vikt på utrustning?

Vikt & komfort

Alla tycker det är bekvämt att gå med lätt utrustning. Vart det hela landar beror på så många olika saker... Komforten kommer öka också om kroppen är i skaplig form. Fysiken är för mig ungefär på samma prio som 'de tre stora' och ökar komforten markant.

Jaja ingen ide och tjafsa sönder tråden om det , bara kul folk kommer med inputs om sina förråd.

Värdefullt men kör inte sönder tråden om det

Bilagor

• flina.gif
    flina.gif
    251 bytes · Visningar: 427
Det är ju just det: vad är "normalklädseln"?
Kläder åker av och på, man stoppar grejer i fickorna, har kikare runt halsen, har stavar i händerna. Det är exakt därför jag menar att det är smartare att väga hela utrustningen för att ha koll på vad det är man kånkar omkring på.

Jag bildgooglade på ordet "fjällvandrare" och tog en bild med några ganska vanliga "traditionella" fjällvandrare. I min storlek är det inga större problem för dessa herrar att komma upp i 5 kg utanför ryggsäcken, och det regnar inte ens.

(Foto från Fjellfotografen.se)

Klart man ska hålla reda på allt man bär, men summan säger ändå inte så mycket, om det inte handlar om något slags tävling. Om man t ex vill minska vikten därför att man har problem med knäna är det knappast stavarna man ska lämna hemma; det kan då också vara en dålig idé att använda lättare skor - kan, säger jag, ty själv kan jag omöjligt tänka mig att återgå till tunga kängor med höga skaft. TS tyckte det var motigt i uppförsbackarna; och där är min erfarenhet att stavarna och en obetydlig insats av armkraft spar en hel del benkraft. Etc. Så för egen del delar jag upp det i säck, kläder och stavar; och håller i det första fallet marginal - klädesplagg kan hamna i säcken, mängden vatten i flaskan kan variera. Osv.

Det är inte farligt över huvud taget att ligga på ca 1000 kcal mindre per dag under 1 månad. Längre bör du inte fortsätta. En veckas vandring med en rejäl grötfrukost, en lunch som innehåller dubbla nävar nötter och choklad och slutligen en frystorkad av exempel blåband är inte lite mat. Det kanske inte uppgår till sitt fulla kcal intag men du mår garanterat inte dåligt eller känner yrsel eller liknande. Sen skriver du det själv, alla har vi lite depåer att ta från och den biten är väl svår att mäta från person till person men skulle upp skatta det till några hundra kcal där också. Sen falerar ju hela grejen som tråden handlar om när vissa vill bära med sig 1.5 kg mat per dag. Det är ju för F_N 10.5 kg mat för en vecka. Då har man en J-vla förbränning eller ett annat problem. Prova att äta det jag skrev under en dag hemma med en löp runda på 7 km och återkom till mig sen om hur du mår, eller du kanske har sådan yrsel efter all din energiförlust så du inte hittar datorn? Jag har efter alla år på mina fjällvandringar skalat av överflödig vikt och maten är ett ställe som många glömmer just när det kommer till att spara vikt. Att köpa ett UL tält, rygga, påse för att sedan ta med sig ett helt skafferi är ju helt idiotiskt. Handlar det om lyx eller handlar det om liten vikt med mat så du klarar dig??

Naturligtvis är det till viss del individuellt hur man reagerar på låga intag av kalorier. Jag har inte talat om yrsel överhuvud taget, men minskad fokus, något som indirekt kan leda till skador som t.ex fall.
Vid små kaloriunderskott (runt 0-500 kcal) bränner kroppen primärt fett som extra energi, men ju större underskott det blir, desto mer vill kroppen spara fett och bryter istället ner muskler.
Muskelsvinn under turen ökar direkt skaderisk med dåligare muskelskydd av leder och försvagning av ledband.

Jag ska inte säga att mitt exempel är det bästa, då jag ligger på 2-3 gånger en "normal" dagsetapp när jag är ute, vanligen över 25 och extrema dagar ända upp mot 40 km på led.
Poängen är att om energibehovet ligger på 3000 kcal bör minimalt kaloriintag ligga på 2500, och ligger det på 4000 bör i idealfallet kaloriintaget ligga på 3500 kcal och så vidare.

Dåligt inskott av energi förlorar man ju också på genom att man blir lättare frusen, så det krävs lite varmare sovsäck och kläder vid raster och liknande, och eventuellt till och med tyngre tält, något som påverkar totalvikten på ryggsäcken i slutändan.

En rejäl portion gröt blir åtminstone ca 70 g, och då är det utan något extra (torrmjölk, russin, nötter/mandlar, torkad frukt är ju exempel på vad många vill krydda gröten med.) En portion frystorkat ligger vanligtvis på 130-170 g, så ska du klara en vecka på 1,5 kg så innehåller dina dubbla nävar nötter och choklad på sin höjd en nöt i ena näven och en chokladruta i den andra. God lunch säger jag bara, det är ju något som mättar gott i 5-6 timmar. ;-)

Till slut kokar det väl ner till prioriteringar med maten också, jag bär hellre 10 kg mat än 1,5 om jag ska på fjället en vecka, men helst runt 5 kg. För två veckor vill jag antingen bära 13-15 kg mat eller runt 10 kg och korta dagsetapperna till omkring 20 km per dag.

Jag har kört +6500Kcal(8000 Kcal) snitt per dygn vintertid en vecka vecka i sträck så ni får tjafsa hur ni vill.
+2 dygn efter en veckas äventyr så låg jag där också - innan det dalade

2-3000Kcal är nog om man pallar och bränna fett -och massa vatten mot slutet

Sidenvägen i gamla tider var en 2dygns ökenvandring samt något återhämtningsdygn i en seralj i oasen innan nästa ben. Lätt packning för effektiv last och högsta möjliga hastighet. Maten var mest karavangodis, nötter och torkad frukt. I seraljen tog man igen vad man förlorat.

Den växlingen har man ju inte få på en 10 dagars bergsvandring. Envar får väl bära och njuta av sitt matpaket. Jag har prövat från inget, via litet, till var jag själv mår gott. Andra får givetvis värdera sina val. Vänliga kan få en läckerbit och dumma slipper.

Men att äta förlite ger svältens alla påverkningar på kroppen. Det är inte enkelt och så klart att alla kan gå ner 2-3 kg i veckan och må väl av det, tvärtom. Grattis till de som tål det. Berätta gärna för GIHS om era erfarenheter.

I Fletchers The 1000 miles Summer finns en längre spekulation om mat och kalorier, dataprogram och fallgropar för en stor dunk med vinäger vill nog ingen leva på. Det som brister i säcken brukar kroppen ta från blodet, musklerna och sist från fettet.
go tur

5 kg - det tror jag bara inte förekommer. En rätt vanlig siffra är 3 - själv har jag 1,8kg eller nåt ditåt - där skorna står för hälften.

Själv ligger jag på 2,4 kg med bara kläderna. Men sen tillkommer godis, spork, tändstål, kamera, toapapper, tältpinnar, karta och sprit, vilket är det jag har i fickorna. Så nog kommer jag upp i totalt runt 4 kg på kroppen alltid. Sen blir det kallt och man slänger på fleecen om 0,5 kg, och då kan man avrunda till 5.

EDIT: Oooops, trodde jag var i sluttampen av tråden, men svarade på ett inlägg som inte ens var halvägs in.

Jag skrev min packlista sedan började ni påpeka att det var för lite mat och att det inte är sunt. Gör inte misstaget själv nu då utan låt även mig få skriva min packlista utan att du ska påpeka den.

Jag kan inte minnas att jag har kommenterat din packlista.
Men eftersom du redan har blivit arg över det så kan jag ju göra det i efterskott: jag tycker den ser helt ok ut, även om jag själv väljer lättare tält och rygga.

Och en sak till. Jag tycker det är idiotiskt lika mkt som du tycker min matproviant är idiotisk.

Igen: jag tycker ju inte att din "matproviant" är idiotisk.
Jag läste det som att du tyckte det var "helt idiotiskt" att ha lätt utrustning men tung mat. Så jag förklarade att man kan prioritera annorlunda, och att jag ibland gör det. Är du med?

Jag tycker även tunga ölburkar, 10,5 kilo mat på en veckas vandrin och kalla sig Martin fjäderlätt är idiotiskt. Jag har rätt och ni har fel, tråden handlar om liten packning är där är inte du.

Ja, jag kanske får skriva till någon som kan det där med lätt packning och fråga om jag får kalla mig "Fjäderlätt". Tack för din åsikt. ;)

Själv ligger jag på 2,4 kg med bara kläderna. Men sen tillkommer godis, spork, tändstål, kamera, toapapper, tältpinnar, karta och sprit, vilket är det jag har i fickorna. Så nog kommer jag upp i totalt runt 4 kg på kroppen alltid. Sen blir det kallt och man slänger på fleecen om 0,5 kg, och då kan man avrunda till 5.

EDIT: Oooops, trodde jag var i sluttampen av tråden, men svarade på ett inlägg som inte ens var halvägs in.

Jag tror det mesta jag haft på kroppen de senaste 10-12 åren var en mycket kall morgon i Schweiz; jag hade tältat vid en fäbod på kanske 2300 meters höjd. Utöver min normala morgonklädsel, 1,8 kg bar jag: regnkläderna, 4,4 hekto och en fleece som jag annars bara använder på lägret, kanske 2,2 hg, alltså totalt c:a 2,5 kg. Men då höll jag mig verkligen varm och efter passet var det dags att börja plocka av kläder. Utöver kläderna bär jag allt i eller på min ryggsäck (t ex kameran i bältet), med ett undantag, kartfodralet kring halsen.
Man ska inte ha saker i fickor, det har jag inte till vardags heller, utom en plastkasse när jag går och handlar.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Vikt på gasoltub Utrustning allmänt 9
PowerBait Det här med vikt... Utrustning allmänt 41
Snödrivan Yxa låg vikt Utrustning allmänt 11
Heldottir Liggunderlag för XTRA stora människor Utrustning allmänt 4
andy69 Vikt och måttomvandlare.. Utrustning allmänt 20
Avslutatmedlemskapx Angiven och verklig vikt Utrustning allmänt 3
flindra Swiss army knife - vikt? Utrustning allmänt 60
Himlalaila Hjälp! Dragit ut vajern på staven! Utrustning allmänt 2
Vickanvickan Hållbara/Långlivade märken på skaljackor Utrustning allmänt 8
MarBe Hur packa sovsäck på effektivast sätt? Utrustning allmänt 15
PsychoDave Smörja torra remmar på ryggsäck Utrustning allmänt 11
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg