vikt på utrustning?

2.5 kg är naturligtvis det jag menar. Misstaget som hänt här är att jag i mitt första inlägg gick och vägde min proviant inför mina fyra nätter på hardangervidda nästa vecka. Men så här ser maten jag tar med idag på mina äventyr ut. Frukost ca 70, lunch ca 140 gram, middag ca 150 gram. Detta har jag prövat fram genom åren. Vid flera tillfällen har en del mat funnits kvar när turen är över och då har jag helt enkelt tagit bort den/vikten vid nästkommande. Ni som säger att detta är rent farligt får tycka det. Läs mina inlägg igen och se att jag även skriver just att jag tappar vikt. Jag har tränat större delen av mitt liv och kan min kropp. Jag skriver aldrig att detta är nått jag anser att alla borde ha med sig men för mig funkar det. Och för mig är lyxen att vistas i naturen med den mar som jag klarar mig på men framför allt bara för att få vara där med så god komfort som möjligt. Och komforten som någon ansåg bli dålig för att jag har för lite mat med mig existerar inte för mig, kanske för dig men jag mår ej dåligt fysiskt på några sett. Senast för 1 månad sen gick jag ca 6.5 mil på tre dagar med denna proviant och det var precis som tidigare turer inga som helst problem. Denna tur var ifrån alla vandringsleder även då på hardangervidda med vad jag skulle kalla medel till tung vandring då jag i stort sett gick fågelväg. Men jag ber om ursäkt för misstaget i den angivna vikten men resten jag skrivit står jag för då detta fungerar för mig. Ni alla som varit så emot detta och som anser sig via sina profilsidor vara erfarna kanske till och med har lite mer att lära. Ni vet ju inte vem jag är eller vad jag gjort eller för den delen har för erfarenhet så lika otrevlig som ni tycker jag varit mot er fann även jag erat bemötande i mina svar till TS.

Då stämmer siffrorna bättre på intagssidan, även om faktum kvarstår att du nog underskattar ditt energibehov. Misstag kan alla göra, det var helt enkelt siffror här som inte stämde. :)

Om du på något sätt känner dig förolämpad av det jag skrivit ber jag om ursäkt, det är inte alls min mening.
Jag tvivlar inte på att du klarar av att gå dina vandringar utan att känna dig hungrig, men ett såpass kraftigt kaloriunderskott och viktminskning är inte nyttigt för kroppen och därför ifrågasätter jag det kraftigt som ett generellt råd, vilket inte klart framgått förrän nu att du också tycker. För att parafrasera lite har du tvärtom uttryckt dig som att ta med sig större mängder mat än du är idiotiskt. Det är svårt att uppfatta som att man frånråder detta generellt.

Naturligtvis faller valen av mat in under friheten i "var och en går sin egen tur", men väljer man på detta sättet bör man vara klar över att det finns risker, speciellt vid långa turer över många dagar och det börjar gå över 5-7 dagar eller mer. För mig personligen skulle så lite mat på en tur kraftigt sänka min upplevelse av turen, i tillägg har jag en fettprocent på runt 12%, så för mig är det svårt att bränna överskottsfett så jag tål att mista vikt väldigt dåligt, så jag ligger nog i andra ändan av skalan vad gäller tolerans för energiunderskott jämfört med dig. :)

Önskar dig en härlig och god tur på Hardangervidda och att extremvädret Petra har dragit långt förbi Norge vid det laget!

Senast ändrad:
Kläderna var det jag hade med mig alltså även det som var på kroppen.
Märker att det är många som reagerat på nalgeneflaskan, anledningen till att jag valde den var därför att jag använde den som värmeflaska på natten och pet flaskor vill inte gärna ha kokande vatten i sig. Men jag såg att många väljer att i huvudtaget inte ta med sig vattenflaska? Som sagt var detta min första solo tur och jag är inte van i stora hela med fjällvandring. Men måste ställa frågan, hur kan man fjällvandra utan vattenflaska? Speciellt om man inte vet var det finns vatten, Och även om man ser på kartan att det finns vatten så vet man ju inte vilken kvalitet det är på det. Tänk om man vandrar 2 mil för att man ser på kartan att det finns vatten där ,bara för att upptäcka att det är ett riktigt dy hål eller ligger en självdöd räv i stillastående vattnet. Eller tänker jag fel? Är det inte värt den pytte lilla vikten kontra säkerhet?
Och jo, självklart glömde jag skriva liggunderlag ca 700gr.
Men har väl redan hittat vikt tjyvarna i form av 2,3kg sovsäck 3.2 kg tremanstält, vilka är de stora sakerna som det finns vikt att spara.

Somlig gillar sin thermos andra sin tunga flaska, påpeka kan man men det är individuella val.

Vad behöver din sovsäck och ditt tält prestera?

Lycka till med viktbantningen.
go tur

Märker att det är många som reagerat på nalgeneflaskan, anledningen till att jag valde den var därför att jag använde den som värmeflaska på natten och pet flaskor vill inte gärna ha kokande vatten i sig. Men jag såg att många väljer att i huvudtaget inte ta med sig vattenflaska? Som sagt var detta min första solo tur och jag är inte van i stora hela med fjällvandring. Men måste ställa frågan, hur kan man fjällvandra utan vattenflaska? Speciellt om man inte vet var det finns vatten, Och även om man ser på kartan att det finns vatten så vet man ju inte vilken kvalitet det är på det. Tänk om man vandrar 2 mil för att man ser på kartan att det finns vatten där ,bara för att upptäcka att det är ett riktigt dy hål eller ligger en självdöd räv i stillastående vattnet. Eller tänker jag fel? Är det inte värt den pytte lilla vikten kontra säkerhet?
Men har väl redan hittat vikt tjyvarna i form av 2,3kg sovsäck 3.2 kg tremanstält, vilka är de stora sakerna som det finns vikt att spara.

Oftast är det i fjällen inte många hundra meter mellan bäckar, många finns inte utmärkta på kartan, speciellt inte om kartan är i 1:50.000 skala. De allra flesta vatten går att dricka, men vatten bör renas om det är lämmelår.
De ställen som det kan vara långt mellan vatten är vid toppturer och ibland i höga passager, så där är det bra att ha med sig lite granna vatten i alla fall. Det finns antagligen inte ett enda ställe i hela Svenska fjällvärlden där du har två mil mellan vattenkällor. Jag brukar ha med mig PET-flaska och har hittills aldrig känt på någon vattenbrist med en halvlitersflaska. Beroende på terrängen runt mig är den ofta tom och fylls endast då jag ska upp på toppar eller höga pass samt eventuellt i lägret beroende på hur långt från vattnet jag tältar.

PET-flaskan fungerar bra som varmvattenflaska vid behov, men jag har då inte kokande vatten i den, men runt kanske 50 grader.
En Nalgeneflaska är inte speciellt tung i absolut vikt, men ganska många gånger tyngre än en PET.
De stora bantningarna av packningen är ju de tre stora, men med eftertanke kan en del relativt små sparanden som PET istället för Nalgene ge något insparat kilo till i slutändan eller till och med två.

Vad andra föreslår är just förslag - det är till sist du som bestämmer dina behov. Du behöver inte försvara dina val.
Någon föreslår t ex att lämna stavarna hemma. Du tyckte det var motigt uppför och där kan stavar spara en hel kraft och energi, speciellt i mer instabil terräng. Vad dina knän tål vet du bäst själv - själv började jag redan på dagsutflykter för 27 år sen (alltså med bara några kilo på ryggen) med åtminstone en stav eftersom knäna tog en hel del stryk utför.

Helt allmänt är det tätt mellan tillfällena att dricka vatten i fjällen; det är bara på mycket höga övergångar som man kan behöva bära en del. I Alperna, där jag gått mest, 419 etapper, kan det däremot vara torrt långa sträckor där det mesta vattnet går under jorden:

http://www.huthyfs.com/jun15gal/images/page35.html

men sådant har jag inte sett något av i fjällen. Under lämmelår brukar man mana till försiktighet med var man tar vatten. På min första tur utanför Alperna, 1994, var det ett gigantiskt lämmelår i Jotunheimen. Jag tog vatten ur bäckarna; en enda gång smakade det illa och jag spottade ut det. Kanske smaken är tillräcklig vägledning.

För ett par år sen var det ett mindre lämmelår och varning för harpest i Norge. Det är enda gången jag t o m renat vatten i fjällen (med tabletter, aldrig att jag skulle koka vatten).

Jag förstår inte riktigt hur folk klarar sig utan vattenflaska. När jag lagar mat på sena eftermiddagen behöver jag i regel en halv liter till varmrätten, ibland mer; jag dricker dessutom en hel del under måltiden. På morgonen går det åt 4 dl till kaffet och kanske 7-8 dl till nötter+Nido. Jag har därför en flaska av mjukplast, en liter, som jag bär på axelremmen, och en halvliters läskflaska i stegjärnsfacket under etappen.

Din sovsäck är helt säkert syntet och något stor, ja. Min syntetsäck väger 1,7 och är otroligt skrymmande; det var den kanske första detalj jag bytte ut när jag på allvar började trimma min packningsvikt kring sekelskiftet (mitt diskbråck diagnosticerades 1999). Jag har en Mountain Equipment, komfort +2, som väger drygt 650 gram. Den klarar ett par minusgrader utanför tältet. Men dun är dyrt.

Som tält har jag länge använt ett Akto, 341 nätter hittills. Det är ett mycket stabilt och varmt tält. Mitt huvudmotiv för att byta var att inner- och yttertält sitter ihop. Det kostade väl 3500 så det har kostat en dryg tia per natt. Jag bytte det för drygt två år sen mot ett Laser Comp, som fr a är mindre skrymmande, men aningen knepigare att sätta upp. 63 nätter har det blivit, alltså kring 50 kronor natten om jag minns priset rätt. Tält är en långsiktig investering.

Ja, madrass var det också. Min Ridgerest väger 340 gram (officiellt angiven vikt är 400!) och jag sover (med min dåliga rygg) väldigt skönt i med den utrustningen, bättre än hemma - mossan och gräset under gör sitt till, förstås. Sådant är förstås också väldigt individuellt. Jag har iaf inte känt någon stress att övergå till lättare lösningar fast mitt bo-bära-sova ligger något över 3 kg.

Själv tycker jag om att dricka vatten i samband med måltiderna och då är det såklart praktiskt med en vattenflaska, ser det som ett tillfälle att fylla på vätskedepåerna ordentligt. På sommaren funkar en halvliters petflaska utmärkt, lätt och tillräckligt hållbar.
På vinterturer har jag kostat på mig en nalgeneflaska, fördelarna är att den är hållbarare i kylan, mycket lättare att fylla på vatten i, ofta kan det vara svårt att komma ner till bäckar på vintern och man vill till varje pris undvika att blöta ner kängorna. Har satt ett snöre i nalgeneflakan som jag fäster i trugan på staven vilket klart underlättar påfyllnad. Den stora öppningen gör också att det är lättare att få ur eventuell is, fryser en petflaska är det stört omöjligt att få ut isen utan att värma den i vattenbad.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Vikt på gasoltub Utrustning allmänt 9
PowerBait Det här med vikt... Utrustning allmänt 41
Snödrivan Yxa låg vikt Utrustning allmänt 11
Heldottir Liggunderlag för XTRA stora människor Utrustning allmänt 4
andy69 Vikt och måttomvandlare.. Utrustning allmänt 20
Avslutatmedlemskapx Angiven och verklig vikt Utrustning allmänt 3
flindra Swiss army knife - vikt? Utrustning allmänt 60
Himlalaila Hjälp! Dragit ut vajern på staven! Utrustning allmänt 2
Vickanvickan Hållbara/Långlivade märken på skaljackor Utrustning allmänt 8
MarBe Hur packa sovsäck på effektivast sätt? Utrustning allmänt 15
PsychoDave Smörja torra remmar på ryggsäck Utrustning allmänt 11
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg