Artikel i DN: "Snöbrist i fjällen: ”Aldrig sett något liknande”"

Jag kollade på landhöjning v havsnivå. Sen kan man ju kolla på statistik om stormar & regn och erosion historiskt om man vill, det har jag inte orkat göra. En freak storm som spolar bort en del stränder är inget bevis på någonting.

Att havet äter av stranden har väl skett i alla tider, stranden försvinner ju inte för det utan flyttar sig bara lite...möjligen med ett annat utseende på kort sikt.

Grundproblemet är väl att folk byggt för nära havet.
Förr byggde man gärna på höjder för att slippa fukt och vatten, mest båthus man byggde strandnära.

Sen stämmer det som HasseQ skriver, på höga Kusten är landhöjningen runt 8mm/år och höjningen av havsytan ca 3mm så netto 5mm.

Detta har över tid skapat problem kring vissa hamnar då det blir grundare och grundare.

Senast ändrad:
Det var jag som gick utanför trådens ämne. Fick det påpekat av trådskaparen. Och rättade till det. Texten jag länkade i inlägg nr 12 är mycket intressant. Så fort vi hittar eller skapar en passande tråd finns det mycket som behöver sägas i klimatdebatten.

Att hålla vissa trådar välavgränsade som trådskaparen gör tror jag är bra. Om man har erfarenhet nog att förutse vilka trådar som riskerar att hamna i stora sidodebatter skulle man kunna förbjuda det i trådstarten.

* * *

Nästan inom ämnet, men inte om snö:
StillAlive: Jag skrev om ökad artrikedom vid ett varmare klimat. Har inte räknat arterna. Men upplever det så och uppskattar växtligheten lite längre söderut i landet. Det första jag tänker på är ett inslag av ädellövträd i skog. Sedan tänker jag på orkidéer och andra arter. Och en frodigare grönska. För mig är det vackert.
OK, så när du skrev om ökad artrikedom så var det inget du hade belägg för. Du bara gissade. Ungefär samma tillvägagångssätt som i inlägg 12.

Still Allive: Jag har inga siffror på ökad artrikedom totalt sett bland växterna. Det går att ta reda på hur det är med den saken. Den kunskapen tror jag finns bland växtintresserade på Utsidan. I större delen av Sverige är ädellövträd sällsynta. Kunde ha uttryckt mig annorlunda, som jag gjorde i inlägg nr 47.

Jag förstår inte vad som förvånar i mitt inlägg nr 12. Det får vi ta i en annan tråd har jag lovat för att uppföra mig väl på forumet. Räknar med att starta en bredare tråd för klimatfrågan de närmaste dagarna när jag har tid att skriva seriöst i den.

Still Allive: Jag har inga siffror på ökad artrikedom totalt sett bland växterna. Det går att ta reda på hur det är med den saken. Den kunskapen tror jag finns bland växtintresserade på Utsidan. I större delen av Sverige är ädellövträd sällsynta. Kunde ha uttryckt mig annorlunda, som jag gjorde i inlägg nr 47.

Jag förstår inte vad som förvånar i mitt inlägg nr 12. Det får vi ta i en annan tråd har jag lovat för att uppföra mig väl på forumet. Räknar med att starta en bredare tråd för klimatfrågan de närmaste dagarna när jag har tid att skriva seriöst i den.
Har du meddelat "alarmisterna" på IPCC att de glömt att ta hänsyn till det historiska perspektivet och att det funnits pelikaner i södra Sverige?

Här har du kontaktuppgifterna igen: https://www.ipcc.ch/about/contact/

Ska vi ta klimatförändringarna i denna tråd ändå, då ni fortsätter att diskutera detta?
Eller ska vi starta en ny tråd?
Kommande helgen låter som en bra start för en ny tråd annars där vi faktabaserat diskuterar den pågående klimatkrisen.
Vem skriver det första faktabaserade inlägget?

För övrigt hoppas jag att snösmältningen inte orsakar problem…och det är mitt trådrelevanta inlägg i denna tråd som inte är ett personligt påhopp på någon.

OK, så när du skrev om ökad artrikedom så var det inget du hade belägg för.

Nu verkar det ju vara rätt i sak att mångfalden ökar om det blir varmare.

Inte OT efter som fågelskådning, djurfoto och naturfoto mm som är friluftsliv det med kan gynnas om artrikedomen ökar i norra fjälltrakterna där den tidigare varit relativt låg.

Senast ändrad:
Nu verkar det ju vara rätt i sak att mångfalden ökar om det blir varmare.

Inte OT efter som fågelskådning, djurfoto och naturfoto mm som är friluftsliv det med kan gynnas om artrikedomen ökar i norra fjälltrakterna där den tidigare varit relativt låg.

Den gängse, breda forskningsbilden, är ju annars att vi befinner oss i ett pågående massutdöende med stora negativa konsekvenser både för natur, djur och människa.

Bara för att det blir fler fåglar i fjällen (pga att habitaten förändras!), eller att vandringssäsongen blir längre, eller att det är gött att köra runt i sin ner-cabbade bil på vintern, är i sig inga bevis på att det inte är en övergripande negativ utveckling som sker just nu. Att det har hänt för plus 500 miljoner år sedan är inte heller någon tröst här och nu då eventuella klimatförändringar uppenbarligen inte orsakades av människan där och då. Här får man försöka att hålla flera tankar i huvudet samtidigt. Svårt, jag vet.

Den gängse, breda forskningsbilden, är ju annars att vi befinner oss i ett pågående massutdöende med stora negativa konsekvenser både för natur, djur och människa.

Bara för att det blir fler fåglar i fjällen (pga att habitaten förändras!), eller att vandringssäsongen blir längre, eller att det är gött att köra runt i sin ner-cabbade bil på vintern, är i sig inga bevis på att det inte är en övergripande negativ utveckling som sker just nu. Att det har hänt för plus 500 miljoner år sedan är inte heller någon tröst här och nu då eventuella klimatförändringar uppenbarligen inte orsakades av människan där och då. Här får man försöka att hålla flera tankar i huvudet samtidigt. Svårt, jag vet.

Nu handlade ju tråden om snöbrist i fjällen och där finns det tecken på att mångfalden kan komma att öka om vintersäsongen blir kortare.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg