vikt på utrustning?

Jag har gjort min första solo tur, och det blev Grövelsjön och en tur till storvettershogna.
Min fråga är på ett ungefär vad väger eran utrustning? Jag var som sagt själv och hade min "mördar dvärgpudel" med mig. Men jag tyckte ryggan blev ganska tung,den vägde 15,7 kg. Jag sov i tält 2 nätter och frukost,lunch och middag samt några nöd bars med mig i matväg. Annars var den utrustning jag hade med mig:
Superunderställ set
Fleece tröja
Skaljacka
toppluva
Handskar
Brallor
2 par strumpor
Tunn packbar dunjacka
Sovsäck
tält
45L ryggsäck
Primus gasolkök
Nalgene vattenflaska
Pannlampa
Stavar

Vet inte vad packning väger men tycker det blev lite småtungt i backarna, så är det normal vikt för en tvådagars tur?

Om man skulle återvända till ämnet, t ex till urinlägget.

15,7 kg är inte speciellt tungt. Jag har gått med över 20 kg i Alperna, Pyreneerna
och fjällen. Så sent som 2002 startade jag med 18 kg på en 10-dagarstur i Jotunheimen. Det var inte speciellt mödosamt, men jag var förstås ung då, bara
knappt 58. Ett tag satte jag 16 som målvikt för tio dagar i fjällen, senast blev det väl 15 och jag tror jag numera skulle klara mig med 14.

Men det handlar inte så mycket om vad jag "orkar" utan om vad som är bra för kroppen.
En 71-årings kropp är skörare än en ynglings; jag har diskbråck sedan 1999, jag har haft problem med hälsenefästena (det ena opererades 1998) och hopparknä. Och jag har vissa "degenerativa förändringar" i ländryggen).

15,7 är dock väldigt mycket för en tur på två dagar (eller var det tre, du sov ju två nätter)? Men det är väldigt svårt att tipsa om vad som ska skalas bort när du t ex inte anger några vikter och förmodligen inte heller tar med allt. Ingen telefon?
Kamera? Karta och kompass? Hygienartiklar? Sjukvård? Reparatur?

Du säger inget om hur mycket mat du tar med.
Dessutom är min grundinställning att man inte tar bort från en tung packning, utan börjar från grunden, med tom ryggsäck, vad ska med, vad behövs?

Sen tror jag att det är enklare för både andra och en själv om man grupperar detaljerna. En stor del av min baspackning ryms i en stor vattentät packpåse för sovsäck och nattkläder, samt tre packpåsar för
sjukvård och reparatur, hygien samt köksutrusning. Det gör det lättare att överblicka grejerna och lättare att inte glömma något när man förbereder resan. Med viss tvekan ger jag här min baslista inför en åtta dagar lång vandring i Norge (alltså planerat åtta dagar, jag hade t o m returbiljett, vilket jag inte har på mina kontinentala resor). Den är på intet vis extrem, UL-fantaster finner den säkert komisk.

Bo, bära, sova:

Tält, Terra Nova Laser Comp, 1140 gram
Ryggsäck, Osprey Exos 58+regnskydd, 1200
Madrass, Ridgerest, 348
Sovsäck+vattentät påse, 686

Malagning:

Gas (en full, en påbörjad) 686
(en hade räckt, 380 gram)
Köksutrustning (brännare, kärl, sked, svamp, tång)+kaffe, 500

Reparatur, sjukvård, 250

Hygien, 340 (tvål i kopp, toapapper, tändare)

Axelremsväska (med kort, pass, kontanter, biljetter, etc.), 532
(lättare ers. finns)

Tandvård, 150 (i inre lockfacket)

Ombyte närmast kroppen+ extra fleece (i den vattentäta påsen) 440

Regnkläder, 440
Handskar, 74 (i yttre lockfacket)

Kartor, kartfodral, kompass, förstoringskort, 350
Pannlampa, 94 (onödig i fjällen)
Glasögon i etui, 90
Telefon, 160
Kamera+batterier, 220 (kameran i ryggsäcksbältet)

Vattenflaska, 80 (i axelremmen)
Extra flaska (matlagning), 30 (i stegjärnsfacket)

Totalt c:a 7,5 kg (om det känts viktigt hade jag kunnat kapa 6 till 7 hekto).

Kläderna på kroppen c:a 1800:
Skor, strumpor, löparshorts, vindoverall, t-tröja, långärmad skjorta.

Stavar, 500 gram om jag minns rätt (mina motiv för stavar är ungefär desamma som för att hålla ryggsäcksvikten nere).

Maten tror jag vägde 5,5 kg. Vattenflaskan var nog full bara vid matlagningen, jag drack nästan alltid direkt ur bäckarna.

Sen är det ju bara att ta ställning till vilken komfort man eftersträvar - en del skulle säga att jag offrar det och det, och jag skulle antagligen säga att den komforten är inbillad. Min sovsäck och madrass ger t ex fullgod bekvämlighet, jag sover mycket bra på lägret, i regel nio timmar varje natt.

En del hävdar att man måste bära dubbla strumpor på stigen och byta varannan timme; jag har ett enda par till stigen, när jag tvättar eller sköljer det efter etappen tar jag på det igen, och byter först till natten. Vad andra anser sig behöva är deras sak. Jag har på låglandet prövat att inte byta kläder alls till natten, men trivdes inte med det - återigen, andra trivs annorlunda. På stugor byter jag direkt, även av hänsyn till omgivningen.

Och jag har förstås ett enda par skor som jag använder på resan, på stigen, på lägret och vid vadning (som i detta fall aldrig var krävande).

PS: Om gas och minusgrader. Jag lagar förstås inte mat inne i själva tältet utan i absiden, men gasburken kan jag ju förvara i tältvärmen över natten. Jag räknar med att det kan vara ungefär 7 grader varmare i tältet än utanför på morgonen (vilket i mitt fall betyder kl 5 på tidiga sommaren, lite senare i augusti-september). Min sovsäck har komfort +2 men jag har även använt en lite tyngre med komfort -3. Jag vill sova lätt klädd, hemma sover jag givetvis naken.

Senast ändrad:
Maten jag har med som väger 1,5 kg innehåller ca 1600 kcal per dag. Det säger inget om att det är svältkost. Låt säga att du är som mig i kroppen, 178cm 71kg och 31 år då ligger din dagliga kcalförbränning på ca 1700, och runt 2700 vid tung aktivitet. Och när jag vandrar en hel dag med 9 kilo på ryggen anser inte jag att det är en tung aktivitet så jag vet att jag bränner ca 2300 kcal per dag när jag är i väg. Det är enligt dig då 700 kcal för lite?? Det är det om jag vill behålla vikten men jag har inget emot att gå ner ca 300 gram per dag som det innebär för mig.

Intressanta uppgifter. 1,5 kg per vecka blir 214 gram per dag. 1600 kcal skulle betyda att kosten höll 7,48 kcal per gram i genomsnitt. Det är mer än ex.vis Bregott. Å andra sidan lär inte ett underskott på 700 kcal leda till en viktminskning på 3 hg - 1 hg (varav en del vätska) är troligare.

Uppgifterna om energiförbrukning variera enormt och jag vet inte vad som går att lita på. Enligt någon tabell jag anlitat skulle jag med normal vardagsaktivitet förbruka 2100 kcal/dag. En löptur på 9 km skulle enligt samma tabell (utgående från 67 kg kroppsvikt) förbruka 700 kcal; jag inbillar mig att en fjälletapp i ojämn och kuperad terräng och med packning, även så lite som 9 kg, förbrukar åtskilligt mer.

Senast ändrad:
Det är inte farligt över huvud taget att ligga på ca 1000 kcal mindre per dag under 1 månad. Längre bör du inte fortsätta. En veckas vandring med en rejäl grötfrukost, en lunch som innehåller dubbla nävar nötter och choklad och slutligen en frystorkad av exempel blåband är inte lite mat. Det kanske inte uppgår till sitt fulla kcal intag men du mår garanterat inte dåligt eller känner yrsel eller liknande. Sen skriver du det själv, alla har vi lite depåer att ta från och den biten är väl svår att mäta från person till person men skulle upp skatta det till några hundra kcal där också. Sen falerar ju hela grejen som tråden handlar om när vissa vill bära med sig 1.5 kg mat per dag. Det är ju för F_N 10.5 kg mat för en vecka. Då har man en J-vla förbränning eller ett annat problem. Prova att äta det jag skrev under en dag hemma med en löp runda på 7 km och återkom till mig sen om hur du mår, eller du kanske har sådan yrsel efter all din energiförlust så du inte hittar datorn? Jag har efter alla år på mina fjällvandringar skalat av överflödig vikt och maten är ett ställe som många glömmer just när det kommer till att spara vikt. Att köpa ett UL tält, rygga, påse för att sedan ta med sig ett helt skafferi är ju helt idiotiskt. Handlar det om lyx eller handlar det om liten vikt med mat så du klarar dig??

Den kost du beskriver ger inga 7,48 kcal/gram och adderar sig knappst till 214 gram. Endast chokladen och nötterna når över 4. Men det tror jag andra har utrett. Påståendet att maten är någonting andra "glömmer" när det gäller att spara vikt är naturligtvis taget ur luften (liksom siffran 1,5 kg/dag, det tycks variera mellan 0,5 och 1). Flera av dem som bidragit till tråden är mycket vana vandrare och har haft tillfälle att experimentera lite med kosten, för att få en vettig balans och klara lång vandringar utan att känna hunger eller bli sega. Jag minns t ex att jag på min första dag och första tältnatt i Pyreneerna 1995 klart hade underskattat matbehovet och kände av det under följande etapp. Till det fåtal nätter jag tillbringade i tält den gången (numera dominerar tältet på mina kontintentala turer) var jag desto noggrannare och jag har under dessa 20 år utvecklat en rätt säker känsla för mina behov - precis som andra här har gjort med sina behov. Att vägledas av sådana erfarenhet är knappast "idiotiskt" och den tonen vill vi inte se mer av här.

Ayrin det går inte att gissa på änden på en annans anekdot om feltänk, det blir liksom dubbelfel då för att låna från tennisen.
Läs The thusend Mile Summer och njut och roa dig.
go tur

Ayrin det går inte att gissa på änden på en annans anekdot om feltänk, det blir liksom dubbelfel då för att låna från tennisen.
Läs The thusend Mile Summer och njut och roa dig.
go tur
Sant, men att bära en dunk vinägrett var absurt nog att roa mig (och typ plausibelt...). ;)
Tack för lästipset, ska se vad det lokala biblioteket kan skrämma fram.

Det tror jag i te heller. Jag skrev min packlista sedan började ni påpeka att det var för lite mat och att det inte är sunt. Gör inte misstaget själv nu då utan låt även mig få skriva min packlista utan att du ska påpeka den. Och en sak till. Jag tycker det är idiotiskt lika mkt som du tycker min matproviant är idiotisk. Jag tycker även tunga ölburkar, 10,5 kilo mat på en veckas vandrin och kalla sig Martin fjäderlätt är idiotiskt. Jag har rätt och ni har fel, tråden handlar om liten packning är där är inte du.

En fruktansvärt dålig och högmodig attityd. "Att kalla sig Martin fjäderlätt är idiotiskt" och "Jag har rätt och ni har fel". Varför denna bitterhet?

Och mina väger under halvkilot. Om jag skulle släpa med mig ett kilo mat per dag för en tiodagarstur så skulle jag få bära runt på minst fem kilo dödvikt. Förvisso skulle säkert den extra vikten tvinga mig att äta mer...

Har du förresten testat att lätta vikten med fem kilo för att se om du äter mindre? Det skulle ju kunna vara så...

Pwned...

Vilken slutvikt man får på matpaket per dag beror ju på massor av faktorer: Ålder, vikt, förhållande mellan muskel- och fettmassa i kroppen, dagsetappens längd, terrängen och vilken viktnedgång man är villig att acceptera är de viktigaste faktorerna för att bestämma kaloriBEHOVET per dag.

Energitätheten i maten ger slutvikten, med pemmikan och nötter går det komma upp över 6 kcal/g, men det är en väldigt tråkig diet, de flesta som tänker på låg vikt hamnar på mellan 4-5 kcal/g.
Prioriterar man smakupplevelse framför vikt blir det inte dödvikt med de extra 5 kilona, inte heller om man har med sig dubbla antalet kalorier och går långa dagsetapper.
Det handlar bara om en annorlunda tur, inte en tur som är fel om matpaketen varierar i vikt.

Anledningen till att jag i tidigare inlägg reagerat kraftigt mot @Ricekm matpaket är att det matupplägget kan vara rent farligt, på samma sätt som jag skulle reagera på om någon lämnar första förband hemma, eller karta, kompass och/eller gps när man ska ut på en tur i okänd mark, eller sparar vikt på att lämna sovsäcken hemma. Det sparar vikt, men när viktbesparingar går ut över säkerhet och medför hälsorisker bör detta påpekas.

Mina lättaste matpaket jag använt har varit just under halvkilot och ca 2500 kcal per dag och trots EXTREMT lätt packning och korta dagsetapper på under 1,5 mil så var det helt på gränsen till vad jag uppfattar som behagligt, jag skulle gärna haft med 50 g nötter eller en Snickers extra per dag. Lördagen och söndagen blev det att äta sig ohungrig, inte mätt.
(Se packlista http://lighterpack.com/r/5dxsku )
Som sagt detta är ju en del individuellt, och frågan var inte ställd till mig, men detta är min upplevelse, inte facit. :)

Maten jag har med som väger 1,5 kg innehåller ca 1600 kcal per dag. Det säger inget om att det är svältkost. Låt säga att du är som mig i kroppen, 178cm 71kg och 31 år då ligger din dagliga kcalförbränning på ca 1700, och runt 2700 vid tung aktivitet. Och när jag vandrar en hel dag med 9 kilo på ryggen anser inte jag att det är en tung aktivitet så jag vet att jag bränner ca 2300 kcal per dag när jag är i väg. Det är enligt dig då 700 kcal för lite?? Det är det om jag vill behålla vikten men jag har inget emot att gå ner ca 300 gram per dag som det innebär för mig. Det är då ungefär 2 kilo/v. Sen handlar det ju mest om mättnadskänsla när du är iväg, eller? För mig är det så iaf. Vi tar ett exempel. Om jag ber dig springa 7 kilometer väldigt fort för att sen komma hem och äta en rejäl portion mat som du normalt brukar äta, skulle du då bli mätt eller tror du att för dina nyss sprugna 7 kilometer skull vill du ha dubbelt så mkt?? Ne, det tror inte jag. Den maten jag har med mig väger vid torrt och inte tillagat tillstånd 1.5 kilo och jag blir mätt varje gång jag äter den, känner mig inte mer hungrig mellan målen än när jag går hem från jobbet och väntar på middagen. Den ända skillnade är att efter en veckas vandring kontra en veckas arbete är att jag förmodligen gått ner två kilo, som jag ändå lägger på mig nästkommande vecka på jobbet och helgen. Svar nog eller ska vi köra facetime så får du se ;)

Problemet med ditt inlägg här är inte matematiken, men helt enkelt felaktiga siffror.
Om vi börjar från toppen, 1600 kcal/dag. Du har i ett annat inlägg skrivit att detta är grötfrukost, lunch med choklad och nötter och frystorkad middag.
Gröt: Havregryn ca 70 g (moderat snarare än rejäl portion) och motsvarar ca 250 kcal.
Frystorkad middag: ca 150 g och 600 kcal.
Redan här är det 220 g per dag och alltså över 1,5 kg på en veckas förbruk, och ett kaloriinnehåll på 850 kcal per dag.
De resterande 750 kcal du anger kräver ca 135 g choklad och nötter (vid runt 50/50 viktprocent av vardera), veckopaketet för maten blir då snarare 2,5 kg.
Antingen överskattar du kaloriineehållet grovt eller anger du en grovt felaktigt låg vikt.

Med din ålder, längd och vikt ligger mycket riktigt grund eller snarare minimiförbränningen på runt 1700 kcal per dygn, men om vi förutsätter att du sover bara på natten och är vaken resten av dagen så stiger det till ca 2000 kcal.
Är du dessutom en sådan typ som masar dig ur sängen på morgonen så blir det genast runt 2200 kcal.
Har du ett jobb där du huvudsakligen står (stilla) under 8 timmar per dag så är förbränningen på omkring 2700 kcal.
Din angivna förbränning på 2300 kcal gäller snarare om du har ett väldigt stillasittande jobb och inaktiv fritid, inte vid vandring i skog och fjäll.
Här får du nog räkna med 2200 kcal per dag PLUS åtminstone en bit över 400 kcal per timma som du går under dagen (oräknat att du har en packning på ryggen).

2300 kcal motsvarar alltså runt en kvarts vandring med ryggsäcken per dag. Så din uppskattning av kaloriförbruket stämmer nog bra under förutsättning att du går en knapp timme till en sjö första dagen, tältar där hela veckan, metar sittande på dagen (flugfiske eller kastspö kräver för mycket rörelse) och sedan går tillbaka, något som i och för sig låter skönt, men knappast är någon genomsnittlig fjälltur.

Att mista 300 g per dag tyder på ett kaloriunderskott på drygt 2000-25000 kcal per dag snarare än 700.

Mättnadskänsla i sig är heller inte entydigt med att kosten är tillräcklig, speciellt inte i extrema lägen. Som du själv påpekar blir man inte nödvändigtvis dubbelt så hungrig för att man gjort av med dubbla mängden kalorier mot normalt innan en måltid.

Ditt inlägg tyder på antingen dålig kunskap, vilket är ok, då det går fint att göra något åt, eller på att du gillar att överdriva, vilket gör dina påståenden otillförlitliga, vilket kan ge dig trubbel och kritik i livet, eller så är det rena lögner, men jag väljer hellre att tro gott om andra människor än att göra det till en seriös anklagelse.

2.5 kg är naturligtvis det jag menar. Misstaget som hänt här är att jag i mitt första inlägg gick och vägde min proviant inför mina fyra nätter på hardangervidda nästa vecka. Men så här ser maten jag tar med idag på mina äventyr ut. Frukost ca 70, lunch ca 140 gram, middag ca 150 gram. Detta har jag prövat fram genom åren. Vid flera tillfällen har en del mat funnits kvar när turen är över och då har jag helt enkelt tagit bort den/vikten vid nästkommande. Ni som säger att detta är rent farligt får tycka det. Läs mina inlägg igen och se att jag även skriver just att jag tappar vikt. Jag har tränat större delen av mitt liv och kan min kropp. Jag skriver aldrig att detta är nått jag anser att alla borde ha med sig men för mig funkar det. Och för mig är lyxen att vistas i naturen med den mar som jag klarar mig på men framför allt bara för att få vara där med så god komfort som möjligt. Och komforten som någon ansåg bli dålig för att jag har för lite mat med mig existerar inte för mig, kanske för dig men jag mår ej dåligt fysiskt på några sett. Senast för 1 månad sen gick jag ca 6.5 mil på tre dagar med denna proviant och det var precis som tidigare turer inga som helst problem. Denna tur var ifrån alla vandringsleder även då på hardangervidda med vad jag skulle kalla medel till tung vandring då jag i stort sett gick fågelväg. Men jag ber om ursäkt för misstaget i den angivna vikten men resten jag skrivit står jag för då detta fungerar för mig. Ni alla som varit så emot detta och som anser sig via sina profilsidor vara erfarna kanske till och med har lite mer att lära. Ni vet ju inte vem jag är eller vad jag gjort eller för den delen har för erfarenhet så lika otrevlig som ni tycker jag varit mot er fann även jag erat bemötande i mina svar till TS.

Att rida över andras val är föga civiliserat, men somliga som kan lite överskattar det väl.
Det är elementärt att lyssna på andras erfarenheter, inte kritisera dem.
Somliga är ju så frälsta att de vill övertyga andra om att följa dem, varför det? Envar får väl göra sina val.

Att inte förstå att lättvikt i ena änden inte kan göra ett dyft åt andra delar i utrustningen och att det första kanske nyttjas för att få plats med det andra eller tredje är att sakna insikt i att det finns fler vägar.

Av någon anledning har vi trott att vi måste göra som vi gör, de som kan ändra sig och bestämma sig för något nytt brukar ha en något starkare hand.

Givetvis tvingas ingen till det med det finns många packningar lättare än de 38 kg jag hade på min första fjälltur där jag var ledare för 14 dagar. Inte blev det några 30 km om dagen där.
go tur

Ricekm så slarvig får man inte vara med data som du varit.

Vi är alla individuella. Så även du. Roligt att du mår bra när du svälter dig, alla fungerar inte på det sättet.

Dina grundläggande data som du nu påstår var felaktiga har granskats av erfarna vandrare och funnits icke hålla.
Det är inte oförskämt det har däremot dina inlägg varit mot flera här på tråden. Otrevligt att du sänkt nivån men framledes får vi väl ta dina uppgifter med en stor nypa salt.

Kränkt kan du känna dig men hur har du bemött dina ifrågasättare?

Vi är alla här för att lära av varandra inte för att vara tykna mot de som är nybörjare, varje ny dag är vi alla nybörjare.
go tur

2.5 kg är naturligtvis det jag menar. Misstaget som hänt här är att jag i mitt första inlägg gick och vägde min proviant inför mina fyra nätter på hardangervidda nästa vecka. Men så här ser maten jag tar med idag på mina äventyr ut. Frukost ca 70, lunch ca 140 gram, middag ca 150 gram. Detta har jag prövat fram genom åren. Vid flera tillfällen har en del mat funnits kvar när turen är över och då har jag helt enkelt tagit bort den/vikten vid nästkommande. Ni som säger att detta är rent farligt får tycka det. Läs mina inlägg igen och se att jag även skriver just att jag tappar vikt. Jag har tränat större delen av mitt liv och kan min kropp. Jag skriver aldrig att detta är nått jag anser att alla borde ha med sig men för mig funkar det. Och för mig är lyxen att vistas i naturen med den mar som jag klarar mig på men framför allt bara för att få vara där med så god komfort som möjligt. Och komforten som någon ansåg bli dålig för att jag har för lite mat med mig existerar inte för mig, kanske för dig men jag mår ej dåligt fysiskt på några sett. Senast för 1 månad sen gick jag ca 6.5 mil på tre dagar med denna proviant och det var precis som tidigare turer inga som helst problem. Denna tur var ifrån alla vandringsleder även då på hardangervidda med vad jag skulle kalla medel till tung vandring då jag i stort sett gick fågelväg. Men jag ber om ursäkt för misstaget i den angivna vikten men resten jag skrivit står jag för då detta fungerar för mig. Ni alla som varit så emot detta och som anser sig via sina profilsidor vara erfarna kanske till och med har lite mer att lära. Ni vet ju inte vem jag är eller vad jag gjort eller för den delen har för erfarenhet så lika otrevlig som ni tycker jag varit mot er fann även jag erat bemötande i mina svar till TS.

Jag har gjort min första solo tur, och det blev Grövelsjön och en tur till storvettershogna.
Min fråga är på ett ungefär vad väger eran utrustning? Jag var som sagt själv och hade min "mördar dvärgpudel" med mig. Men jag tyckte ryggan blev ganska tung,den vägde 15,7 kg. Jag sov i tält 2 nätter och frukost,lunch och middag samt några nöd bars med mig i matväg. Annars var den utrustning jag hade med mig:
Superunderställ set
Fleece tröja
Skaljacka
toppluva
Handskar
Brallor
2 par strumpor
Tunn packbar dunjacka
Sovsäck
tält
45L ryggsäck
Primus gasolkök
Nalgene vattenflaska
Pannlampa
Stavar

Vet inte vad packning väger men tycker det blev lite småtungt i backarna, så är det normal vikt för en tvådagars tur?

Är denna lista det du hade med dig i ryggsäcken under turen, eller är det även ex kläder du hade på dig (vet inte om någon ställt den frågan tidigare i tråden?)?
Om du hade dessa prylar med dig extra förutom det du hade på kroppen för en två dagars tur finns det vikt att spara:
- brallor - behövs inga extra brallor för vare sig en två dagars tur eller längre tur (regnbyxorna är reserv)
- fleecetröja och dunjacka - räcker med ett värmeplagg sonm redan påpekats, och på en så kort vandring som två dagar har du säkert en bra väderprognos att utgå ifrån för din planering
- Skaljacka - dessa är oftast både otympliga och tunga, kan ersättas med en tunnare regnjacka
- Stavar - de har du i händerna och bör inte ingå i ryggsäcksvikten
- Nalgene flaska - kan ersättas med lätt PET flaska
- två par strumpor extra för två dagar? Jag hade inte tagit med mig extra strumpor för en så kort tur.

Saknar även lite basutrustning i din lista som jag antar även fanns med, ex liggunderlag etc?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Vikt på gasoltub Utrustning allmänt 9
PowerBait Det här med vikt... Utrustning allmänt 41
Snödrivan Yxa låg vikt Utrustning allmänt 11
Heldottir Liggunderlag för XTRA stora människor Utrustning allmänt 4
andy69 Vikt och måttomvandlare.. Utrustning allmänt 20
Avslutatmedlemskapx Angiven och verklig vikt Utrustning allmänt 3
flindra Swiss army knife - vikt? Utrustning allmänt 60
Himlalaila Hjälp! Dragit ut vajern på staven! Utrustning allmänt 2
Vickanvickan Hållbara/Långlivade märken på skaljackor Utrustning allmänt 8
MarBe Hur packa sovsäck på effektivast sätt? Utrustning allmänt 15
PsychoDave Smörja torra remmar på ryggsäck Utrustning allmänt 11
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg