2.5 kg är naturligtvis det jag menar. Misstaget som hänt här är att jag i mitt första inlägg gick och vägde min proviant inför mina fyra nätter på hardangervidda nästa vecka. Men så här ser maten jag tar med idag på mina äventyr ut. Frukost ca 70, lunch ca 140 gram, middag ca 150 gram. Detta har jag prövat fram genom åren. Vid flera tillfällen har en del mat funnits kvar när turen är över och då har jag helt enkelt tagit bort den/vikten vid nästkommande. Ni som säger att detta är rent farligt får tycka det. Läs mina inlägg igen och se att jag även skriver just att jag tappar vikt. Jag har tränat större delen av mitt liv och kan min kropp. Jag skriver aldrig att detta är nått jag anser att alla borde ha med sig men för mig funkar det. Och för mig är lyxen att vistas i naturen med den mar som jag klarar mig på men framför allt bara för att få vara där med så god komfort som möjligt. Och komforten som någon ansåg bli dålig för att jag har för lite mat med mig existerar inte för mig, kanske för dig men jag mår ej dåligt fysiskt på några sett. Senast för 1 månad sen gick jag ca 6.5 mil på tre dagar med denna proviant och det var precis som tidigare turer inga som helst problem. Denna tur var ifrån alla vandringsleder även då på hardangervidda med vad jag skulle kalla medel till tung vandring då jag i stort sett gick fågelväg. Men jag ber om ursäkt för misstaget i den angivna vikten men resten jag skrivit står jag för då detta fungerar för mig. Ni alla som varit så emot detta och som anser sig via sina profilsidor vara erfarna kanske till och med har lite mer att lära. Ni vet ju inte vem jag är eller vad jag gjort eller för den delen har för erfarenhet så lika otrevlig som ni tycker jag varit mot er fann även jag erat bemötande i mina svar till TS.
Då stämmer siffrorna bättre på intagssidan, även om faktum kvarstår att du nog underskattar ditt energibehov. Misstag kan alla göra, det var helt enkelt siffror här som inte stämde.
Om du på något sätt känner dig förolämpad av det jag skrivit ber jag om ursäkt, det är inte alls min mening.
Jag tvivlar inte på att du klarar av att gå dina vandringar utan att känna dig hungrig, men ett såpass kraftigt kaloriunderskott och viktminskning är inte nyttigt för kroppen och därför ifrågasätter jag det kraftigt som ett generellt råd, vilket inte klart framgått förrän nu att du också tycker. För att parafrasera lite har du tvärtom uttryckt dig som att ta med sig större mängder mat än du är idiotiskt. Det är svårt att uppfatta som att man frånråder detta generellt.
Naturligtvis faller valen av mat in under friheten i "var och en går sin egen tur", men väljer man på detta sättet bör man vara klar över att det finns risker, speciellt vid långa turer över många dagar och det börjar gå över 5-7 dagar eller mer. För mig personligen skulle så lite mat på en tur kraftigt sänka min upplevelse av turen, i tillägg har jag en fettprocent på runt 12%, så för mig är det svårt att bränna överskottsfett så jag tål att mista vikt väldigt dåligt, så jag ligger nog i andra ändan av skalan vad gäller tolerans för energiunderskott jämfört med dig.
Önskar dig en härlig och god tur på Hardangervidda och att extremvädret Petra har dragit långt förbi Norge vid det laget!
Senast ändrad: