Att fjällvandra själv - risker eller inte?

Tveksamt om Samer belastade fjällräddningen så hårt även innan fyrhjulingar, crossar och helikoptrar mm kom in i Renskötseln ?

Dom vet nog hur man beter sig i fjällen kort sagt.
Det de håller på med är väl en helt annan sak än friluftsliv som vandring och klättring.

Har ingen aning om hur mycket de har belastat fjällräddningen. Tvivlar också på att det fanns så mycket fjällräddning innan samerna blev motoriserade.

Det de håller på med är väl en helt annan sak än friluftsliv som vandring och klättring.

Har ingen aning om hur mycket de har belastat fjällräddningen. Tvivlar också på att det fanns så mycket fjällräddning innan samerna blev motoriserade.

Om det inte fanns mycket till fjällräddning så har dom väl fått lära sig klara sig utan, kanske därför dom klarar vistas i den miljön utan att hamna i nöd ?

Sannolikt belastar Samer fjällräddningen väldigt lite per mantimme i fjällmiljö, Om dom klarade sig där innan fjällräddning, varför skulle dom då inte göra det nu ?

Senast ändrad:
Tanken att man aldrig kommer att behöva fjällräddningen för att man har erfarenhet av att vistas i fjällen utgör en risk i sig. Även mycket erfarna personer kan råka illa ut. Även mycket erfarna personer gör ibland klantiga "nybörjarmisstag".

Tanken att man aldrig kommer att behöva fjällräddningen för att man har erfarenhet av att vistas i fjällen utgör en risk i sig. Även mycket erfarna personer kan råka illa ut. Även mycket erfarna personer gör ibland klantiga "nybörjarmisstag".
Precis vad jag tänkte skriva. Hur fjällvan du än är så finns det situationer du inte klarar på egen hand. Människor tvingas trots allt ringa 112 från sitt eget hem ibland...

De riskerna väljer jag faktist rent fatalistiskt att ta när jag går själv. Ja jag kan ja otur, klanta mig eller bli allvarligt sjuk när som helst. Konsekvenserna är olika om jag befinner mig i sällskap tre minuter från en akutmottagning eller ensam i oväder på fjället.
Men livet handlar till slut om annat än att undvika precis alla risker. Även om jag inte ser mig som någon person som aktivr söker risker så accepterar jag en del risker för upplevelser som kräver det.

Har ingen erfarenhet men kan inte tänka mig att det skulle vara särskilt riskabelt att gå i fjällen vare sig själv eller i grupp. Men om nu olyckan inträffar så borde risken för allvarliga konsekvenser bli större om man är själv jämfört med om man har sällskap.

Sen riskbedömning borde ha något med kunnighet göra, alltså att man överhuvudtaget inser att det finns någon risk och i så fall bedömer om den är acceptabel eller inte. Jag har ingen aning om ökad rutin medför att man får större acceptans för risk (därför att man vet att inte allt går att förutse och att det mesta löser sig) eller tvärtom, att ökad rutin medför lägre acceptans för risk. Man blir mer noga med att undvika utmaningar. Det är nog individuellt.

Edit: Ser att det blev lite upprepning av #34 men det frår stå kvar.

Jag delar inte uppfattningen att en är lika säkert som två. Jag bedömmer sannolikheten att två råkar ut för skador de inte hanterar själva samtidigt som lägre jämfört med att bara en skadas. Då har man en frisk och en skadad och då är situationen enklare, både avseende larmning, räddning, akut omhändertagande, pre-hospital vård mm. Konsekvensen för ensam skadad kan lätt bli värre jämfört med en skadad+en frisk.
Såklart finns undantag då två kan drabbas samtidigt (båda kan tas av en lavin om lavinen är större än deras inbördes säkerhetsavstånd). Gäller det fall vid strömmande vad kan båda fångas om de vadar samtidigt men genom tidsförskjutning kan man minska risken att båda drabbas av både ström och laviner.
Är man ensam och bryter benet eller stukat foten för man fallit eller trampat snett är det enklare om en frisk kamrat kan slå upp tältet man kan skjula i medan man väntar på hjälp.

Sen ska man såklart inte höja risknivån signifikant för att man är två, man ska nyttja den ökade säkerheten till just ökad säkerhet, inte för ökat risktagande. På samma sätt som man inte ska inte köra för fort för att man har bilbälte på sig.

/Patrik

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wolfman Fjällvandra själv? Fjällvandring 5
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Peifen Fjällvandra nu Fjällvandring 7
kjpil Område att fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 16
Lunkan90 Fjällvandra söderut Fjällvandring 16
seemore Fjällvandra/national park Fjällvandring 7
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
Mini87 Fjällvandra med 3-månaders bebis Fjällvandring 2
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
fjording Fjällvandra i oktober? Fjällvandring 13
Noahspappa Fjällvandra med barnvagn Fjällvandring 6
Påveen Fjällvandra bland fjordar i norge tips. Fjällvandring 2
Snorkeljohn Fjällvandra nära Göteborg!? Fjällvandring 9
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
rottemark Fjällvandra i början av juni Fjällvandring 16
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
Annette A Fjällvandra v 33 Fjällvandring 0
yogafreak Fjällvandra i Norge i augusti, Tips på bra ställe? Fjällvandring 11
"Nubepensierosa" Fjällvandra med fyrbenta vänner Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
kullagulla Fjällvandra med komfort Fjällvandring 4
femma Fjällvandra med många barn - tips? Fjällvandring 11
2004-06-16 Varför fjällvandra ? Fjällvandring 50
pontusbergöö fjällvandra några dagar i maj-juni? Fjällvandring 5
Ace 374 Fjällvandra i Timberlandkängor ?? Fjällvandring 20
karin_h fjällvandra söder om Östersund? Fjällvandring 7
AniMal Ska fjällvandra för första gången.... Fjällvandring 8
Andréas Kronblad Var fjällvandra i slutet av september? Fjällvandring 12
sachsaren Fjällvandra gärna solo! (Tekniska aspekter) Fjällvandring 21
avslutatmedlemskap1004 Fjällvandra inte solo Fjällvandring 95
7508 Fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 2
humbug Fjällvandra nu Fjällvandring 1
graylingman Fjällvandra med rullstol?? Fjällvandring 8
telleus Fjällvandra i Hardanger!!? Fjällvandring 4
qvanting Fjällvandra i september? Fjällvandring 4
Fjällvandra i början av juni? Fjällvandring 7
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
vickib Vandra själv. Fjällvandring 4
Mumfi Bussgods till sig själv - Jäckvik/Kungsleden Fjällvandring 3
Asessorsson Saker man kan tillverka själv. Fjällvandring 2
BeatriceK Vandringsbyxa för storvuxen (eller fetto som han själv säger) Fjällvandring 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg