Re: Några frågor och påståenden.
Va du har jobbat Georg så jag måste göra motsvarande prestation. Nu har du citerat mig från en annan tråd där någon tyckte att Sarek var Sveriges Alaska och fick min syn på Sarek. Vad har detta med koptertransporter att göra? Inget annat än att fjällen bara är som min bakgård - bildligt talat.
Men fjällen är full med skotrar, fyrjulingar, crossmotorcyklar, koptar, MTBare å framförallt turister just därför att det inte är en vildmark. På två dagar går du ur Sarek, en hjälptelefon är bara en dag borta var du än befinner dig. Kan ju vara individuellt.
Om du tycker det är en vildmark och att det skall vara TYST i vildmarken, då pratar vi från två olika utgångspunkter.
Vad detta har med en framtida utveckling av Ryssland att göra fattar jag inte. Redan i dag kan du ta en liten fiskeresa till Kola och det var en svensk arrangör http://www.fishingnorth.com/fiskeRyssland.htm
Beträffande folkmängd finns det mer folk per km² i Murmanska än i övre norrland. Men 92% av Murmanskarna bor i tätorter så det finns plats på Kola. Men koptertransporter i Ryssland är inte min avdelning.
Åter till kopter i fjällen. Vilken trafik skall vi begränsa. Nyttotrafik, turisttrafik, nöjestrafik och vem kan avgöra vilken transport som tillhör respektive katergori. För mig kan de ta bort varenda jävla kopter. Jag behöver dom inte så länge det finns en ambulanshelikopter i Gällivare. Min fråga är bara varför man skall begränsa bullret i Sveriges TYSTASTE LANDSÄNDA?
Är det för att det är en sådan STORSLAGEN NATUR? I så fall bör man begränsa antalet vandrare inom Kebnekaiseområdet för att de nöter alldeles för mycket på den karga vegitationen.
Men jag har ännu inte hunnit läsa länstyrelsens PDF filer så jag ser vad statens utsräckta hand har att säga.
Men det är säkert att man kan höja priser per flygen koptertimme och det finns alltid dom som har råd att flyga i alla fall och just därför att andra inte har råd. Skall man begränsa trafiken så är landningsförbud det enda sättet som inte pengar kan sätta sig över.
Men jag har åxå en skitanknytning till helikoptrar. Jag sket ner mig på grund av utmattning i Sommarlappa och tog koptern till Kvikkjokk. Det kostade mig 1200 kr men det var det värt. Jag hoppas du kan lära dig att skita trots att någon kopter hovrar över din nedslagsplats. De kan ju inte se under dig i alla fall
Antal pers per km² Areal
Övre Norrland 3,4 154 312 km²
Sverige (tot) 21,5 449 964 km²
EU (15 stater) 117,4
Murmansk 7.0 144 900 km²
Arkangelsk/Nenetseien2.5 587 400km²
http://www.bd.lst.se/narliv/regek/kolarctic.pdf
sachsaren; sa:Roland, skulle det kunna vara möjligt att vi diskuterar två helt olika saker?
Jag trodde nämligen att vi pratar vildmark, men ditt ovanstående citat får mig så småningom att inse att du pratar om din bakgård......
Va du har jobbat Georg så jag måste göra motsvarande prestation. Nu har du citerat mig från en annan tråd där någon tyckte att Sarek var Sveriges Alaska och fick min syn på Sarek. Vad har detta med koptertransporter att göra? Inget annat än att fjällen bara är som min bakgård - bildligt talat.
Men fjällen är full med skotrar, fyrjulingar, crossmotorcyklar, koptar, MTBare å framförallt turister just därför att det inte är en vildmark. På två dagar går du ur Sarek, en hjälptelefon är bara en dag borta var du än befinner dig. Kan ju vara individuellt.
Om du tycker det är en vildmark och att det skall vara TYST i vildmarken, då pratar vi från två olika utgångspunkter.
Vad detta har med en framtida utveckling av Ryssland att göra fattar jag inte. Redan i dag kan du ta en liten fiskeresa till Kola och det var en svensk arrangör http://www.fishingnorth.com/fiskeRyssland.htm
Beträffande folkmängd finns det mer folk per km² i Murmanska än i övre norrland. Men 92% av Murmanskarna bor i tätorter så det finns plats på Kola. Men koptertransporter i Ryssland är inte min avdelning.
Åter till kopter i fjällen. Vilken trafik skall vi begränsa. Nyttotrafik, turisttrafik, nöjestrafik och vem kan avgöra vilken transport som tillhör respektive katergori. För mig kan de ta bort varenda jävla kopter. Jag behöver dom inte så länge det finns en ambulanshelikopter i Gällivare. Min fråga är bara varför man skall begränsa bullret i Sveriges TYSTASTE LANDSÄNDA?
Är det för att det är en sådan STORSLAGEN NATUR? I så fall bör man begränsa antalet vandrare inom Kebnekaiseområdet för att de nöter alldeles för mycket på den karga vegitationen.
Men jag har ännu inte hunnit läsa länstyrelsens PDF filer så jag ser vad statens utsräckta hand har att säga.
Men det är säkert att man kan höja priser per flygen koptertimme och det finns alltid dom som har råd att flyga i alla fall och just därför att andra inte har råd. Skall man begränsa trafiken så är landningsförbud det enda sättet som inte pengar kan sätta sig över.
Men jag har åxå en skitanknytning till helikoptrar. Jag sket ner mig på grund av utmattning i Sommarlappa och tog koptern till Kvikkjokk. Det kostade mig 1200 kr men det var det värt. Jag hoppas du kan lära dig att skita trots att någon kopter hovrar över din nedslagsplats. De kan ju inte se under dig i alla fall
Antal pers per km² Areal
Övre Norrland 3,4 154 312 km²
Sverige (tot) 21,5 449 964 km²
EU (15 stater) 117,4
Murmansk 7.0 144 900 km²
Arkangelsk/Nenetseien2.5 587 400km²
http://www.bd.lst.se/narliv/regek/kolarctic.pdf