Erfarenhet av regnkjol i fjällen

Tror det jag försöker rota lite i är om det med regnkjol vs regnbyxor är lite samma sak som med kängor vs terränglöparskor eller om samma jämförelse ej kan dras.
Nja. Obehaget är väl detsamma, men risken för nedkylning är större om du blir blöt och kall kring rumpan och bålen. Det är betydligt enklare att byta till torrt och värma upp kalla fötter än om du blivit blöt och kall kring bäckenet och nedre delen av magen.

Förstår inte ens varför nån ens vill vandra om det regnar en vecka. Jag ser till att ha koll på sånt innan jag åker upp, och väntar till jag har finväder-oddsen på min sida. Ytterst sällan jag blivit särskilt blöt under en vandring, en kajakpaddling eller en låglandsvandring. En cykelsemester är det jag på rak arm kan komma ihåg jag fick hoja i regn en dag. Regnar det på morgonen väntar jag i tältet till det slutar.

Förstår inte ens varför nån ens vill vandra om det regnar en vecka. Jag ser till att ha koll på sånt innan jag åker upp, och väntar till jag har finväder-oddsen på min sida. Ytterst sällan jag blivit särskilt blöt under en vandring, en kajakpaddling eller en låglandsvandring. En cykelsemester är det jag på rak arm kan komma ihåg jag fick hoja i regn en dag. Regnar det på morgonen väntar jag i tältet till det slutar.
För egen del älskar jag att vara ute i ALLA väder. Det är en del av naturglädjen. För mig är regn en del av naturen och jag älskar naturen. Dessutom är jag ibland ute längre än en vecka och då blir det svårare att förutse väder.

Det där är verkligen en vanesak. Jag var precis som du och hatade regn. Eftersom jag också bor i Kiruna så kunde jag välja dagar jag tog mig ut. Idag bryr jag mig inte det minsta, jag kollar ofta inte ens väderrapporten innan jag ger mig ut, man härdas. Blir också en spänning på vilket väder det bjuds på.

Som med mycket annat i livet handlar det om inställning och regn är inte så farligt, så länge man rör på sig och har ull så är allt lugnt.

För att försöka återknyta till trådens ämne, så misstänker jag att inställningen till regnkjol korrelerar med inställningen till regn generellt ;)

Själv är jag alldeles för frusen för att "ha råd" med ens delvis nerblötta kläder, och regnkjol kändes alldeles för lite betryggande i det avseendet. Min känslighet för nerkylning är verkligen ingen "vanesak" utan en personlig konstant. Utöver det rör jag mig ofta i alltför teknisk terräng. För andra funkar den säkert helt tillräckligt, så dess fördelar överväger.

Och ja, jag hör till dessa svaga själar som ogillar regn, försöker pricka in ett sannolikt väderfönster för åtminstone början av turen (knappt meningsfullt för tre veckor), ligger kvar i tältet en hel dag med skitväder, och struntar i toppbestigningen, om det ändå är noll sikt :p

alla hr inte förmånen att kunna välja tid efter väder för sin resa, somliga måste planera med hänsyn otill andra och med stor frmaförhållning och då får man hålla tillgode med det väder man får, eller sätlla in helt och jag ser inte måttligt regn någon dag som orsak att ställa in en veckoresa.

/Patrik

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
erik_odal Erfarenhet av Engellsons dunjacka Stavanger? Kläder 4
FruNalleman Luddan - nån som har erfarenhet? Kläder 3
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
DoktorGlas Erfarenhet av Luddan Grizzly sökes Kläder 0
Tobias.H Vandra i tights - erfarenhet med mygg? Kläder 13
markusbacka Erfarenhet av Graninge-skor... Kläder 3
LB414 Lundhags Fjell Shell, någon som har erfarenhet? Kläder 3
niklaz Erfarenhet av Aclimas Woolnet-tröja? Kläder 20
FreddeSkåning Erfarenhet av Haglöfs Verte Pants? Kläder 2
petersvensson Erfarenhet Lundahags Helags jacket? Kläder 1
miaz isolwool erfarenhet? Kläder 0
Gustav_Brogren_yahoo.com Erfarenhet av Haglöfs Couloir? Kläder 4
valtteri Har någon erfarenhet av Ortovox merinoprodukter? Kläder 4
henrich Erfarenhet av jacka i Entrant DT? Kläder 0
avslutatmedlemskap1004 Erfarenhet av Kayland? Kläder 10
donTommazo Tierra Conrad Kain trouser, erfarenhet någon? Kläder 7
zotter Erfarenhet Meindl-kängor Glockner, Island Kläder 5
carro79 Erfarenhet av Haglöfs HeliQ-jacka? Kläder 1
Tommy125 Någon som har erfarenhet av Graninges fodrade kängor? Kläder 0
oloff Erfarenhet av Paclite hållbarhet? Kläder 8
Nagy TNF hyvent? bra/dåligt? svara, ni som har erfarenhet Kläder 1
kal nån med stor erfarenhet av mycket sträng kyla!! Kläder 5
Erfarenhet av klättermusens ventilejackor Kläder 3
Någon erfarenhet av activentbyxor? Kläder 1
qlager Regnkjol Kläder 4
Moga Galonjacka för fjällen, vilken kan jag skaffa? Kläder 5
Tobias.H Hur ser ert klädsystem ut för fjällen under sommaren? Kläder 32
aan1 Sailing jacka i fjällen? Kläder 2
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
Rapps Dunjacka i Fjällen Kläder 9
oavsett.vad Houdini Motion Pants för dom svenska fjällen? Kläder 3
md7dani Reflexion från fjällen Kläder 1
sajberjohan Poncho i fjällen Kläder 4
da_flower Byxor för svensk sensommar i fjällen Kläder 10
JonathanW Varför gore-tex i fjällen? Kläder 34
petho M/59 byxor i fjällen? Kläder 3

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg