Att fjällvandra själv - risker eller inte?

Det som skiljer vandringar hemma i skogen från i sarek är att jag tar med skavsårsplåster i sarek, mer föda och vatten och mer ombyteskläder och kanske annat tält. Annars i princip samma tänk. Känner mig trygg med ultralätt packning och utan nödsändare. Jag litar på mig själv och skadar mig sällan då jag inte utsätter mig för stora risker som glaciärer, klättring och undviker helst toppbestigningar.

Precis vad jag tänkte skriva. Hur fjällvan du än är så finns det situationer du inte klarar på egen hand. Människor tvingas trots allt ringa 112 från sitt eget hem ibland...

De riskerna väljer jag faktist rent fatalistiskt att ta när jag går själv. Ja jag kan ja otur, klanta mig eller bli allvarligt sjuk när som helst. Konsekvenserna är olika om jag befinner mig i sällskap tre minuter från en akutmottagning eller ensam i oväder på fjället.
Men livet handlar till slut om annat än att undvika precis alla risker. Även om jag inte ser mig som någon person som aktivr söker risker så accepterar jag en del risker för upplevelser som kräver det.
Skulle vara intressant att veta om de som anser att ringa Fjällräddningen är förkastligt även tycker det samma om att ringa 112 när man är i hemmet.

Ja, men lite olika saker. Ringer man 112 hemifrån är det pga plötslig sjukdom, att grannen eldar upp sin lgh, eller inbrott.

I fjällen kan såklart sjukdom inträffa, men väldigt sällsynt. Suveränt att fjällräddningen finns, men trist att många fall är självförvållade. Det är väl ganska naturligt för erfarna att klaga på detta, problem som inte hade hänt dom själva.

Ändå är det väl bra att många gillar och testar fjällvandring !!

För alla dessa diskussioner om riskerna med att vara själv i naturen vore det intressant med en jämförelse: Hur stor är risken att vara själv jämfört mad att vara flera vid olika sorters aktiviteter? I detta fall hur stor andel av människorna på fjället är själva och hur stor andel av dödsfallen står de för.

Ja, men lite olika saker. Ringer man 112 hemifrån är det pga plötslig sjukdom, att grannen eldar upp sin lgh, eller inbrott.

I fjällen kan såklart sjukdom inträffa, men väldigt sällsynt. Suveränt att fjällräddningen finns, men trist att många fall är självförvållade. Det är väl ganska naturligt för erfarna att klaga på detta, problem som inte hade hänt dom själva.

Ändå är det väl bra att många gillar och testar fjällvandring !!
Man kan ringa 112 hemifrån pga av skador som är självförvållad: om man går utan broddar när det är halt med följd att man halkar och bryter ett ben eller cyklar utan hjälm och får en skallskada vid olycka. Dessutom är många sjukdomar i varierande grad sjävförvållade.
Inställningen "det där hade inte hänt mig" ger jag inte mycket för. Jag tror snarare att de som är snabba att med att klaga på fjällräddningar av vandrare som "klantat till det" egentligen känner igen sig i "klantandet". Alla människor klantar till det ibland.

Här är en uppsats som handlar om olyckor i fjällen under en period av 18 år. Den beskriver en rad omständigheter kring olyckorna och om personen varit själv eller inte. Ökat risktagande i grupp diskuteras liksom tendensen att hålla risktagandet konstant genom att öka riskerna när andra säkerhetsåtgärder införs. Mycket läsning som har direkt koppling till många trådar här på Utsidan.

Länk till uppsatsen Ensam är stark eller bara mer försiktig?

Spännande att läsa så många olika uppfattningar. Personligen har jag vandrat mycket själv, även vad som kan betraktas som utmanade, men sommarfjäll och vandring betraktar jag som näst intill obetydliga risker. Bara att se hur få olyckor det händer i relation till antalet vandrare.

Jag har en viss riskacceptans, och för mig handlar fjällupplevelser inte om att minimera risker oavsett om jag är själv eller med en vän. Tvärtom kan jag utsatta mig för risk, då som ensam klättrare i fjället. Tycker det ger fina upplevelser och kan va värt vissa risker. Var den gränsen går är väl som framgår i tråden högst individuellt. Men jag tror de flesta gillar att utmana sig. Och för de som uppnått en viss grad av avtrubbning kan viss risk vara en utmaning en väljer att ta. Ingen värdering i det. Vi gör alla olika beroende på hur vi vill ha det.

Här är en uppsats som handlar om olyckor i fjällen under en period av 18 år. Den beskriver en rad omständigheter kring olyckorna och om personen varit själv eller inte. Ökat risktagande i grupp diskuteras liksom tendensen att hålla risktagandet konstant genom att öka riskerna när andra säkerhetsåtgärder införs. Mycket läsning som har direkt koppling till många trådar här på Utsidan.

Länk till uppsatsen Ensam är stark eller bara mer försiktig?
Tack för länken. 4 vandrare som omkommit pga vandring i svenska fjällen under 18 års tid. Det är väldigt tragiska omständigheter. 2 miljoner besökare i fjällen under ett år. 2-400 fjällräddningsinsatser per år under 18 års tid.

Är det riskfyllt att vandra på sommarfjället?

Skulle vara intressant att veta om de som anser att ringa Fjällräddningen är förkastligt även tycker det samma om att ringa 112 när man är i hemmet.

Det är naturligtvis inget fel att ringa varken SOS eller fjällräddning vid allvarligare olyckor eller sjukdom.

Men det är precis lika förkastligt att ringa SOS i hemmet för att man är trött, frusen, våt, rädd eller hungrig som det är att ringa till fjällräddningen i samma ärende.

Tack för länken. 4 vandrare som omkommit pga vandring i svenska fjällen under 18 års tid. Det är väldigt tragiska omständigheter. 2 miljoner besökare i fjällen under ett år. 2-400 fjällräddningsinsatser per år under 18 års tid.

Är det riskfyllt att vandra på sommarfjället?
Jag är inte säker på att det här håller men ett sätt att se på risk är väl som osäkerhet i måluppfyllelse. Så om målet med fjällturen är att behålla hälsan så finns inget som talar för att det är riskfyllt. Är målet att fullfölja en planerad vandring så borde det vara nog så riskfyllt. Jag kan tänka mig att slut på kaffe, trasiga skor eller hemskt väder kan få vem som helst att avbryta.

Jag har gjort ensamt i fjället och på havet det som jag inte ska göra om men jag är nöjd och lycklig.
Riskerna finns så fort du går ut från lyan. Angående två i sällskapet hjälper inte mycket.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wolfman Fjällvandra själv? Fjällvandring 5
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Peifen Fjällvandra nu Fjällvandring 7
kjpil Område att fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 16
Lunkan90 Fjällvandra söderut Fjällvandring 16
seemore Fjällvandra/national park Fjällvandring 7
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
Mini87 Fjällvandra med 3-månaders bebis Fjällvandring 2
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
fjording Fjällvandra i oktober? Fjällvandring 13
Noahspappa Fjällvandra med barnvagn Fjällvandring 6
Påveen Fjällvandra bland fjordar i norge tips. Fjällvandring 2
Snorkeljohn Fjällvandra nära Göteborg!? Fjällvandring 9
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
rottemark Fjällvandra i början av juni Fjällvandring 16
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
Annette A Fjällvandra v 33 Fjällvandring 0
yogafreak Fjällvandra i Norge i augusti, Tips på bra ställe? Fjällvandring 11
"Nubepensierosa" Fjällvandra med fyrbenta vänner Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
kullagulla Fjällvandra med komfort Fjällvandring 4
femma Fjällvandra med många barn - tips? Fjällvandring 11
2004-06-16 Varför fjällvandra ? Fjällvandring 50
pontusbergöö fjällvandra några dagar i maj-juni? Fjällvandring 5
Ace 374 Fjällvandra i Timberlandkängor ?? Fjällvandring 20
karin_h fjällvandra söder om Östersund? Fjällvandring 7
AniMal Ska fjällvandra för första gången.... Fjällvandring 8
Andréas Kronblad Var fjällvandra i slutet av september? Fjällvandring 12
sachsaren Fjällvandra gärna solo! (Tekniska aspekter) Fjällvandring 21
avslutatmedlemskap1004 Fjällvandra inte solo Fjällvandring 95
7508 Fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 2
humbug Fjällvandra nu Fjällvandring 1
graylingman Fjällvandra med rullstol?? Fjällvandring 8
telleus Fjällvandra i Hardanger!!? Fjällvandring 4
qvanting Fjällvandra i september? Fjällvandring 4
Fjällvandra i början av juni? Fjällvandring 7
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
vickib Vandra själv. Fjällvandring 4
Mumfi Bussgods till sig själv - Jäckvik/Kungsleden Fjällvandring 3
Asessorsson Saker man kan tillverka själv. Fjällvandring 2
BeatriceK Vandringsbyxa för storvuxen (eller fetto som han själv säger) Fjällvandring 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg