Att skapa ett outdoor-märke - Del 1
Första delen i en artikelserie om skapandet av ett nytt svenskt outdoor-märke.
Av: Norra
Norra är iden om att kombinera en brinnande passion för uteliv med en brinnande passion för produktdesign och produktutveckling. Uppdraget är att skapa ärliga, okomplicerade och funktionella produkter från noggrant utvalda och hållbara material.
Allt började för 1,5 år sedan när jag flyttade till skärgården utanför Stockholm och startade Norra Studios. Norra Studios är en liten outdoor-inriktad designstudio som jag startade upp efter att ha spenderat de senaste sju åren med att utforma och utveckla ryggsäckar och väskor till Haglöfs. Under de senaste 1,5 åren har Norra Studios arbetat med kunder som Silva, Helly Hansen, Peak Performance och Loop tackle design.
Idén att skapa ett självständigt varumärke har alltid legat och grott i mitt huvud och uppstarten av Norra Studios har gett mig möjligheten att långsamt odla mina egna idéer.
Jag vill dela denna resa från början och jag hoppas kunna ge en inblick i vad som försiggår när man designar och utvecklar outdoor-utrustning och bygger ett varumärke. Som alltid är vägen aldrig helt rak och jag är ödmjuk för de utmaningar som står framför mig och mycket glad över att denna resa har börjat. Eventuella kommentarer eller feedback här på utsidan, i mail eller via sociala medier är mycket uppskattade! Hoppas att du kommer att gilla att läsa om och följa resan!
Med vänliga hälsningar Jacob
Fortsättning följer.
Text & Foto: Jacob von Matern
För mer info och blogg på engelska kolla in www.norraoutdoor.com.
För mer bilder och inspiration följ gärna Norra på facebook: www.facebook.com/norraoutdoor och instagram: @norraoutdoor
Se även
- Att skapa ett outdoor-märke - Del 2
- Att skapa ett outdoor-märke - Del 3
- Att skapa ett outdoor-märke - Del 4
- Att skapa ett outdoor-märke - Del 5
- Att skapa ett outdoor-märke - Del 6
- Att skapa ett outdoor-märke - Del 7
- Att skapa ett outdoor-märke - Del 8
- Att skapa ett outdoor-märke - Del 9
- Att skapa ett outdoor-märke - Del 10
- Att skapa ett outdoor-märke - Del 11
- Att skapa ett outdoor-märke - Del 12
Läs mer
Forumdiskussioner
- Löpning Fotisättning vid löpning brant uppför resp nerför?
- Hundsport Hunddagis i gränstrakterna?
- Hundsport Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället?
- Hundsport Alaskan Malamute, fördelar/nackdelar?
- Hundsport Tips på hundfoder önskas
- Hundsport Smarttag användbar för att hitta bortsprungen hund?
- Jakt Jakt Umeå/Hörnefors
- Jakt Jägare skjuter ihjäl kor och hästar som de tror är vildsvin
Låter lite i mina öron som om det blir samma design-jippon och känslomässigt flörtande som hos dom tillverkare du redan jobbat för.
Jag är skeptisk.
Produkten är nästan (nästan!) frikopplad mot detta, den kan vara bra eller halvbra, men antagligen inte dålig.
Lite tankar från mitt håll...
Jag reagerade bara på hur han ska få ihop det med mottot: "ärliga, okomplicerade och funktionella produkter från noggrant utvalda och hållbara material"
När jag läser den meningen går snarare mina tankar till företag som tex Jörnkängans (obefintliga) marknadsföringsstrategi och produkter av deras slag.
Eller så tänker jag bara på ett i raden av floskelproducerande mumbojumboföretag med avskalad designstudio och inspiration på någon klipphylla i ett berg eller som i det här fallet ute i havsbandet.
Inget fel i det, det finns säker plats för fler. Men ska man knö sig in och slå sig för bröstet just här, på utsidan, bland en del mer eller mindre halvproffesionella utemänniskor krävs det nog att man kan backa upp dom vackra orden med något reelt.
Träffande! Håller med om det du skriver.
Fast Jörnkängans icke-strategi bidrar ju starkt till deras varumärke :-)
//A
NORRA har precis börjat sin resa och behöver bygga sitt varumärke och hitta sin kundgrupp. Önskar er lycka till och att ni hittar er nisch!