Vilja plagg värmer mest?

Man säger mössan värmer mest och håller med men vill även påstå att med stigande ålder är det som värmer veka livet något som ger mest effekt nu mer. Lika så öppningen mellan byxor och jacka även om det är omlott något som kyler mycket.

Är det riktigt kallt ute vill jag gärna ha skid-goggles och buff eller motsvarande över mun, näsa och kinder - men pass på så det inte blir is av undandningskondensen som kan kyla igen. Har inte använt gammaldax "mopedstrut" eller helmask men ser att skoterförare och liknande använder sådant ibland.

/Patrik

Lättare att säga vilka vinterkläder jag INTE använder när det är kallt. Fingerhandskar, tajta byxor, mössor som inte täcker öronen, Jackor/rockar som inte går att dra upp över halsen med dragkedjan, ska va en ordentlig krage, sneakers.

Nåt jag däremot gillar är väldigt tunna långkallingar. hade ett par för länge sen som var perfekta men aldrig hittat igen. Man behövde inte ta av dem när man kom inomhus men räckte än på vintrarna här nere då man var ute. Tror de var av silke/siden eller nåt.

Ur en överlevandssynpunkt är det huvudet och bålen (core) som inte får bli för kalla.
Kroppen offrar gladeligen en fot eller hand för att skydda dessa områden.

Så fortsätt med mössa och lägg till en väst. Värmande och vindtät.

Väst är något jag själv fått börja med då kroppen inte håller värmen på samma sätt som för 10-20 år sedan.

Är det riktigt kallt ute vill jag gärna ha skid-goggles och buff eller motsvarande över mun, näsa och kinder - men pass på så det inte blir is av undandningskondensen som kan kyla igen. Har inte använt gammaldax "mopedstrut" eller helmask men ser att skoterförare och liknande använder sådant ibland.

/Patrik
Strut har jag på min gamla klättermusen anorak och den är go speciellt när man surfat i med vind på långfärdsskridskor och sedan måste vända.
Den är även go som hög stel krage i snö bus väder.

Det finns ju vissa ställen på kroppen där blodkärl ligger ytligt, dessa är viktiga att isolera. Hand- och fotleder och halsen vill jag minnas det är. Om man är väldigt varm så rekommenderas att i första hand kyla dessa ställen, och då är det ju också så att om man är för kall ska man istället isolera dem.

När det gäller huvudet så är ju hjärnan en viktig del av kroppen, blodflödet dit är inget som kroppen drar ner på för att inte förlora värme. Tvärtom så skickar kroppen så mycket värme dit som det bara går för att inte hjärnan ska bli för kall. Därav det gamla uttrycket "Om du fryser om tårna, sätt på dig en mössa". Helt enkelt eftersom kroppen skickar så mycket värme till huvudet att det inte räcker till för tårna. Isolerar man huvudet bättre räcker värmen alltså bättre till för övriga delar av kroppen.

Bålen är väl det ställe där den mesta värmen genereras, så det är lite samma sak där. Den bör isoleras så värmen kan gå ut i extremiteterna istället.

Ull samt kläder som inte sitter tight gillar jag. Men du kan också tänka tvärt om! Om du känner dig varm vad gör du då? Ofta tar man av sig mössan, knäpper upp i halsen och drar upp ärmarna, för att få en avkylande effekt. Är det riktigt kallt använder jag en balaklava och mössa, när det gäller huvudet. Kommer ni ihåg de ansiktsskydd dem hade i speedway typ 40 år sen, hände att jag använde dem ibland på skidturer.

Ha - fryslortarnas drottning kan ju inte missa denna tråd!
Rubriken verkar lite missvisande, för TS avsikt var (väl?) mer att spana efter vilka av våra kroppsdelar som "läcker" mest värme och därför är mest effektiva att isolera? Så jag fortsätter på den linjen.

Huvudet och halsen/nacken är det klassiska man brukar dra till med, och det kanske stämmer pga deras ytligt liggande blodkärl, men jag misstänker att tjatet mest beror på att det är de ställen vi mest slarvar med till vardags. Läst någonstans (utan att kunna veta om det är sant), att bara ca 10% av värmeförlusten skulle ske via huvudet, om vi stod helt nakna i kylan.

Visst känner även jag att det gör stor skillnad med en varm mössa - men ännu större skillnad om den sluter tätt kring öron och panna, och kombineras med en tättslutande buff som täcker och ytterligare täpper till kring hals och kinder (däremot helst inte över min flåsande mun och alltför produktiva näsa :p).
Sammanfattningsvis hellre tunnare men tätslutande än tjockt med glipor, för den mesta värmeförlusten upplever jag sker via konvektion - t ex just skorstensverkan ut genom en glipande halsöppning.

Samma princip med allt annat. Jag täpper till/öppnar glipor oftare än klär av/på mig som huvudsaklig värmereglering. Mest just kring halsen, men också kring handleder och ibland underben (via uppdragna resp. nedhasade knästrumpor). Den glipan jag tvärtom alltid vill ha ordentligt omlott-tätad är skarven kring höfter/midja mellan tröj- resp. byxlager - den blir bara plågsam oavsett ev. generellt kylningsbehov. Jag vill också helst vara lite extra varm om rumpan, så korta tröjor/jackor som inte täcker den göre sig ej besvär.

Näst efter halsen känns handleder OK och mycket effektiva för värmereglering. Där ligger också blodkärlen rätt ytligt. Jag tar även gärna ut innervantarna vid behov, men behåller "skalet" på - rör jag på mig, funkar detta ner till många minusgrader.

Alla mina lager ska alltså vara heltäckande och tätslutande, med regleringsmöjlighet i öppningarna. Det innersta lagret (tunt ullunderställ) ska sitta ganska tajt för att förhindra konvektion mellan hud och tyg. Isolerande mellanlager får tvärtom vara luftiga för maximalt "loft", men fortfarande tätslutande i alla öppningar; samma för skal-lagret.

Fötter har jag så svårt att hålla varma, att de tre lagren knähöga ullstrumpor jag brukar hålla mig med känns helt OK året runt. Är det över 25 grader ute funkar sandaler på bara fötter bättre än plastiga sneakers med tunna (bomulls)strumpor. Oavsett utetemperatur funkar andast äkta läder i både sula och överdel (eller ullfilt i sula) i skor, och endast ull i strumpor.

Skenbenen är faktiskt ett ställe jag gärna blir riktigt plågsamt kall om verkar förlora mycket generell kroppsvärme genom. Jag kan aldrig ha byxor med öppna benslut i kombination med korta sockor - ens på sommaren i stan, eller när jag sitter och jobbar i rumstemperatur. Det blir en jäkla skorstensverkan längs benen.

Även där gäller alltså principen att konvektionsförlusten känns värst. Konvektionsfrämjande luftig klädsel börjar jag bejaka först över min jämviktstemperatur i vila - och den ligger på ca 28-30 grader, om det är vindstilla 😇.

Huvudet och halsen/nacken är det klassiska man brukar dra till med, och det kanske stämmer pga deras ytligt liggande blodkärl, men jag misstänker att tjatet mest beror på att det är de ställen vi mest slarvar med till vardags. Läst någonstans (utan att kunna veta om det är sant), att bara ca 10% av värmeförlusten skulle ske via huvudet, om vi stod helt nakna i kylan.
Att skalpens blodkärl inte stänger ned blodcirkulationen i samma utsträckning som resten av hudkostymens blodkärl har varit en etablerad sanning i 70-80 år.

Fingertoppar tår nästipp och öron kan stänga ned blodcirkulationen till 1% av maxcirkulation.

Av olika skäl har detta ifrågasätts men egentligen inte motbevisats såvitt jag har kunnat utröna.

En relevant ganska ny studie har jag hittat https://journals.physiology.org/doi...jKey=21a9415485654c82bb987a463c60597bbdb00efe

Sänkningen av centrala kroppstemperaturen går här signifikant mycket snabbare om huvudet sänks ner i 17 gradigt vatten jämfört med om bara kroppen sänks ned i vatten.

Thure

Senast ändrad:
Då kommer frågan -- varför fryser du om händerna?

Är det för att du redan är nerkyld, eller är det de kalla händerna som gör att du fryser? Lite som frågan -- vad kom först, hönan eller ägget.

Jag har tillbringat en hyfsat stor del av min uppväxt med att pimpla på vintern. Ofta iklädd en skoteroverall och bara händer i rätt många minusgrader. Jag kan fortfarande klara mig rätt länge utan handskar så länge kroppen är varm.

Lite gammal forskning om det hela:
https://journals.physiology.org/doi/abs/10.1152/jappl.1960.15.4.662

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg