Flygförbud i fjällen.

Vadan denna fokusering på tillåta/ej tillåta alternativt införa restriktioner för mängden helikoptertrafik? Jag trodde frågan gällde bullret från helikoptrar, inte helikoptrar som sådana? Tar mig friheten att citera mig själv från ett tidigare inlägg i tråden:

"Om det är bullret som Naturvårdsverket och Miljödepartementet är ute efter att minska, varför inte ställa hårdare krav på just minskning av buller? Inför en bulleravgift på de helikoptrar, båtar osv. som ger ifrån sig mer än X el. Y antal decibell. På så vis ges incitament för en snabbare utveckling av motorer som inte stör lika mycket som idag, och incitament till blivande t.ex helikopter- och båtanvändare att välja just de helikoptrar, båtar osv. som inte upplevs som så störande ur bullersynpunkt."

Bullret kan naturligtvis minskas genom att minska antalet helikoptrar, vilket är den enkla "lösningen". Men tekniken för verkligt tyst gång hos helikoptrar finns redan, exempelvis hos amerikansk militär. Militär teknik brukar också spilla över till den civila. Det kan påskyndas och uppmuntras genom ekonomiska incitament (dvs. genom att ge ekonomisk anledning att ändra ett visst beteende, en viss teknikanvändning).

Helikoptrar kan verka störande på andra sätt än genom buller, men var det inte bullerfrågan som nu var aktuell?

Raskesven
 
Re: Efterbliven???

sachsaren; sa:
dave1; sa:
[...]
Det jag anser saknar förankring är långtgående restriktioner eller totalförbud, som Georg förespråkar och i denna åsikt tycker jag mig kunna spåra föreställningar om helikoptertrafik som ligger utanför bullerproblematiken och möjligen präglas av romantiska föreställningar om det vilda karga nord. Det exemplifieras tycker jag i åsikten om hur fjällbefolkning ska bedriva sina näringar. "Man har levt i fjällen i hundratals år och inte har man behövt varken helikopter eller skoter då." Jaha, så av den anledningen ska vi låta både samer och svenskar boende i dessa områden gå tillbaka till en 1800-talets tekniknivå? Och av anledningen att ett antal fjällvandrare vill komma upp någon vecka per år för att njuta tystnad i ett i sinnena konstruerad vildmark befolkad av lite pittoreska, men aningen efterblivna människor som, för väl är har blivit belagda med "motorförbud".
[...]
/D

OK, ihärdige David :), jag ska inte alls neka till att jag har (citat) "romantiska föreställningar om det vilda karga nord".
Men var gränserna?
Gränsen mellan orealistisk romantik och nykter ödmjukhet?
Och gränsen mellan oumbärliga nyttoflyg och turisttransporter?
För minst tredje gången är jag föranlåten att upprepa att jag aldrig syftade på samisk fjällverksamhet, därför förstår jag inte varför du låtsas att jag har sagt att de skall gå tillbaka till 1800-talets tekniknivå!

Och till slut några tankar om dina insinuationer angående samernas påstådda efterblivenhet. Det var ganska magstarkt det, hovva! Om du verkligen öppnar denna diskussion, måste du räkna med att jag "påtvingar" dig en civilisationsfilosofisk diskussion som värderar alla aspekter, inte bara hur ofta samebyarna får godis med helikopetern.
Jag skulle vilja slå vad om att det finns betydligt mindre utbrända, deppiga och allmänt psykiskt slitna (fjäll-)samer än svear, procentuellt, givetvis inte i absoluta siffror.

Vem är nu efterbliven då? Efter vilka kriterier? Vem har högre livskvalitet? Hur många av oss går omkring och längtar ut? Hur många fjällsamer har du träffat som längtar efter stadslivet?

Om du inte har lust att bemöta mina synpunkter med argumenter så kan du ta till:
"Då har ni ytterliggare ett bevis på att han Georg har tappat all realitetsanknytning, för nu romantiserar han ånyo och betraktar samerna som övermänniskor!"

/G.
:cool:

Om du läser mitt inlägg igen kan du möjligen spåra ett visst mått av ironi, särskilt i det sista citatet. Jag åsyftade inte samerna i sig utan speglade på ett ironiskt och till viss del överdrivet synsätt på de människor, både samer och andra som lever i berörda regioner, men som jag likväl kan finna spår av i andras argument, inte bara dina. Det jag spontant känner i denna diskussion är att många saknar insikter om a. förhållanden i olika delar av Norrbottens fjällkedja. (Är det möjligen skillnader mellan Pältsaområdet i nordligaste delarna, Kebnekaise, Riksgränsen, Sarek eller Arjeplogsfjällen). Utifrån dessa områdes olika karaktär får jag helt enkelt inte bullerargumenten att gå ihop. Men du är möjligen generellt avogt inställd till motoriserade transporter av någon annan anledning? b. För att förstå varför de flesta människor i Norrbotten är fientligt inställda till förbud av olika slag, bör man kanske bosätta sig i Kiruna ett år och lära känna människorna som direkt kommer att beröras. Centrum-periferidebatten är i detta inte helt oviktig och inte heller statens historiskt sett vedervärdiga behandling av samer som innehåller både tortyr och summariska rättegångar. Man upplever även att tillgångarna från de väldiga utbyggda älvarna, skogsindustrin och gruvorna inte kommer lokalområdena till någon större nytta. För inte så länge sedan planerades provsprängningar med kärnvapen i de fjällnära områdena väster om Vidsel, men lyckligtvis kom nya tider och de svenska kärnvapendrömmarna lades på is.
Även om detta kan diskuteras så ger det en bakgrundsförståelse till att man uppfattar beslut om förbud för helikopter och skotertrafik som kränkande mot både den personliga friheten och som hinder för att utveckla olika typer av turistnäringar och möjligheter att leva på annat än statligt understöd.
Vad gäller sakliga argument så tycker jag inte att dina inlägg direkt har varit överfulla heller. Det enda du säger är ju Förbjud! och vissa närmast paranoida konspirationsföreställningar om att man genom att transportera dasspapper legitimerar det som nyttotrafik. Inte särskilt sakliga argument i mina öron. Min uppfattning är att man inom vissa områden bör ha förbud. Detta gäller t.ex. Sarek som ju uppvisar en viss vildmarkskaraktär. På sandåslandet, som ju till största delen ligger inom Esrange raketskjutfält tycker jag inte det finns hållbara argument för ett totalförbud, detsamma gäller Riksgränsen, Abisko, Björklidenfjällen som ju turistmässigt sett karakteriseras av mer alpina aktiviteter och är utbyggda med skidliftar och fjällanläggningar. Kebnekaise utgör ett mellanting, men då området redan saknar mycket av vildmarkskaraktär, genom fjällstation och leder hit och dit i området så är jag tveksam till förbud även där.

Så mina avslutande frågor till dig Georg är. Varför ska vi införa totalförbud vad gäller helikoptrar och skotrar (förutom nyttotrafik)? Vad motiverar detta? Samt, hur legitimerar du dina egna resursslösande resor till Norrbottensfjällen? Tåg, flyg, bil? Jag antar att du inte skidar eller går i alla fall.

mvh
David
 
Buller - mer än ljud?

Raskesven; sa:
Vadan denna fokusering på tillåta/ej tillåta alternativt införa restriktioner för mängden helikoptertrafik? Jag trodde frågan gällde bullret från helikoptrar, inte helikoptrar som sådana? Tar mig friheten att citera mig själv från ett tidigare inlägg i tråden:

...

Helikoptrar kan verka störande på andra sätt än genom buller, men var det inte bullerfrågan som nu var aktuell?

Raskesven

Som innehavare av certifikat för aktiviteter som behandlats här i tråden så vågar jag nog inte ge min åsikt i frågan ;) (Eller som Georg skrev jag är ju inte en del av lösningen utan en del av problemet)

Men en sak jag drar mig till minnes från tidigare "bullerutredningar i känskliga miljöer" är en bullrertyp som Naturvårdsverket nog kommit på alldeles själva - Visuellt buller. Det kan kanske vara just den typen av "buller" som får många här i tråden att villja ha ett totalförbud.

/Jesper
 
Re: Re: Efterbliven???

Okej David, nu försöker du att ställa mig mot väggen, vad bra!! :)

dave1; sa:
Om du läser mitt inlägg igen kan du möjligen spåra ett visst mått av ironi, särskilt i det sista citatet.

Visst gjorde jag det, solklart!

dave1; sa:
Jag åsyftade inte samerna i sig utan speglade på ett ironiskt och till viss del överdrivet synsätt på de människor, både samer och andra som lever i berörda regioner, men som jag likväl kan finna spår av i andras argument, inte bara dina.

Just det. Saken är bara att du insinuerade i.o.m. att du ironiserade och utvidgade mina svar. Därför tog jag mig friheten att själv insinuera, David. Det var alldeles solklart från början att du inte på något sätt tittar ner på samerna eller tycker att de är efterblivna. Det gjör jag inte heller. Därför var dina insinuationer lika missvisande som mina. Jag hade bara tänkt att visa dig hur det känns att springa mot en (retorisk) vägg.

dave1; sa:
Men du är möjligen generellt avogt inställd till motoriserade transporter av någon annan anledning?

Självfallet inte.
Jag återkommer...

dave1; sa:
b. För att förstå varför de flesta människor i Norrbotten är fientligt inställda till förbud av olika slag, bör man kanske bosätta sig i Kiruna ett år och lära känna människorna som direkt kommer att beröras. Centrum-periferidebatten är i detta inte helt oviktig och inte heller statens historiskt sett vedervärdiga behandling av samer som innehåller både tortyr och summariska rättegångar. Man upplever även att tillgångarna från de väldiga utbyggda älvarna, skogsindustrin och gruvorna inte kommer lokalområdena till någon större nytta.
[...]
Även om detta kan diskuteras så ger det en bakgrundsförståelse till att man uppfattar beslut om förbud för helikopter och skotertrafik som kränkande mot både den personliga friheten och som hinder för att utveckla olika typer av turistnäringar och möjligheter att leva på annat än statligt understöd.

Jag känner till denna problematik helt och hållet. Jag ska inte kommentera det. Det behövs inte, för samernas behandling kommenterar sig själv. Som tysk måste man vara försiktigt om man inte vill råka ut för misstanken att relativera förfädernas gärningar genom att påpeka andras orättvisor.

Nu till saken:
Varför ser inte du att det ena inte kan ha någonting att göra med det andra?! Du håller på att jämföra äpplen och päron.
Logiken i ditt uttalande är så här: Om någon har visat grov hänsynslöshet mot mig så ska allmänheten ha viss förståelse för att jag också vill vara lite hänsynslös, bara så där lite grand. Bara lite, snälla! Men snälla, jag vill så gärna vara liiiite hänsynslös!!! Snääääällaaaaaa!
Ursäkta osakligheten, den bör gagna till att åskådliggöra mina synpunkter och får därmed betraktas som saklig. ;)

dave1; sa:
Vad gäller sakliga argument så tycker jag inte att dina inlägg direkt har varit överfulla heller. Det enda du säger är ju Förbjud! och vissa närmast paranoida konspirationsföreställningar om att man genom att transportera dasspapper legitimerar det som nyttotrafik. Inte särskilt sakliga argument i mina öron.

Dasspappret var ju (ursäkta svordomen!) för sjutton bara ett exempel. Jag tänkte bara visa hur groteskt lätt det är att deklarera flyg som det ena eller det andra. Och att det är nästan omöjligt att avgöra vad som var hönset och vad som var ägget, det vill säga vad som fanns först eller vad som är vad eller hur kausaliteterna ligger till. Helikopterlobbyns uttalande bevisar ingenting, absolut ingenting.
Du kommer väl inte att ringa upp trafikpolisen för att anmäla att du har kört för fort, eller hur?
Det har ingenting att göra med konspiration, det handlar enbart om kritisk uppgiftsgranskning, källgranskning, källkritik.
Enbart masokister skulle belasta sig själv och den egna verksamheten.

dave1; sa:
Min uppfattning är att man inom vissa områden bör ha förbud.

...jag siar en kompromiss i fjärran...

dave1; sa:
Så mina avslutande frågor till dig Georg är.

Nu ska vi se! :)

dave1; sa:
Varför ska vi införa totalförbud vad gäller helikoptrar och skotrar (förutom nyttotrafik)?

För att bevara särarten av ett i Europa unikt landskap.

Var finns vildmark om eran svenska vildmark försvinner resp. förlorar sin särart? Svar: På Kola-halvön, i Sibirien, i Alaska, i Patagonien.
I Europa? Nix.
Nu kan vi diskutera rätt mycket om några helikoptrar och särartsförlusten hit och dit. Behovet att transportera människor och material i fjällen har funnits i alla tider. Frågan har blivit ett problem eftersom helikopterflyg har blivit allt billigare, jämförda med förr i tiden.
Jag ser en utveckling, en process. Det som användas av många blir billigare, det är en ekonomisk lag. Helikopteranvändningen får en självdynamik om den inte regleras med lagar, ty de ekonomiska begränsningarna funkar inte längre, nästan alla har råd med en heli-avstickare. På det viset kan vildmarken bli en "drive-in-vildmark". Ut ur koptern, in i Sarek. Nä, det räker gott att transporteras till Akka eller Kvikkjokk eller Suorva eller vart än, nere på marken. Sedan stapplar man ut i det gröna.

dave1; sa:
[...] hur legitimerar du dina egna resursslösande resor till Norrbottensfjällen? Tåg, flyg, bil? Jag antar att du inte skidar eller går i alla fall.

Legitimera? Bäste David, vi pratar inte allmän civilisationskritik. Dessutom insinuerar du igen i.o.m. att du använder begreppet slösa istället för det tekniskt korrekta och ovärderande begreppet förbruka. OK, hela din fråga är strunt för du vet att jag inte har vandrat hela vägen från Tyskland till Norrbotten, sådant gör bara kylskåpsmannen (lever han än?). Men ändå vill jag svara med den störstmöjliga sakligheten.

Jag har använt både tåg, bil och flyg.
Att ta tåget är miljövänligast, det förbrukar minst resurser.
Att flyga är miljöskadligast, det förbrukar mest resurser. Därför kan man säga att det slösar resurser.
Nu följer den pinsamma delen i vilken vår tyske vän Georg redogör för sin förkastliga resursslöseri.

a) Att flyga SAS inrikes med ungdomsbiljett var dramatiskt mycket billigare än att ta tåget. Att flyget dessutom bara tog en bråkdel av tågets resetid är en annan sak, det spelade ingen roll för mig, men om det spelar en roll för annat folk som har ont om tid (?) så är det ju en klart bättre kompromiss att flyga från Arlanda till Kiruna än att helikopetra till Stalo eller Tarraluopal eller vart än.

b) Eftersom flyget var så pass billigt, var det mitt livs första möjlighet att flyga, år 1999. Det var en fantastisk upplevelse!!! Fascinerande. Obgripligt hur man kan titta i en tidning eller hur man kan sova där uppe, det är ju så ofattbart fascinerande att flyga!!! Härligt.

c) 1998 slutade jag härja Norden med mitt mycket älskade motorfordon, en IFA Wartburg 1.3, fyrcylindrig, fyrväxlad, fyrkantig, fyrbent, rena rama fyrverkeriet! Som ämnesväxlande student hade jag inte längre råd med den, hursomhelst, jag nämner min billösa tillvaro bara för att påpeka att min ekobilans trots flyget får betraktas som relativt bra. Hade jag haft bil, hade jag inte flygit.

Så är det.

Ytterliggare frågor??? ;)

/Georg
 
Åter till bullret!

Regeringen vill minska på bullret i EUROPAS SISTA VILDMARK genom att begränsa flygtrafiken. Man befarar även en ökninag av flygtrafiken genom ökat turism. Som underlag har man INGET
- Inga decibelmätningar har gjorts
- Det finns inga uppgifter om helikoptertrafik

Det märkliga är att man i detta fall från Naturvårdsverket och Luftfartsverket förelsår en begränsning av flygtrafiken för att få ner bullernivån utan att man vet vad den nivån ligger på. Utan mätbara värden eller faktauderlag är det bara ett byråkratiskt tyckande.
Varför har man inte gjort bullermätningar i de mest trafikerade områden som finns i Kirunafjällen. Eller mätt via ett rutnätssystem. Men det är klar skall man ha folk dit upp för bullermätning så kostar det pengar. Speciellt koptertimmar.
--
Nu har jag läst "Storlsagen fjällmiljö" och sidan 12 i RUS nyhetsblad juni 2003 där man behandlar buller i fjällen. http://www.rus.lst.se/nyhetsb.pdfhttp://www.rus.lst.se/nyhetsb.pdf.
Intressant läsning om man vill veta vilka faktaunderlag som finns för buller i fjällen. David Björkén har skrivit om detta tidigare och här är en bild.
buller.jpg

Har saxat nästan rakt av, kursiveringen är min.
.."Anna Garnelis, naturgeograf och GIS-handläggare vid länsstyrelsen i Västerbottens län har gjort en kartläggning av buller i fjällen. Projektet har inga fullständiga data att luta sig mot. iInga decibelmätningar har gjorts i fjällmiljön utan det bygger på befintliga underlag från kartor och ärenden som rör vindkraft och skoterleder, berättar Anna Garnelis.– Jag har använt redan digitaliserat material, främst från Lantmäteriets vektordata från den röda kartan där det bland annat finns järnvägar, landsvägar, och koncentrerad bebyggelse.Vad gäller skoterlederna så finns inget centralt register för dessa utan man har fått plocka dessa uppgifter från de berörda länsstyrelsernas digitala material.
Dessutom är inte alla skoterleder inlagda digitalt. En annan brist är att man inte vet belastningen på skoterlederna.
Då det gäller indikator 146, som visar areal med begränsningar för bullrande trafik och flyg, har tillgången till data varit bristfällig. Problemet är att det knappt finns några uppgifter om helikoptertrafiken
i fjällen.
– En person här på länsstyrelsen ringde runt till några helikopterföretag och nu har vi uppgifter om ett antal turer i Västerbotten. Även Dalarna bidrar med lite uppgifter om helikoptertrafik. Resultatet för indikator 146 visar på en något mindre belastning procentuellt sett för denna typ av buller."...
 
Jag tycker inte om förslaget.
Har man tänkt på vad som händer när man koncentrerar alla aktivitet i fjällen till de områden som ligger nära vägar eller busshållplatser? Ponera att alla jägare/fiskare och andra som nyttjar helikoptertrafiken utgår från samma ställe vid vägs ände. Kommer inte det att åsamka större skada än om man sprider på dessa? Visst kanske det är försummbart men tänk tanken iaf.

Lågflygning är ju faktiskt inte heller nödvändigt. Jag tror på att om förslaget skall igenom att upprätta korridorer där flygning är tillåten. På så sätt vet alla var trafiken sker och kan välja om de vill vara där eller inte. Att befrämja fjällturism och samtidigt skära ned helikotpertrafik är inte ett alternativ. Personligen ser inte jag buller som ett problem. Men som pilot så tycker iofs jag om en ljudet av en flygplansmotor eller helikopters rotor, varän jag befinner mig så det kanske inte gills.

Nåväl, om förslaget går igenom kommer flera bolag gå omkull som trots allt bistår fjällnäringen med ovärderliga tjänster...

mvh/samme
 
tigertamjaren; sa:
Ett enkelt förslag: skulle inte all motorfordonstafik (helikopter, skoter mm) utom nödutryckningar samfällt kunna förbjudas under turisthögtiderna, dvs 2 veckor runt påsken och i juli-augusti, medan det under resten av året i stort sett skulle kunna vara fritt?

Då skulle nog de flesta kunna bli nöjda.

/ G

Listigt tänkt Gunnar, men tyvärr.......
Även de motorburnas ledighet infaller vid dessa tider och jag kan inte förstå varför en grupp skulle få tolkningsföreträde istället för den andra eftersom de båda hävdar "lyxargument" (tystnad vs bekvämlighet).

Däremot så borde rennäringens intressen stärkas så att extern motortrafik (vilket redan idag delvis sker) och *turism* begränsas i de områden och under de tider som är känsliga för dem.

Jag tror alltså inte på förbud generellt, men en ökad styrning av trafiklederna skulle ju kunna vara välgörande. Tex, tvinga koptertrafiken att gå över den (valfritt val av svavelosande osammanhängande eder) "autostradan" Nikka-Keb, så får de som vill ha ro välja andra vägar.

/mats
 
Något lever de på.....

Rogen; sa:
Samebyar får inte bedriva turistnäring och jag tvivlar också på att enskilda samer får göra det i någon större omfattning.

Vet inte hur det är med samebyar, men varför skulle inte enskilda samer få bedriva turistnäring när "svensson" får? De restriktioner som finns torde (*borde*) vara lika för alla, annars måste man ju konstatera att man tydligen uppdagat ännu en kvarleva av "Stor-Sveriges" rasism?

Vad jag vet så tar "farbror Båt" betalt för att köra omkring folk . Inte har Enok tjänat så mycket på sitt väderspående att resten av släkten Sarri bjuder turisterna på alla varor och service.

/mats
 
Re: Något lever de på.....

tafone; sa:
Däremot så borde rennäringens intressen stärkas så att extern motortrafik (vilket redan idag delvis sker) och *turism* begränsas i de områden och under de tider som är känsliga för dem.
Skotertrafiken begränsas inom samebyarnas kalvningsland varje vår. Information om detta kommer i tidningara varje vår. Ingen som kör skoter kan missa dessa. Hur det är med koptertrafikens störningar vet jag inte men de kan inte störa rennäringen så mycket.
tafone; sa:
Vet inte hur det är med samebyar, men varför skulle inte enskilda samer få bedriva turistnäring när "svensson" får? De restriktioner som finns torde (*borde*) vara lika för alla, annars måste man ju konstatera att man tydligen uppdagat ännu en kvarleva av "Stor-Sveriges" rasism?
Vad jag vet så tar "farbror Båt" betalt för att köra omkring folk . Inte har Enok tjänat så mycket på sitt väderspående att resten av släkten Sarri bjuder turisterna på alla varor och service.
Samer har rätt att bedriva turistnäring. Kolla bara på http://www.padjelanta.com/ (nere för tillfället?) eller http://www.samelandsresor.com/
Hur det är med turistnäring i nationalparker vet jag inte, man får inte bedriva näringsverksamhet i nationlaparker? Men om man gör upp affären untanför parken då?
Rennäringslag (1971:437) 9§ säger "Sameby får ej driva annan ekonomisk verksamhet än renskötsel."
Ser man långsiktigt på rennäringen så måste det till andra verksamheter för att man skall få det att gå ihop.
Men samer är inte lika med rennäring. Endast de som väljs in i samebyar är renskötande samer. Det är renskötseln som regleras av rennäringslagen.
De samer som ej är medlemmar i samebyra har samma rättigheter som svear, götar, vender och andra turister i fjällen.
Ladtjojaure Båttrafik HB, Nils och Olle Sarri är ett samiskt turistföretag med sin bas vis Láddjujávri. Nikkaluokta Sarri AB med sin bas i Nikkaluokta är det företag som staratades av Enok en gång i tiden. De är med andra ord konkurrenter :)
 
Re: Re: Något lever de på.....

Samer har rätt att bedriva turistnäring. Rennäringslag (1971:437) 9§ säger "Sameby får ej driva annan ekonomisk verksamhet än renskötsel."
Det är renskötseln som regleras av rennäringslagen.
De samer som ej är medlemmar i samebyra har samma rättigheter som svear, götar, vender och andra turister i fjällen.
[/QUOTE]

Tack för förtydligandet Roland, ungefär det jag försökte säga. Men det kanske inte framgick att jag försökte raljera som svar på ursprungspåståendet, vilket jag fann absurdt vad gällde den enskilde samens rättigheter.

Tror dessutom att även du har ett hål i ditt annars finmaskiga nät :) Saken är väl den att även den *enskilde* medlemmen i samebyn har samma rättigheter som "svensson", på samma villkor. Så (ev fd) fröken Niia kan fortsätta med sin konsultverksamhet/fjällritt/tandläkarklinik etc etc de tider renskötseln icke kräver hennes närvaro.

*Samebyn* däremot är en juridisk person vars verksamhet begränsats eftersom de erhållit särskilda villkor, icke applicerbara i andra sammanhang. Precis som en brf inte får driva catering.

/mats

PS! Den omnämnda personen var en fd klasskamrat, däremot vet jag ej vad hon gör idag så jag gav henne fiktiva yrken för att kunna exemplifiera.

PPS! Ingen av de implicit omtalade klienterna eller hästarna har kommit till skada i dessa fiktiva verksamheter, däremot vågar jag ej uttala mej angående tandläkarpatienterna ;-)

PPPS! Har du läst så här långt så är du verkligen i behov av att skaffa dig ett liv :)
 
Re: Re: Re: Något lever de på.....

tafone; sa:
Tror dessutom att även du har ett hål i ditt annars finmaskiga nät :) Saken är väl den att även den *enskilde* medlemmen i samebyn har samma rättigheter som "svensson", på samma villkor. Så (ev fd) fröken Niia kan fortsätta med sin konsultverksamhet/fjällritt/tandläkarklinik etc etc de tider renskötseln icke kräver hennes närvaro.

*Samebyn* däremot är en juridisk person vars verksamhet begränsats eftersom de erhållit särskilda villkor, icke applicerbara i andra sammanhang. Precis som en brf inte får driva catering.

/mats
Hej Mats!

Jag är tyvärr ingen expert på området och jag skulle då kanske aldrig ha sagt nåt heller? :)

Men det jag tror mig veta är att en sameby får bara syssla med renar. Samer i en sameby får också vad jag förstått bara syssla med renar och inte jobba med tex skoteruthyrning etc. Så med "allt" jag vet har samerna det ganska begränsat med möjligheter, alltså renar eller syssla med nåt annat.

Därför tror jag inte att det löser några problem med att ge samer flygförbud osv. De flyger knappast runt med turister och kommer antagligen aldrig att göra det.

Men jag tycker dock att all flygning ska förbjudas, all motortrafik ska förbjudas, all utbyggning av sjöar och älvar ska stoppas och tas bort. Detta ska gälla i alla nationalparker och naturreservat. :)
 
Re: Re: Re: Något lever de på.....

tafone; sa:
Tror dessutom att även du har ett hål i ditt annars finmaskiga nät :) Saken är väl den att även den *enskilde* medlemmen i samebyn har samma rättigheter som "svensson", på samma villkor. Så (ev fd) fröken Niia kan fortsätta med sin konsultverksamhet/fjällritt/tandläkarklinik etc etc de tider renskötseln icke kräver hennes närvaro.
*Samebyn* däremot är en juridisk person vars verksamhet begränsats eftersom de erhållit särskilda villkor, icke applicerbara i andra sammanhang. Precis som en brf inte får driva catering.
---
PPPS! Har du läst så här långt så är du verkligen i behov av att skaffa dig ett liv :)
Men där är vi ju helt överens med den lilla skillnaden att fröken Niia inte kan rekvirera en kopter för "nyttotransport" medan samebyn däremot kan flyga å fara som de vill.
Det svåra blir ju att kontrollera om det är en transport för fröken Niia eller för samebyn eftersom hon är med i samebyn.
Om det är hästar, havre eller löständer med i transporten kan man misstänka att det inte är för samebyns räkning, vem skall kontrollera det och varför?
Ett liv? Va e de?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg