Hur ställer man in ett rödpunktsikte på hagelgevär?

Jag har monterat ett rödpunktsikte på mitt hagelgevär, men har problem med att träffbilden ligger för högt, även efter att jag justerat ner siktet så mycket det går.

Jag skjuter in på 20 meter men pga att fästet inte kan klamra runt skenan på pipan för det är ett äldre vapen så kommer det lite högre än bad jag tänkte att det skulle göra.

Skulle det funka att lägga en bit aluminium (typ klippt från en burk) baktill under adaptern för att vinkla ner siktet lite? Eller finns det risk att det blir instabilt eller påverkar precisionen?

Alla tips om hur man får ner träffbilden på kort håll utan att byta hela montaget vore super! Siktet är ett Delta Optical minidot 3 holografiskt.

Rödpunktssikte på ett hagelgevär? Gör man verkligen så? Trodde att man skjuter på känsla och inte genom att sikta som med ett kulgevär.

Skoj att lära sig något nytt som jag aldrig kommer att fundera på överhuvudtaget.

Och jag måste be om ursäkt. Trodde inte att man monterar någon form av sikten på en hagelbössa men en snabb googling sa att man faktiskt gör det.

Om man skjuter på rörligt mål (skogsfågel i uppflykt, hare i fart) kan jag inte ens förstå hur det kan hjälpa till men om man skjuter på åtel eller mer långsamma mål så kan det såklart hjälpa till.

Jag har ett rödpunktssikte på min Benelli hagelautomat. Det är ett Docter sikte på ett Burris SpeadBead montage. Det fungerar rätt bra för mig. Jag har också tre hagelbockar som inte har något rödpunktssikte. I slutändan beror det på vad du är ute efter. Rödpunkt kan hjälpa, speciellt när du blir äldre och det blir svårare att få ihop siktbilden.

När det gäller TS frågeställning så är mitt råd att gå till en kompetent vapensmed. Det kan gå att schimsa för att ändra träffläget. Det kan också bli svårt att få siktet skottfast med aluminiumbitar i montaget. Allt beror på hur det ser ut efter modifikation. Ofta är det bättre att slipa till fästet så att det passar just din bössa.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg