Nybörjare, tälta på vandring, utrustning?

Jag har med mig både vanligt och uppblåsbart liggunderlag. I sovkomfort är det i mitt tycke värt varje krona och gram med uppblåsbart.

Det är kans inte något som behövs i början, men efter några nätter ute är det en bra uppgradering.
Ja, kan hålla med om att komforten blir betydligt bättre med ett lagom uppblåsbart liggunderlag. Ett vanligt liggunderlag under det uppblåsbara för att isolera mot kyligare mark.
 
Jag behövde vara ute på några turer innan jag visste vad jag behövde. Nu hade jag förmånen när jag utbildade mig till fritidsledare att få låna utrustning av skolan när vi var på tur. På så sätt fick jag erfarenhet om vad jag behövde, och inte behövde ha med mig på tur.
 
När man packar för tur har jag principen att det du inte kan ha 3 olika bruk för lämnar du hemma, ju större den högen blir ju lättare blir turen. Jörgen Johanssoms böcker om lättpackning bör du läsa innan du går ut och handlar. Att ha en gramnogrann köksvåg med sig när man handlar är ett gott råd jag fått och följer. Det finns variationer i vikten på de flesta produkterna. Kilona påverkar trivseln att bära på utrustning och maten. De börjar med hekton och slutar i gram. Tre för tre är en bra grundregel. Bärandet, sovplatsen och sovutrustningen.

go tur
 
När man packar för tur har jag principen att det du inte kan ha 3 olika bruk för lämnar du hemma, ju större den högen blir ju lättare blir turen. Jörgen Johanssoms böcker om lättpackning bör du läsa innan du går ut och handlar. Att ha en gramnogrann köksvåg med sig när man handlar är ett gott råd jag fått och följer. Det finns variationer i vikten på de flesta produkterna. Kilona påverkar trivseln att bära på utrustning och maten. De börjar med hekton och slutar i gram. Tre för tre är en bra grundregel. Bärandet, sovplatsen och sovutrustningen.

go tur

Jag delar inte helt UL-uppfattningen, fleranvändning är bra att tänka på men att späka sig på natten för att spara några gram är inte min melodi. Ett uppblåsbart liggunderlag kan dubbla som sittfåtölj med ett stolkit - så blev det några gram till och det kan min gamla rygg uppskatta både liggandes och sittandes. Var och en väljer vad den vill bära/ha med och inget fel att spara vikt genom att ta bort onödigheter men ett visst mått av komfort uppskattar jag på tur.

/Patrik,
 
Att jaga gram som "ny" campare ställer jag mig högst tvivlande till.

Bättre att köpa prisvärda billigare prylar, gärna begagnade. Sedan anpassa turerna till den utrustning man har. Det kanske inte är en höjdare att ge sig ut på kalfjället i storm med ett billigt tält.

Jag har numera i princip bara lätt utrustning av högsta kvalitet. En del saker, t.ex. tälten är tyngre än vad som kanske är nödvändigt. Men det är ett medvetet val för att få bättre komfort -- på samma sätt som att jag bär med mig både ett uppblåsbart och ett vanligt liggunderlag. Det kan hända att det får följa med någon vinflaska på vandringen också, samt bättre mat än frystorkat. Det är väl för mig huvudanledningen att välja lätta prylar. Då kan jag få med mig tyngre saker som höjer komforten för mig.

Om jag tittar på vad min utrustning kostat så är den inte billig. Om jag var tvungen att köpa allt nytt till ordinarie pris pratar vi om alldeles för många tusenlappar. För att lägga de pengarna så bör man vara helt säker på att vandring är något man vill syssla med.

Vandring behöver inte kosta en massa pengar. Det finns en viss prylhysteri, speciellt inom lättviktsområdet som drar upp kostnaden rejält. Jag tycker inte att det är där man ska börja. Jag förstår åsikten att för tung packning kan förstöra en längre vandring -- men då är det väl bara att anpassa dagsetapperna om man bär tungt. :)
 
Det jag själv kommit till personlig tolkning av är att det är tendenser till hysteri år flera håll och i flera avseenden, till exempel både vad gäller förväntningar och utrustning.
Kostnaden tenderar att öka exponentiellt vid både förhöjda förväntningar på var det ska utövas och med vilken utrustning.
Starta i det lilla med enklare utrustning.
Lär successivt av egna erfarenheterna och det som mer erfarna kan berätta.
Var sedan beslutslojal med dig själv efter de gjorda valen. En flaska rött och en något tung med skön madrass KAN vara mångfallt uppvägande omaket att bära extravikten.
 
Jag tycker också att det har gått hysteri i att jaga gram. För mig gäller det att hitta balans mellan det jag behöver, ibland något extra gott som förgyller turen.
 
Jag tycker att viktmedvetenhet är som absolut viktigast för just nybörjare, eftersom de inte har något att relatera till.
Skulle rent ut sagt vilja påstå att det är en rejäl björntjänst att inte uppmana en nybörjare till lättviktstänk.

Om man inte bryr sig om vikten när man väl börjar så är det lätt att dra på sig en massa utrustning i onödan och sedan har man lagt ribban och normaliserat både vad som behövs och vad det normalt sett ska väga.

Önskar att någon talat sans med mig när jag började.
Jag trodde under ett par decennier att en veckopackning under 20-25kg var för extremister som sprang omkring och frös, sov i sopsäckar och åt kall mat, med syfte att bevisa någonting.

Till trådstartaren vill jag därför gärna förmedla:
Det är ingen som helst konst att komma ner till 15 kg för en veckopackning i sommarfjäll (8 kg utrustning, 7 kg mat).
I det ingår bra och säker utrustning till rimliga priser. Saker som finns på hyllan i vanliga butiker, inte nischade ultralätta saker till skyhöga priser.
Sen får man själv avgöra om det är värt den där lilla extra komforten man får genom att markant öka utrustningsvikten.


Kostnaden blir naturligtvis alltid hög om man köper nytt, oavsett om man köper traditionella saker eller lättviktsprodukter.
Traditionell utrustning är nästan alltid dyrare än lättviktsutrustning. Vill man sedan byta till lättvikt så blir det såklart ännu dyrare.
Därav tycker jag att man ska börja med en sansad, minimalistisk och genomtänkt packlista. Låna, eller köp begagnade saker. Merparten av kläderna har man med all säkerhet redan hemma. Fokusera inte jättemycket på enskilda detaljers vikt i detta skede, utan mer på att inte bära onödiga utrustningsdetaljer.
När man vet vad man söker och vill köpa nytt, då väljer man en lätt produkt.
 
Tänker mest att lättvikts och märkestänk krånglar till det för någon som vill prova på.
Hur lätt ska det vara? Vad är "bäst", mest prisvärt hållbart etc..
Frågor som är relevanta vid något tillfälle i ens utekarriär men kanske inte i början då det lätt blir en snårig inköps o urvals process..
 
Jag ska beskriva hur jag gör:
1. Jag tränar för att orka vandra, dvs jag tränar med ryggsäck.
2. Jag har ganska bra saker som tål alla väder under tre säsonger (ej vinter).
3. Jag har bra erfarenhet och känner till mina begränsningar.
4. Jag är ute som längst 2 v och bär allt, behöver inte handla någonting.
Min ryggsäck med allt väger ca 20 kg.
Mitt tips är att testa lite, lära sig på vägen. Jag har inget intresse av att bära superlätt. Jag vet vad jag klarar av, och är supernöjd med det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
Varför Inte Nybörjare Fjällvandring 19
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Taktack Fjällvandring för total nybörjare Fjällvandring 18
Crilloan 3 dagarstur sista veckan i september för nybörjare Fjällvandring 7
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg