Varg

Därför att jag vet hur rättsmaskineriet fungerar i praktiken. Inte ens om du anmäler att du hört någon säga att han mördat någon startas en förundersökning utan närmare bevis eller indicier. Bara om personen sparat berguven i frysboxen under alla år skulle jag kunna komma så långt som en anmälan. Inte ens då är det säkert att förundersökningen leder till åtal, eftersom man inte säkert kan bevisa att han själv skjutit berguven utan bara att han har den i frysen.
Däremot funderar jag på att starta en fond som samlar in pengar att användas till att belöna skvaller om tjuvjakt. Idag finns det ingen i "varghatar-bygd" som vågar skvallra på de uslingar som tjuvskjuter varg. Men en belöning på en miljon kronor för tips som leder till fällande dom kanske skulle kunna ändra på det? Och kanske fonden kan belöna även såna som skvallrar på uslingar som tjuvskjuter berguv? Naturligtvis ska tipsaren garanteras full anonymitet.
En idé jag funderat på men inte haft tid att förverkliga. Kanske du och niklaz kan vara med och jobba lite på idén - ni som verkar bli så otroligt upprörda över tjuvjakt och de uslingar som utför den.

Jag anser att du skall polisanmäla - så gör folk med civilkurage som bevittnar ett allvarligt brott.

Ja, de gör de säkert. Trist att jag aldrig fick bevittna brottet. Du kan ju anmäla nu - på hörsägen liksom jag skulle ha fått göra. Vad är skillnaden? Att du saknar civilkurage? ;-)

Jag tolkade det som om du faktiskt visste någon som hade skjutit berguv. Fel av mig.

Det finns säkert idioter som är kapabla till detta brott, inte så många tror jag dock.

Vet man om någon som tjuvjagar vilket vilt som helst så pratar man med Polisen. Civilkurage eller ska man fega för att inte riskera missämja? Jag stör mig oerhört på det negativa snacket om jägare. Mina erfarenheter är att de/vi är sådana som tycker om naturen och friluftsliv och visar stor respekt för både djur och natur. I allmänhet är de jägare jag stött på genuint trevliga människor så den där berguvsjägaren du känner är ett av några undantag av alla 300000 jägare i Sverige.

Kan du ta fram en källa eller länk på att det är massor av skyddade djur som skjuts varje år? Vad menar du med skyddade förresten, utanför jakttid eller fridlysta ellar annat?
"Att det är ett faktum att massor av skyddade djur, bland dem rovfåglar och rovdjur, skjuts olagligt är ett faktum som inte ens du kan trolla bort - djur hittas ju både döda och levande med kulor och hagel i kroppen."

Total årlig dödlighet i Skandinavien för varg under hela studieperioden 1998-2011 var 25,9 %. Illegalt dödande utgjorde 12,8 % och andra orsaker stod för 13,1 % av den totala dödligheten. Norge hade högre nivåer än Sverige, både för total dödlighet (Norge 35,6 %; Sverige 22,4 %) och för illegalt dödande (Norge 17,9 %; Sverige 11,1 %).

Illegal killing of wolves in Scandinavia 1998-2011
(Olof Liberg, Håkan Sand, Petter Wabakken, Guillaume Chapron)

Ett 20-tal björnar skjuts illegalt varje år

Causes of mortality, especially illegal killing among Swedish brown bears, 1984-2010(Jon E. Swenson, Andreas Zedrosse, Sven Brunberg & Peter Segerström

10% av hela lodjurstammen skjuts illegalt varje år

Mortality and poaching of lynx in Sweden
(Henrik Andrén, Gustaf Samelius, Peter Segerström, Kent Sköld, Geir-Rune Rauset, Jens Persson)

Cirka 60 procent av järvdödligheten beror på illegal jakt.

Mortality and poaching of wolverines in Sweden
( Jens Persson, Geir-Rune Rauset, Peter Segerström, Henrik Andrén)

Den illegala jakten utförs främst av jägare, inte tamdjursägare

http://www.bra.se/dynamaster/file_a...77a0a5ba86/En_studie_av_illegal_jakt_webb.pdf

År 2007 var 13% av upphittade havsörnar påskjutna , dessutom utgör blyförgiftning från födan dödsorsaken för 15-30% av de upphittade havsörnarna.

http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/978-91-620-5938-5.pdf

"En påskjuten havsörn har hittats död i Nordmalings kustland, alldeles i närheten av den plats där en annan örn hittades för drygt ett år "
http://www.vk.se/Article.jsp?article=150939

"Minns ni havsörnen som hittades fastnaglad i fronten på ett lok i början på mars?
Efter veterinärundersökning har det visat sig att den inte bara var tågdödad utan också påskjuten med hagel. Alltså ett grovt jaktbrott!"

http://www.blåljus.se/notiser.asp?ID=6340

"Havsörn sköts utanför Åseda"
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=106&artikel=1835398

Situationen är ju lika illa i våra grannländer:

"Det blir hvert år avdekket tilfeller av ulovlig jakt på kongeørn, de fleste i forbindelse med annen lovlig jakt. I tillegg er flere kongeørn funnet drept på giftåte, hvorav fem i løpet av de siste to årene. Som åtseleter er kongeørn sårbar i forhold til giftåte utlagt til for eksempel jerv og ulv. Det er avdekket flere tilfeller der kongeørn er fanget og avlivet både i lovlige (kråkefeller) og ulovlige (fotsakser) fangsredskaper. Den antatt største negative faktoren for kongeørn er knyttet til hekkeperioden, med forstyrrelse eller fjerning eller ødeleggelse av egg og unger."

Folk med civilkurage debatterar också med sitt namn...

Det har jag gjort här i flera år. Fick lov att sluta med det...

Men, om du anser att du skall döma andra utifrån att hävda att det mest grundläggande i en demokrati - rätten till anonymitet - inte är av vikt - så är ju det ditt beslut.

I min värld är du dock bara en pajas utan hållbara argument som bara fokuserar på att föra en icke-debatt. Och att vara otrevlig.

Fast det har du ju förstås rätt att göra.

Total årlig dödlighet i Skandinavien för varg under hela studieperioden 1998-2011 var 25,9 %. Illegalt dödande utgjorde 12,8 % och andra orsaker stod för 13,1 % av den totala dödligheten. Norge hade högre nivåer än Sverige, både för total dödlighet (Norge 35,6 %; Sverige 22,4 %) och för illegalt dödande (Norge 17,9 %; Sverige 11,1 %).
---------- utklippt för att minska höjden ------------

Situationen är ju lika illa i våra grannländer:

"Det blir hvert år avdekket tilfeller av ulovlig jakt på kongeørn, de fleste i forbindelse med annen lovlig jakt. I tillegg er flere kongeørn funnet drept på giftåte, hvorav fem i løpet av de siste to årene. Som åtseleter er kongeørn sårbar i forhold til giftåte utlagt til for eksempel jerv og ulv. Det er avdekket flere tilfeller der kongeørn er fanget og avlivet både i lovlige (kråkefeller) og ulovlige (fotsakser) fangsredskaper. Den antatt største negative faktoren for kongeørn er knyttet til hekkeperioden, med forstyrrelse eller fjerning eller ødeleggelse av egg og unger."

Tack för att jag slapp samla all den informationen. Förvisso tycker man att niklaz och andra som är intresserad av jakt redan borde känna till sånt här, men alla är väl inte så allmänbildade som de borde vara kanske.

Men snälla du, det säger du ju om alla som inte tycker som du.

Jag vill bestämt hävda att många på detta forum har en kraftig tendens till att vara just otrevliga. Varför vet jag inte - själv försöker jag förstå argument från de jag pratar med. Men ni, du är en av dem, väljer ofta att sätta fingret på en bestämt punkt och trycka hårt - enbart med syftet att vara otrevlig.

Så skulle du aldrig bete dig om vi debatterade öga mot öga. Eller hur?

Det är nog den stora anledningen till att jag skriver så - jag anser att man skall bete sig med hyfs i alla sammanhang.

...men jag accepterar att alla inte är så - däremot kommer jag fortsätta säga vad jag tycker om detta absurda beteende.

Märkligt, och en smula sorgligt att det ska behöva vara såhär. Rätt fascinerande dessutom.

Tack för att jag slapp samla all den informationen. Förvisso tycker man att niklaz och andra som är intresserad av jakt redan borde känna till sånt här, men alla är väl inte så allmänbildade som de borde vara kanske.

Här är ett praktexempel på det jag pratar om:
Utemats vill poängtera dessa intressanta sifror om jaktproblem - han väljer sen att avsluta med att hävda att några personer på detta forum - alltså de han debatterar med - helt enkelt är mindre intelligenta.

Vad säger det om honom som människa? Hur tror han att debatten skall gå vidare? Vad är syftet med att skriva så?

Tror han att någon lyssnar på honom efter det?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg