Vilka märken säljer kvalitetsbyxor nu?

Jag är i behov av byxor som scoutledare och för cykelpendla på liggcykel. Tierra, The North Face, Blåkläder...? Jag började kolla på Fjällräven men såg att många byxor har dåliga betyg på deras sidor när det gäller kvalité. Från Haglöfs har jag en jacka där nästa alla blixtlås gått sönder, så aldrig mer...

Så min fråga är: Vilka märken säljer nu byxor för friluftsliv och som troligen kommer att hålla i längden?

Senast ändrad:
Jag gillar Arc’teryx. Deras softshell byxor finns i olika tjocklekar för olika väder dessutom är de myggtäta. I alla fall Gamma serien har jag testat både för sommaren och på vintertur.
Klättermusen har också ett par varianter i softshell men jag personligen gillar inte att de är så vida men kvalitet är bra.

Kul att du cyklar liggcykel. Som jag tipsat om i en annan tråd så gillar jag Bergans byxor i polyamid och elastan. Har t ex använt sådana idag på min pendling på min Azub Mini till och från jobbet.

Thure

Jag köpte två par Klättermusen Gere (för att kunna alternera mellan dom) för typ 7-8 år sedan. Använder dom runt 300 dagar per år och cyklar jämt till jobbet. De är med på de flesta fjällturer jag gör både vinter och sommar. Och samma sak gäller när man går ut och plockar bär/svamp.

Och bägge byxorna är fortfarande i mycket bra skick. Är de mest slitstarka och allsidiga byxor jag någonsin ägt. Dessutom är det åtminstone hyfsat ”civila” i designen om man nu bryr sig om sådant.

https://www.klattermusen.com/sv-se/...s-short-ms-dark-khaki/?scrollToProductDetails

/ Ste

Norröna falketind flex figursydda klassade som klätterbyxor inget större slitage syns efter månaders tid tex rastar på berg/sten för att komma upp lätt utan att sjunka ner i marken.
Dock svårt att återaktivera regnskydd efter tvätt med strykning får återinpregneras
Torkar snabbt.
Gillar ej bylsiga kläder,eller tex fickor på framsida lår som tex Haglöfs har blixtlåsfickor kombinerat med lite ventilation.

Mammuts softshellbyxor är lagom genomsläppliga medan de Klättermusen Gere jag har är lite för täta vid svettig aktivitet IMHO.

Jag har olika favoritbyxor för olika aktiviteter och väder. Är också väldigt nöjd med ett par byxor jag sytt själv av softshelltyg jag köpt från extremtextil.de

Thure

Senast ändrad:
Mammuts softshellbyxor är lagom genomsläppliga medan de Klättermusen Gere jag har är lite för täta vid svettig aktivitet IMHO.

Jag har olika favoritbyxor för olika aktiviteter och väder. Är också väldigt nöjd med ett par byxor jag sytt själv av softshelltyg jag köpt från extremtextil.de

Thure
+ på Mammuts kläder.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Roypeter Vandrarkängor, vilka märken kan man lita på? Kläder 21
Nybörjarvandraren Två jackor för lite alla möjliga behov - men vilka? Kläder 15
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Silver Fang Vilka vandringsstrumpor Kläder 25
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
Vanish Vilka handskar använder ni? Kläder 26
jonkandonkan Vilka tumvantar? Kläder 35
winklerr Vilka skor skulle ni valt? Kläder 14
speedy Vilka är topptillverkarna? Kläder 39
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
Smogz Vilka sandaler är bäst? Kläder 18
oloeve Vilka tumvantar ska jag välja? Kläder 16
avslut0908 Vilka kängor? Kläder 4
BJK Vilka strumpor? Kläder 8
Buzzrock Vilka kalsonger? Kläder 45
Vandrare Elsulor, är det något att ha, och i såfall vilka? Kläder 10
AddeKeb Vilka byxor är bra??? Kläder 2
CarolinaS Kängor från Beck- vilka strumpor? Kläder 6
dogmatikern Vilka vantar ska jag välja. Kläder 12
philipalm Vilka skidbyxor ska jag välja? Kläder 17
Wad Vilka skalbyxor rockar mest? Kläder 6
lindau Vilka byxor ska jag köpa? Kläder 4
Vilka sockor? Kläder 13
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Oskar R. Finska märken? Kläder 1
Strykarräven Fler märken Kläder 2
Kristina&Neo Patagonia dun tröja - vem säljer sådana? Kläder 16
bombardier Butik som säljer Mammutjackor? Kläder 3
paolsson Vem säljer La Sportiva? Kläder 2

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg