Gympaskor som håller

Grabben ska köpa gympaskor för motionärsnivå typ springa i skogen och till vardags.
Jag uppfattar det man ser på typ xxl osv är rena larv i kvalité.
Tips?

Meindl som skofabrikat har för mig hållit toppkvalitet när det gäller slitstyrka hos deras "walkingskor", hur dom är att spinga i kan jag inte svara på.

Kanske värt att kolla upp ?

Tror du kan få tag i det mesta på av skor på xxl och jag tvivlar att du kan få bättre kvaliteten sån generellt i andra butiker.

Vanliga bra terränglöpeskor håller inte så väldigt länge. Om hållbarheten är det viktigaste så för du nog leta efter någon tyng och rejäl löparsko (om det ens finns) men då blir nog själva löpningen nedprioriterad.

Det är förstås en prisfråga men XXL har ju både billiga budgetskor och dyrare märken. Addidas Terrex är en bra sko som har många prisvärda modeller, själv är jag nu helt frälst på HOKA:s terrängmodeller men de kostar ju en slant. Asics ligger någonstans emellan med sina terrängmodeller. Frågan om han vill ha en stum old-school terränglöparsko med bra markkänsla eller en med riktigt dämpning, typ Hoka, måste han ju nästan pröva sig fram till. Båda varianterna har ju sina för- och nackdelar. Är man lite tyngre tjänar man ju på en mer dämpad modell. Har man tid lönar det sig att invänta REA, där kan man få en kvalitétssko för flera hundralappar billigare.
Ett tips är att gå till en sportaffär med bra utbud och löparband och prova sig fram.

Min erfarenhet är att vanliga löparskor idag (inte skogs-skor) är optimerade för låg vikt och det ger sämre hållbarhet i "ovantyget". Förr var det oftare sulan jag slet ut men numera är det nog oftare ovantyget eller ovantygets infästning i sulan som ger upp först. Jag är också tung löpare (90kg) och väljer dyrare dämpade skor och springer i skogen med vanliga lätta löparskor - inte de tyngre lite grövre terrängskorna. Ska jag ut och gå eller vandra så har jag däremot mer terränginriktade skor.
Dyrare skor ger dig nog inte bättre hållbarhet, lättare och bättre dämpning korrelerar nog mer med priset.

/Patrik

XXL är ju inte skomärke, utan en kedja som säljer olika märken. Sen kan man misstänka att de har en del märken som tillverkar billigare modeller åt just dem för att skylta med ett "kreddigt" märke.
De har tex en del modeller av Salomon och Merrel jag inte hittar nån annanstans ,och då är det svårt att jämföra dem både i kvalitet och pris. Så verkar XXL även göra med tält och annat.

Ska han ha såna där spejsade specialskor eller kan han tänka sig att prova barfotastilen? Jag har haft mina Lems varje dag mer än halva året i 9 år, både i stan och i skogen.

Slitet, men inte utslitet.

Visa bilaga IMG_20250403_160120_1.jpg

Förresten, för barfotaintresserade. Fick mail från dem igår. De har öppnad "warehouse" i Danmark. Ingen tull och moms och fri frakt. Tyvärr har de också blivit väldigt dyrare sen jag köpte. Men de håller ju. 😉

Man skickas till den amerikanska sajten dock. Vet inte om det är tillfälligt. Man får väl kolla noga så det man beställer verkligen skickas från Danmark.

Billiga hållbara lätta och bra går liksom inte ihop men.
Springer man på mjukt underlag och inte väger så mkt iaf normalvikt till längd behöver man ej köpa de dyraste.
Med väldigt få undantag görs ju alla skor i lågprisländer och med bristande kvalitetskontroller så man får kolla noga att de är bra sydda och limmade och använda direkt så man kan reklamera.
Nu med nya USA tullarna kan utbud och priser för ändras snabbt så handla omgående.
Bästa skor jag haft är IZUMI gula med extremt bra stötdämpning som håller länge ska visst ha slutat och gör nu bara cykelskor.
XXL kedjan har jag tid anv mycket tidigare har dock begränsat utbud då de i stort sett köper upp restpartier och säljer ut och kan ha bristande storleks sortiment ska man handla där på rea bör man vara med i kundklubben och kolla första dagarna på en kampanj.
Kolla på mönster och vattentålighet samt passform,stötdämpningen lär nästan alltid snabbt minska på nästan alla även typ Adidas som nämnts.
Hade Kahru mest när jag sprang varje dag bygger Finska Hoka på deras kunskaper så kolla in detta märke,provade dock Finska Halti säck den gick sönder vid provpackningen och testrundor före tur och fick själv sy om och efter tur reklamera,valde sedan Expeed som var perfekt.

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg