Det är inte farligt över huvud taget att ligga på ca 1000 kcal mindre per dag under 1 månad. Längre bör du inte fortsätta. En veckas vandring med en rejäl grötfrukost, en lunch som innehåller dubbla nävar nötter och choklad och slutligen en frystorkad av exempel blåband är inte lite mat. Det kanske inte uppgår till sitt fulla kcal intag men du mår garanterat inte dåligt eller känner yrsel eller liknande. Sen skriver du det själv, alla har vi lite depåer att ta från och den biten är väl svår att mäta från person till person men skulle upp skatta det till några hundra kcal där också. Sen falerar ju hela grejen som tråden handlar om när vissa vill bära med sig 1.5 kg mat per dag. Det är ju för F_N 10.5 kg mat för en vecka. Då har man en J-vla förbränning eller ett annat problem. Prova att äta det jag skrev under en dag hemma med en löp runda på 7 km och återkom till mig sen om hur du mår, eller du kanske har sådan yrsel efter all din energiförlust så du inte hittar datorn? Jag har efter alla år på mina fjällvandringar skalat av överflödig vikt och maten är ett ställe som många glömmer just när det kommer till att spara vikt. Att köpa ett UL tält, rygga, påse för att sedan ta med sig ett helt skafferi är ju helt idiotiskt. Handlar det om lyx eller handlar det om liten vikt med mat så du klarar dig??
Naturligtvis är det till viss del individuellt hur man reagerar på låga intag av kalorier. Jag har inte talat om yrsel överhuvud taget, men minskad fokus, något som indirekt kan leda till skador som t.ex fall.
Vid små kaloriunderskott (runt 0-500 kcal) bränner kroppen primärt fett som extra energi, men ju större underskott det blir, desto mer vill kroppen spara fett och bryter istället ner muskler.
Muskelsvinn under turen ökar direkt skaderisk med dåligare muskelskydd av leder och försvagning av ledband.
Jag ska inte säga att mitt exempel är det bästa, då jag ligger på 2-3 gånger en "normal" dagsetapp när jag är ute, vanligen över 25 och extrema dagar ända upp mot 40 km på led.
Poängen är att om energibehovet ligger på 3000 kcal bör minimalt kaloriintag ligga på 2500, och ligger det på 4000 bör i idealfallet kaloriintaget ligga på 3500 kcal och så vidare.
Dåligt inskott av energi förlorar man ju också på genom att man blir lättare frusen, så det krävs lite varmare sovsäck och kläder vid raster och liknande, och eventuellt till och med tyngre tält, något som påverkar totalvikten på ryggsäcken i slutändan.
En rejäl portion gröt blir åtminstone ca 70 g, och då är det utan något extra (torrmjölk, russin, nötter/mandlar, torkad frukt är ju exempel på vad många vill krydda gröten med.) En portion frystorkat ligger vanligtvis på 130-170 g, så ska du klara en vecka på 1,5 kg så innehåller dina dubbla nävar nötter och choklad på sin höjd en nöt i ena näven och en chokladruta i den andra. God lunch säger jag bara, det är ju något som mättar gott i 5-6 timmar. ;-)
Till slut kokar det väl ner till prioriteringar med maten också, jag bär hellre 10 kg mat än 1,5 om jag ska på fjället en vecka, men helst runt 5 kg. För två veckor vill jag antingen bära 13-15 kg mat eller runt 10 kg och korta dagsetapperna till omkring 20 km per dag.