Svenskar älskar att se och uppleva andra kulturer, men de startar dagen med Löfbergs Lila och gläder sig åt att umgås på ett osvenskt sätt, men ändå verkar svenskar oftast prata med andra svenskar utomlands.
Det är lätt att generalisera, men svenskar både älskar sitt land och livsstil och vill komma bort ifrån den ibland, men inte allt för långt bort är min erfarenhet.
Jag paddlar sällan och läser aldrig paddeltidningar, så jag får bara tro på ditt ord att de aldrig recenserar svenska märken, men från andra friluftstidningar verkar det som att alla test av utrustning alltid innehåller svenska alternativ, Haglöfs, Hilleberg, Trangia, Primus, Peak Performance, mm. mm.
Det enda land jag kommit i kontakt med där ordet o-<landet> är positivt är ju i Sverige där osvenskt är ett postivit laddat ord - lite exotiskt. Fråga t ex en amerikan om det finns något bra som är oamerikanskt?
Samma sak från övriga Europa, Asien eller Afrika heller.
Sverige är unikt, även i sin blid av sig själv....
/Patrik