Varg

(nyss hemkommen från skogen)
Ang tjuvskjutna rovfåglar så vill jag lägga in detta i katerogin "kriminellt beställningsjobb från utlandet"
Det har ingenting med jakt att göra, en rovfågel mer eller mindre har ingen betydelse, såvida man
inte odlar fasaner eller liknade.

Ang tjuvjakt på varg, björn och lo så har jag en fundering:
Hur många skjutna rovdjur har påträffats? Äppelbo känner jag till...hur många fler finns det?
Måste vara jäkligt svårt att beräkna denna siffra.
Hur många dödas av sina artfrender?

-Därmed har jag inte sagt att det inte förekommer.

I någon av KLAGER:s länkar stod det någonstans att man tyckte att "det kan inte finnas någon annan förklaring". Det fick mig osäker på hur pass säkra sådana siffror är.

Ang tjuvjakt på varg, björn och lo så har jag en fundering:
Hur många skjutna rovdjur har påträffats? Äppelbo känner jag till...hur många fler finns det?
Måste vara jäkligt svårt att beräkna denna siffra.
Hur många dödas av sina artfrender?

-Därmed har jag inte sagt att det inte förekommer.

För egen del så kommer jag att hugga på alla schablonmässiga försök att svartmåla jägare som grupp. Du framstår själv som en slags antijägarlobby om du inte förstått det själv. Med tung backning av "jag har hört" osv. Att du kallar mig nolla m.m. rör mig inte så mycket men det är tråkigt och tilför inget i ämnet.

Jag tycker att du borde prata med Polisen om han som skjuter berguvar. Då kan de få ögonen på honom och om de dessutom pratar med honom så kanske han tom slutar. Han behöver inte bli dömd utan bara vetskapen om att hans hobby är känd kan vara dämpande. Vad tror du om det?

Skjut inte på budbäraren, vilken i detta fall var jag.

Vad spelar det för någon roll? Då kanske inte de med vad t.ex. du tycker är extrema åsikter vågar skriva vad de tycker? Det finns de som tar diskussionsforum på för stort allvar och då kan anonymitet vara bra så det inte ringer eller knackar på dörren helt plötsligt.

Jag skulle önkska att utsidan gick samma väg. Jag vill veta vem jag debatterar med.

Om anonymitet är det mest grundläggande i en demokrati så begår ju Sveriges i särklass största medie; Aftonbladet ett grovt demokrati brott. Där skulle du inte kunna hålla på som du gör.

Jag skulle önkska att utsidan gick samma väg. Jag vill veta vem jag debatterar med.

"Hålla på som jag gör". Vad menar du med det?

Jag skall meddela dig mitt namn via utsidan, känns det bättre då?

För egen del så kommer jag att hugga på alla schablonmässiga försök att svartmåla jägare som grupp.

Men det är helt ok att svartmåla alla som inte vill utrota vargen som grupp? Vargkramare och liknande är alltså helt ok att kalla folk, precis som att påstå att alla som inte vill utrota varg bor i storstan och inte vet nåt naturen?

När jag går ut i skogen i Sverige omgiven av 300 000 älgar känner jag mig inte ett dugg orolig.
Men skulle det finnas 300 000 vargar här, så skulle jag faktiskt bli lite vaksam..
Så svaret är: JA

Men du har rätt i att jag råkade blanda USA och Europa.

Vad som mer är intressant är vad som händer i gamla Sovjet. Dom har ju den sorts varg
som vissa omhuldar. Alltså vår framtid som en del ser det.
-Är det nån som kan tyda ryska sajter?

Som en del av antivarglobbyn så häver du ur dig vad som helst för att svartmåla vargen, fakta och verklighet spelar tydligen ingen roll utan du anammar vilka lögner, myter och fantasier som helst. Att tala om 300 000 vargar i Sverige visar bara hur desperat du är att svartmåla vargen.

Hur många vargar finns det i Sverige?
Utgör dessa en lika stor fara för människan som den befintliga stammen av älgen och vildsvinet?

Jag har raljerat om vargvänner och vargkramare särskilt vid ett tillfälle (var det fler?) då UteMats delade in ossmänniskor i totalt två grupper, varghatare och ickevarghatare. Jag får erkänna att jag blev irriterad. Jag ser det där synsättet bland de som går all in vad gäller hund och häst också, tycker att det är mer frekvent i de grupperingarna. Antingen är t.ex. ett sätt att dressera helt kasst eller totalt suveränt. Sådana människor är svåra att föra en normal diskussion med.

Oj, nu skrev du att "alla som inte vill utrota" också. Det blev ju fel. Kan man inte vilja ha en begränsad vargstam också (som jag tycker)? Eller får man inte tycka så? Måste jag välja att antingen vill jag ha så mycket varg som naturen klarar av eller ingen alls?

Men det är helt ok att svartmåla alla som inte vill utrota vargen som grupp? Vargkramare och liknande är alltså helt ok att kalla folk, precis som att påstå att alla som inte vill utrota varg bor i storstan och inte vet nåt naturen?

Som en del av antivarglobbyn så häver du ur dig vad som helst för att svartmåla vargen, fakta och verklighet spelar tydligen ingen roll utan du anammar vilka lögner, myter och fantasier som helst. Att tala om 300 000 vargar i Sverige visar bara hur desperat du är att svartmåla vargen.

Hur många vargar finns det i Sverige?
Utgör dessa en lika stor fara för människan som den befintliga stammen av älgen och vildsvinet?

Kan du inte bemöta mina siffror ang vargen i ryssland och asien? Eller varför inte fundera lite kring siffrorna från Finland från 1880.?

Finns förövrigt en hel del mer fall att ta upp - har inte tagit med 1900-talet, bortsett från det där från Indien.

För egen del så kommer jag att hugga på alla schablonmässiga försök att svartmåla jägare som grupp. Du framstår själv som en slags antijägarlobby om du inte förstått det själv. Med tung backning av "jag har hört" osv. Att du kallar mig nolla m.m. rör mig inte så mycket men det är tråkigt och tilför inget i ämnet.

Tyvärr gör antivarg-lobbyn sitt bästa att själv svartmåla hela jägarkåren genom sin huvudlösa propagandakampanj och ständiga påståenden om att de representerar just hela jägarkåren. Jag har kompisar som jagat sedan barnsben, släktingar som jagar och har djurhållning i vargområden ingen av dessa skulle ta i antivarg-lobbyns argument med tång. Klart ingen av dem vill få sina djur eller jakthundar rivna av varg men en propaganda baserad på rena lögner och överdrifter hjälper inte dem ett dugg.

Kort sagt de få individer här på Utsidan som tillhör lobbygruppen och häver ur sig en helt grundlös antivargpropaganda representerar inte hela jägarkåren även fast de själva påstår detta, utan som alla extremister utgör de en liten men mycket högljud minoritet. En minoritet som satsar stenhårt på att sprida sin lobby på nätet.

I och med detta är det också viktigt att vi som diskuterar med dessa extremister är noga med att påpeka att det är just denna lilla extrema lobbygrupp vi argumenterar mot och inte alla Sveriges jägare.

Har du länk på det där joask202? Jag tycker inte att jag har sett någon påstå att de representerar hela jägarkåren i debatten? Jag tycker nog att det finns minst lika många kålsupare på andra sidan som överdriver och försöker förlöjliga med att man skulle vara rädd för vargen osv.

Vad händer när vargreviren i mellansverige blir ohanterbara? Vad händer när älgen inte räcker till? (Kan komma att hända kanske är rätt ordval)
Vargen är ju som bekant inte välkommen i renområden.

Valerius Geist, Professor Emeritus of Environmental Science, The University of
Calgary, Calgary, Alberta, Canada:

These are the 7 stages leading to an attack on people by wolves.
1) Within the packs territory prey is becoming scarce not only due to
increased predation on naïve prey animals, but also by the prey evacuating
home ranges en mass, leading to a virtual absence of prey. OR Wolves
increasingly visit garbage dumps at night. We observed the former in
summer and fall 1999. Deer left the meadow systems occupied by wolves
and entered boldly into suburbs and farm, causing – for the first time –
much damage to gardens, sleeping at night close to barns and houses,
which they had not done in the previous four years. The wintering grounds
of trumpeter swans, Canada geese and flocks of several species of ducks
were vacated. The virtual absence of wildlife in the landscape was
striking.
2) Wolves in search of food began to approach human habitations – at night!
Their presence was anounced by frequent and loud barking of farm dogs.
A pack of sheep-guarding dogs raced out each eveining to confront the
wolf pack, resulting in extended barking duels at night. The wolves were
heard howling even during the day.
3) The wolves appear in daylight and at some distance observe people doing
their daily chores. Wolves excel at learning by close, steady
observationv[v]. They approach buildings during daylight.
4) Small bodied livestock and pets are attacked close to buildings even
during the day. The wolves act distinctly bolder in their actions. They
preferentially pick on dogs and follow these right up to the verandas.
People out with dogs find themselves defending their dogs against a wolf
or several wolves. Such attacks are still hesitant and people save some
dogs. At this stage wolves do not focus on humans, but attack pets and
some livestock with determination. However, they may threaten humans
with teethe exposed and growling when these are defending dogs, or show
up close to a female dog in heat, or close to a kill or carryon defended by
wolves. The wolves are still establishing territory.
5) The wolves explore large livestock, leading to docked tails, slit ears and
hocks. Livestock may bolt through fences running for the safety of barns.
The first seriously wounded cattle are found; they tend to have sever
injuries to the udders, groin and sexual organs and need to be put down.
The actions of wolves become more brazen and cattle or horses may be
killed close to houses and barns where the cattle or horses were trying to
find refuge. Wolves may follow riders and surround them. They may
mount verandas and look into windows.
6) Wolves turn their attention to people and approach such closely, initially
merely examining them closely for several minutes on end. This is a
switch from establishing territory to targeting people as prey. The wolves
may make hesitant, almost playful attacks biting and tearing clothing,
nipping at limbs and torso. They withdraw when confronted. They defend
kills by moving towards people and growling and barking at them from
10-20 paces away.
7) Wolves attack people. These initial attacks are clumsy, as the wolves have
not yet learned how to take down efficiently the new prey. Persons
attacked can often escape because of the clumsiness of the attacks. A
mature, courageous man may beat off or strangulate an attacking wolf.
However, against a wolf pack there is no defense and even two able and
armed men may be killed. Wolves as pack hunters are so capable a
predator, that they may take down black bears, even grizzly bearsvi[vi].
Wolves may defend kills.

Rätt intressant läsning.
http://rliv.com/wolf/GeistWhenDangerous.pdf

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg