Jag har gjort min första solo tur, och det blev Grövelsjön och en tur till storvettershogna.
Min fråga är på ett ungefär vad väger eran utrustning? Jag var som sagt själv och hade min "mördar dvärgpudel" med mig. Men jag tyckte ryggan blev ganska tung,den vägde 15,7 kg. Jag sov i tält 2 nätter och frukost,lunch och middag samt några nöd bars med mig i matväg. Annars var den utrustning jag hade med mig:
Superunderställ set
Fleece tröja
Skaljacka
toppluva
Handskar
Brallor
2 par strumpor
Tunn packbar dunjacka
Sovsäck
tält
45L ryggsäck
Primus gasolkök
Nalgene vattenflaska
Pannlampa
Stavar
Vet inte vad packning väger men tycker det blev lite småtungt i backarna, så är det normal vikt för en tvådagars tur?
Om man skulle återvända till ämnet, t ex till urinlägget.
15,7 kg är inte speciellt tungt. Jag har gått med över 20 kg i Alperna, Pyreneerna
och fjällen. Så sent som 2002 startade jag med 18 kg på en 10-dagarstur i Jotunheimen. Det var inte speciellt mödosamt, men jag var förstås ung då, bara
knappt 58. Ett tag satte jag 16 som målvikt för tio dagar i fjällen, senast blev det väl 15 och jag tror jag numera skulle klara mig med 14.
Men det handlar inte så mycket om vad jag "orkar" utan om vad som är bra för kroppen.
En 71-årings kropp är skörare än en ynglings; jag har diskbråck sedan 1999, jag har haft problem med hälsenefästena (det ena opererades 1998) och hopparknä. Och jag har vissa "degenerativa förändringar" i ländryggen).
15,7 är dock väldigt mycket för en tur på två dagar (eller var det tre, du sov ju två nätter)? Men det är väldigt svårt att tipsa om vad som ska skalas bort när du t ex inte anger några vikter och förmodligen inte heller tar med allt. Ingen telefon?
Kamera? Karta och kompass? Hygienartiklar? Sjukvård? Reparatur?
Du säger inget om hur mycket mat du tar med.
Dessutom är min grundinställning att man inte tar bort från en tung packning, utan börjar från grunden, med tom ryggsäck, vad ska med, vad behövs?
Sen tror jag att det är enklare för både andra och en själv om man grupperar detaljerna. En stor del av min baspackning ryms i en stor vattentät packpåse för sovsäck och nattkläder, samt tre packpåsar för
sjukvård och reparatur, hygien samt köksutrusning. Det gör det lättare att överblicka grejerna och lättare att inte glömma något när man förbereder resan. Med viss tvekan ger jag här min baslista inför en åtta dagar lång vandring i Norge (alltså planerat åtta dagar, jag hade t o m returbiljett, vilket jag inte har på mina kontinentala resor). Den är på intet vis extrem, UL-fantaster finner den säkert komisk.
Bo, bära, sova:
Tält, Terra Nova Laser Comp, 1140 gram
Ryggsäck, Osprey Exos 58+regnskydd, 1200
Madrass, Ridgerest, 348
Sovsäck+vattentät påse, 686
Malagning:
Gas (en full, en påbörjad) 686
(en hade räckt, 380 gram)
Köksutrustning (brännare, kärl, sked, svamp, tång)+kaffe, 500
Reparatur, sjukvård, 250
Hygien, 340 (tvål i kopp, toapapper, tändare)
Axelremsväska (med kort, pass, kontanter, biljetter, etc.), 532
(lättare ers. finns)
Tandvård, 150 (i inre lockfacket)
Ombyte närmast kroppen+ extra fleece (i den vattentäta påsen) 440
Regnkläder, 440
Handskar, 74 (i yttre lockfacket)
Kartor, kartfodral, kompass, förstoringskort, 350
Pannlampa, 94 (onödig i fjällen)
Glasögon i etui, 90
Telefon, 160
Kamera+batterier, 220 (kameran i ryggsäcksbältet)
Vattenflaska, 80 (i axelremmen)
Extra flaska (matlagning), 30 (i stegjärnsfacket)
Totalt c:a 7,5 kg (om det känts viktigt hade jag kunnat kapa 6 till 7 hekto).
Kläderna på kroppen c:a 1800:
Skor, strumpor, löparshorts, vindoverall, t-tröja, långärmad skjorta.
Stavar, 500 gram om jag minns rätt (mina motiv för stavar är ungefär desamma som för att hålla ryggsäcksvikten nere).
Maten tror jag vägde 5,5 kg. Vattenflaskan var nog full bara vid matlagningen, jag drack nästan alltid direkt ur bäckarna.
Sen är det ju bara att ta ställning till vilken komfort man eftersträvar - en del skulle säga att jag offrar det och det, och jag skulle antagligen säga att den komforten är inbillad. Min sovsäck och madrass ger t ex fullgod bekvämlighet, jag sover mycket bra på lägret, i regel nio timmar varje natt.
En del hävdar att man måste bära dubbla strumpor på stigen och byta varannan timme; jag har ett enda par till stigen, när jag tvättar eller sköljer det efter etappen tar jag på det igen, och byter först till natten. Vad andra anser sig behöva är deras sak. Jag har på låglandet prövat att inte byta kläder alls till natten, men trivdes inte med det - återigen, andra trivs annorlunda. På stugor byter jag direkt, även av hänsyn till omgivningen.
Och jag har förstås ett enda par skor som jag använder på resan, på stigen, på lägret och vid vadning (som i detta fall aldrig var krävande).
PS: Om gas och minusgrader. Jag lagar förstås inte mat inne i själva tältet utan i absiden, men gasburken kan jag ju förvara i tältvärmen över natten. Jag räknar med att det kan vara ungefär 7 grader varmare i tältet än utanför på morgonen (vilket i mitt fall betyder kl 5 på tidiga sommaren, lite senare i augusti-september). Min sovsäck har komfort +2 men jag har även använt en lite tyngre med komfort -3. Jag vill sova lätt klädd, hemma sover jag givetvis naken.
Senast ändrad: