Erfarenhet av regnkjol i fjällen

Hej,

På alla mina vandringar hittills i fjällen har jag haft med mig regnbyxor. För närvarande använder jag ett par Marmot PreCip Fullzip. Tidigare har jag alltid vandrat i ett par höga lundhagskängor -- men på sistone har jag mer och mer gått över till terränglöpningsskor med antingen ullstrumpor eller membranstrumpor där jag helt enkelt accepterar att jag är/blir blöt om fötterna. Frågan är om man även hade kunnat acceptera att bli lite blötare på smalben/vad?

På låglandsvandingar så har jag börjat skippa regnbyxor och har istället med mig en regnkjol av modell 3F UL Gear rain skirt med en gummicord som hindrar den från att fladdra upp i blåsten. I lågland har jag provat att använda den i relativt stark vind (men ej storm) och tycker det fungerar utmärkt.

Läser man diskussioner om regnkjolar så avråder många från att använda dem i fjällen pga stormrisk osv -- men har fortfarande inte hittat någon som faktiskt provat och sedan gått tillbaka.

Är det någon som har erfarenhet av regnkjol i dryga kalfjällsförhållanden?

Man går väl inte runt när det stormar, då söker man skydd.
Jag använder regnkjol som förstärkning till regnbyxor och ibland istället för om det bara duggregn och inte så kallt.
Det fungerar men det kan bli kallt om temperaturen ligger under 10 grader.

Man går väl inte runt när det stormar, då söker man skydd.
Jag använder regnkjol som förstärkning till regnbyxor och ibland istället för om det bara duggregn och inte så kallt.
Det fungerar men det kan bli kallt om temperaturen ligger under 10 grader.
Det beror på vad man menar med "stormar", men i hård vind vandrar jag ofta. I sådana förhållanden kanske en del upplever regnkjolen som något som fångar upp mycket vind. En regnponcho borde dock vara mycket värre.

Det beror på vad man menar med "stormar", men i hård vind vandrar jag ofta. I sådana förhållanden kanske en del upplever regnkjolen som något som fångar upp mycket vind. En regnponcho borde dock vara mycket värre.
Definition på storm är vindar på 24,5 m/ s och under 33 m/s vilket är orkan. Redan 17m/ s kan upplevas som storm speciellt vid lägre temperaturer. Jag förstår att det är petitess men rätt ska vara rätt. 20 m/s kan innebära fara för nedskyllning och man bör söka skydd. Min kontentan är att om kommer det blåser och regnar så mycket att man hindras från framfart i normal takt då spelar det ingen roll om man har kjol eller byxor, man bli genomblött och kall. I mildare förhållanden är kjolen ganska behaglig då man slipper svettas om backen.

Hejsan. Jag har faktiskt provat att vandra med regnkjol, som kallades för kilt av Klättermusen, under ett par vandringar på 90-talet. Hade även deras ”chaps” som förstärkning.

Min förhoppning var att kunna gå med enbart regnkilten för att minska risken att bli varm och svettig. Men det visade sig ganska snabbt att det inte funkade speciellt bra. Dels är det väldigt vanligt på kalfjället att det blåser mycket när det regnar, vilket snabbt ledde till kalla ben och våta sockor. Dessutom vandrar jag till minst 90% utanför led vilket medför att man titt som tätt behöver stånga sig genom genomblöta videsnår. Och där fungerade kjolen/kilten inte bra alls.

Så jag övergav konceptet och gick tillbaka till regnställ.

/ Stefan

Jag har alltid använt regnkjol och det har fungerat för mina syften. Vanliga vandringsbyxor under och sedan en 3F UL rain kilt ovanpå med spännen/remmar som hjälper vid blåst. Lite blöt nedanför kjolen brukar jag kunna bli men har inte varit ute i totalt spöregn, 'vanligt' fjällväder man kan förvänta sig under 1 veckas turer. Om det finns rekommendationer för lätta regnbyxor så skulle jag nog ändå kunna tänka mig byta eftersom det kan vara lite otympligt och man kanske känner sig lite löjlig :)

Allt måste ju bero på hur/var man vandrar. För mig skulle inte kjol funka alls, hur fasen scramblar/klättrar man i en sån?

Jo, jag vet att damer klättrade i vida kjolar på 1800-talet, men det känns inte helt optimalt...

Visste inte ens att det fanns så har inte använt någon. På fjället tycker jag dock man bör ha med sig regnkläder som täcker allt som säkerhet om man får problem.

Tror jag har tänkt någon gång på korta regn byxor av samma orsak. Viktigast att inte få en massa regn där shortsen skyddar.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
erik_odal Erfarenhet av Engellsons dunjacka Stavanger? Kläder 4
FruNalleman Luddan - nån som har erfarenhet? Kläder 3
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
DoktorGlas Erfarenhet av Luddan Grizzly sökes Kläder 0
Tobias.H Vandra i tights - erfarenhet med mygg? Kläder 13
markusbacka Erfarenhet av Graninge-skor... Kläder 3
LB414 Lundhags Fjell Shell, någon som har erfarenhet? Kläder 3
niklaz Erfarenhet av Aclimas Woolnet-tröja? Kläder 20
FreddeSkåning Erfarenhet av Haglöfs Verte Pants? Kläder 2
petersvensson Erfarenhet Lundahags Helags jacket? Kläder 1
miaz isolwool erfarenhet? Kläder 0
Gustav_Brogren_yahoo.com Erfarenhet av Haglöfs Couloir? Kläder 4
valtteri Har någon erfarenhet av Ortovox merinoprodukter? Kläder 4
henrich Erfarenhet av jacka i Entrant DT? Kläder 0
avslutatmedlemskap1004 Erfarenhet av Kayland? Kläder 10
donTommazo Tierra Conrad Kain trouser, erfarenhet någon? Kläder 7
zotter Erfarenhet Meindl-kängor Glockner, Island Kläder 5
carro79 Erfarenhet av Haglöfs HeliQ-jacka? Kläder 1
Tommy125 Någon som har erfarenhet av Graninges fodrade kängor? Kläder 0
oloff Erfarenhet av Paclite hållbarhet? Kläder 8
Nagy TNF hyvent? bra/dåligt? svara, ni som har erfarenhet Kläder 1
kal nån med stor erfarenhet av mycket sträng kyla!! Kläder 5
Erfarenhet av klättermusens ventilejackor Kläder 3
Någon erfarenhet av activentbyxor? Kläder 1
qlager Regnkjol Kläder 4
Moga Galonjacka för fjällen, vilken kan jag skaffa? Kläder 5
Tobias.H Hur ser ert klädsystem ut för fjällen under sommaren? Kläder 32
aan1 Sailing jacka i fjällen? Kläder 2
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
Rapps Dunjacka i Fjällen Kläder 9
oavsett.vad Houdini Motion Pants för dom svenska fjällen? Kläder 3
md7dani Reflexion från fjällen Kläder 1
sajberjohan Poncho i fjällen Kläder 4
da_flower Byxor för svensk sensommar i fjällen Kläder 10
JonathanW Varför gore-tex i fjällen? Kläder 34
petho M/59 byxor i fjällen? Kläder 3

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg