförbud".
[...]
/D

OK, ihärdige David :), jag ska inte alls neka till att jag har (citat) "romantiska föreställningar om det vilda karga nord".
Men var gränserna?
Gränsen mellan orealistisk romantik och nykter ödmjukhet?
Och gränsen mellan oumbärliga nyttoflyg och turisttransporter?
För minst tredje gången är jag föranlåten att upprepa att jag aldrig syftade på samisk fjällverksamhet, därför förstår jag inte varför du låtsas att jag har sagt att de skall gå tillbaka till 1800-talets tekniknivå!

Och till slut några tankar om dina insinuationer angående samernas påstådda efterblivenhet. Det var ganska magstarkt det, hovva! Om du verkligen öppnar denna diskussion, måste du räkna med att jag "påtvingar" dig en civilisationsfilosofisk diskussion som värderar alla aspekter, inte bara hur ofta samebyarna får godis med helikopetern.
Jag skulle vilja slå vad om att det finns betydligt mindre utbrända, deppiga och allmänt psykiskt slitna (fjäll-)samer än svear, procentuellt, givetvis inte i absoluta siffror.

Vem är nu efterbliven då? Efter vilka kriterier? Vem har högre livskvalitet? Hur många av oss går omkring och längtar ut? Hur många fjällsamer har du träffat som längtar efter stadslivet?

Om du inte har lust att bemöta mina synpunkter med argumenter så kan du ta till:
"Då har ni ytterliggare ett bevis på att han Georg har tappat all realitetsanknytning, för nu romantiserar han ånyo och betraktar samerna som övermänniskor!"

/G.
:cool:
 
Re: Re: Re: Det sanna Momentet 22.

chralm; sa:
Så begränsingar ska inte införas på grund av att de kan brytas emot?
Många argumnet har jag sett, men detta var lite speciellt.
Inget argument bara försök att se konsekvenser av begränsningar för flygtrafik. Vem skall administrera och övervaka, vad kostar det? Sedan finns det ytterligare konsekvenser men jag väntar på att får ordet :)
 
Ett enkelt förslag: skulle inte all motorfordonstafik (helikopter, skoter mm) utom nödutryckningar samfällt kunna förbjudas under turisthögtiderna, dvs 2 veckor runt påsken och i juli-augusti, medan det under resten av året i stort sett skulle kunna vara fritt?

Då skulle nog de flesta kunna bli nöjda.

/ G
[Ändrat av tigertamjaren 2003-12-10 kl 17:21]
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg