Att skapa ett outdoor-märke - Del 2

Andra delen i en artikelserie om skapandet av det svenska outdoor-märket "Norra".

Av: Norra

Ett outdoor-märke.

Det är ganska enkelt; Jag älskar att vara utomhus och jag älskar bra utrustning. Tanken att kombinera de två är något som jag har haft möjlighet att göra sedan jag tog examen från designskolan. Men den här gången vill jag försöka göra saker lite annorlunda än hur jag har gjort saker tidigare. Att skriva en sån här artikel är i sig en sak. Jag vill dela med mig av vad som händer i bakgrunden, visa hur arbetet är gjort, hur designen och utvecklingen går till. Och förhoppningsvis få lite input från dig som läsare redan under utvecklingen.

Målet är att skapa ärliga, okomplicerade och funktionella produkter från noggrant utvalda och hållbara material.

Det första steget var att försöka formulera och forma grunden till det jag ska komma att göra. Jag har valt att sammanfatta det med fyra hörnstenar:

- Function made classic.
- By nature in nature.
- Outstanding production.
- A direct to you model.

Hörnsten ett - Function made classic

Funktion är extremt viktigt och "form follows function" har alltid varit en viktig inspiration för mig. Att hålla produkterna så rena som möjligt, låta material och funktion styra. 

Hörnsten två - By nature in nature 

Hållbarhet som ett grundläggande villkor för NORRA. Det är i naturen jag vill vara och då måste man göra så mycket som möjligt för att behålla den. Jag är väldigt ödmjukt gentemot detta och det här kommer att vara ett pågående lärande hela tiden. Jag har satt upp dessa första riktlinjer att följa:

  1. Fokus på att göra hållbar utrustning som inte går sönder, kan repareras och kommer att se aktuell ut år efter år.
  2. Välj alltid det mest hållbara alternativet som finns tillgängligt.
  3. Ständigt förbättra produkterna allt eftersom nya mer hållbara alternativ presenteras.

Hörnsten tre - Outstanding production

En del av designfilosofin är att en produkt inte är designad förrän den har producerats. Det innebär att produktionen ska vara lika viktig som någon annan del av företaget. Hitta de bästa möjliga produktionspartnerna och hedra dem, utan dem skulle kunna vi inte kunna realisera några visioner och idéer. 

Hörnsten fyra - A direct to you model

Tanken att göra avståndet till kunderna mycket kortare. Att sälja direkt till dig utan några återförsäljare gör det möjligt att arbeta med de bästa tillverkarna, bästa materialet och samtidigt erbjuda produkter till ett riktigt bra pris. Kortfattat:

- Direktförsäljning online.

- Kortare ledtid från idé till din hand.

- Sänk kostnaderna eftersom det inte finns några mellanhänder.

- Lägga mer fokus på design och utveckling.

Fortsättning följer.

Text & Foto: Jacob von Matern

För mer info och blogg på engelska kolla in www.norraoutdoor.com

För mer bilder och inspiration följ gärna Norra på facebook: www.facebook.com/norraoutdoor och instagram: @norraoutdoor

Läs mer

Utsidan har testat fem olika vandringsskor.
För första gången har Patagonias Worn Wear Tour rullat igenom Sverige. Under sju stopp hann teamet ombord reparera över 500 friluftsplagg – också ... 4 kommentarer
En skildring av öden och äventyr i sydvästra Afrika under nådens år 2017. Om en 3000 km lång irrfärd i främst Namibia och Angola. De efterlämnade ... 5 kommentarer
En nattvandring på 30 km i mörker. Från Landskrona till Helsingborg längs med Öresund. 2 kommentarer
Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ... 1 kommentar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg