Varg

Jag har raljerat om vargvänner och vargkramare särskilt vid ett tillfälle (var det fler?) då UteMats delade in ossmänniskor i totalt två grupper, varghatare och ickevarghatare. Jag får erkänna att jag blev irriterad. Jag ser det där synsättet bland de som går all in vad gäller hund och häst också, tycker att det är mer frekvent i de grupperingarna. Antingen är t.ex. ett sätt att dressera helt kasst eller totalt suveränt. Sådana människor är svåra att föra en normal diskussion med.

Oj, nu skrev du att "alla som inte vill utrota" också. Det blev ju fel. Kan man inte vilja ha en begränsad vargstam också (som jag tycker)? Eller får man inte tycka så? Måste jag välja att antingen vill jag ha så mycket varg som naturen klarar av eller ingen alls?

Jag delade inte in "oss människor" i grupperna varghatare och ickevarghatare. Jag föreslog bara en bättre skiljelinje mellan de två grupper som diskuterar vargen i Sverige än de som frekvent och slentrianmässigt används (bla av dig): glesbygd mot storstad, norr mot syd. Det kan hända att min formulering inte är särskilt lyckad, men den är i alla fall inte fullständigt missvisande, tendentiös och uppviglande, som de indelningar jaktlobbyn försöker mynta. Är du med på skillnaden? Jag delade in diskussionens poler, inte alla människor. Och indelningen var ett förslag på förbättring av rådande indelning. Men du kanske tycker att glesbygd vs storstad eller norr vs syd är bättre att måla upp? För att ytterligare förstärka kverulansen hos vissa grupper som upplever att de inte får vara med och bestämma. Trots att de har rösträtt som alla oss andra.
 
För egen del så kommer jag att hugga på alla schablonmässiga försök att svartmåla jägare som grupp. Du framstår själv som en slags antijägarlobby om du inte förstått det själv. Med tung backning av "jag har hört" osv. Att du kallar mig nolla m.m. rör mig inte så mycket men det är tråkigt och tilför inget i ämnet.

Jag tycker att du borde prata med Polisen om han som skjuter berguvar. Då kan de få ögonen på honom och om de dessutom pratar med honom så kanske han tom slutar. Han behöver inte bli dömd utan bara vetskapen om att hans hobby är känd kan vara dämpande. Vad tror du om det?

Jag fattar inte riktigt problemet här. Jag skriver att "det finns jägare som..." och du tolkar det som att jag gör "schablonmässiga försök att svartmåla jägare som grupp". Det är ju en fullständigt absurd tolkning, nästan så att man tror att det finns ett dåligt samvete någonstans eller att jag trampade på en öm tå? Själv är jag hängiven flugfiskare. Skulle någon skriva att "det finns en massa flugfiskare som uppför sig som idioter..." så skulle jag inte bli upprörd som du - jag skulle bara hålla med. Det räcker ju med att besöka några populära flugfiskevatten eller att kolla runt bland fiskevideos på YouTube en stund för att konstatera att detta är ett sanningsenligt uttalande. Samma sak med min andra passion, fjällvandring. Vid de enstaka tillfällen jag följer en led så är det bara att konstatera att en viss procent av de som vandrar där är folk som inte har där att göra.

Så varför är det så känsligt för dig när jag skriver att det finns jägare som uppför sig vidrigt?
 
Jag delade inte in "oss människor" i grupperna varghatare och ickevarghatare. Jag föreslog bara en bättre skiljelinje mellan de två grupper som diskuterar vargen i Sverige än de som frekvent och slentrianmässigt används (bla av dig): glesbygd mot storstad, norr mot syd. Det kan hända att min formulering inte är särskilt lyckad, men den är i alla fall inte fullständigt missvisande, tendentiös och uppviglande, som de indelningar jaktlobbyn försöker mynta. Är du med på skillnaden? Jag delade in diskussionens poler, inte alla människor. Och indelningen var ett förslag på förbättring av rådande indelning. Men du kanske tycker att glesbygd vs storstad eller norr vs syd är bättre att måla upp? För att ytterligare förstärka kverulansen hos vissa grupper som upplever att de inte får vara med och bestämma. Trots att de har rösträtt som alla oss andra.

För att klargöra (och konkretisera en stor anledning till mångas uppgivenhet/ilska) - folk har röstat, riksdagen har beslutat. Nu frångår man de demokratiskt fattade besluten rörande vargen.
 
Men alltså. Nu insinuerar du att jag ev. skulle ha dåligt samvete. För vad? Jaktbrott? Det är bättre att du skriver rakt ut vad du menar istället för insinuationer, som när du kallade mig nolla. Då vet man i alla fall vad du menar.

Jag jagar, flugfiskar och vandrar själv också och det är vad mina semesterdagar går till. Jag måste säga att det är sällan man ser knallhattar i de här grupperna. Det är nog lika få knäppskallar bland vandrare och fiskare som bland jägare. Du verkar ha haft oturen att bara ha träffat riktiga idiotjägare. Han som skjuter berguv hade jag inte tvekat att ringa Polisen om faktiskt.

Jag fattar inte riktigt problemet här. Jag skriver att "det finns jägare som..." och du tolkar det som att jag gör "schablonmässiga försök att svartmåla jägare som grupp". Det är ju en fullständigt absurd tolkning, nästan så att man tror att det finns ett dåligt samvete någonstans eller att jag trampade på en öm tå? Själv är jag hängiven flugfiskare. Skulle någon skriva att "det finns en massa flugfiskare som uppför sig som idioter..." så skulle jag inte bli upprörd som du - jag skulle bara hålla med. Det räcker ju med att besöka några populära flugfiskevatten eller att kolla runt bland fiskevideos på YouTube en stund för att konstatera att detta är ett sanningsenligt uttalande. Samma sak med min andra passion, fjällvandring. Vid de enstaka tillfällen jag följer en led så är det bara att konstatera att en viss procent av de som vandrar där är folk som inte har där att göra.

Så varför är det så känsligt för dig när jag skriver att det finns jägare som uppför sig vidrigt?
 
Men alltså. Nu insinuerar du att jag ev. skulle ha dåligt samvete. För vad? Jaktbrott? Det är bättre att du skriver rakt ut vad du menar istället för insinuationer, som när du kallade mig nolla. Då vet man i alla fall vad du menar.
Jag jagar, flugfiskar och vandrar själv också och det är vad mina semesterdagar går till. Jag måste säga att det är sällan man ser knallhattar i de här grupperna. Det är nog lika få knäppskallar bland vandrare och fiskare som bland jägare. Du verkar ha haft oturen att bara ha träffat riktiga idiotjägare. Han som skjuter berguv hade jag inte tvekat att ringa Polisen om faktiskt.

Du minns kanske hur det var i januari 2010?
Jag möttes av en hagelskur av elakheter. Nästan varje inlägg hade något nedvärderande
onödigt tillägg i avsikt att provocera. Om jag svarade med samma mynt så blev det 10-falt tillbaka.
Men det är bara att låtsas som det regnar. Det har faktiskt blivit mycket bättre.
Joask202 och utemats tycker jag närmast framstår som artiga och stilfulla jämfört med då.
 
"Hålla på som jag gör". Vad menar du med det?
Jag skall meddela dig mitt namn via utsidan, känns det bättre då?

Du behöver inte uppge din identitet supergeten.
Om man uttalar sig positivt om vargjakt i Sverige så kan man få oväntat besök.
Det finns många galningar som läser det här.

Alla här är i praktiken anonyma ändå, ett namn säger inget för oss.
Ingen räknar med att vi kommer att träffas rent fysiskt för det finns inget behov av det.
Galningarna kan dock ha andra behov.
 
Sant. På den tiden kunde man nästan tro att du var nazist eller pedofil eller värre. Det var inte särskilt högt i tak då.

Du minns kanske hur det var i januari 2010?
Jag möttes av en hagelskur av elakheter. Nästan varje inlägg hade något nedvärderande
onödigt tillägg i avsikt att provocera. Om jag svarade med samma mynt så blev det 10-falt tillbaka.
Men det är bara att låtsas som det regnar. Det har faktiskt blivit mycket bättre.
Joask202 och utemats tycker jag närmast framstår som artiga och stilfulla jämfört med då.
 
Du behöver inte uppge din identitet supergeten.
Om man uttalar sig positivt om vargjakt i Sverige så kan man få oväntat besök.
Det finns många galningar som läser det här.

Alla här är i praktiken anonyma ändå, ett namn säger inget för oss.
Ingen räknar med att vi kommer att träffas rent fysiskt för det finns inget behov av det.
Galningarna kan dock ha andra behov.

Annonymitet medför att det kommer en massa extra skit ur vissa munnar. Annars skulle inte Aftonbladet och andra stora medier vidtagit de åtgärder de nu gjort. Jag tycker det är bra. Ett samhälle med mer civilkurage är ett bättre samhälle helt enkelt.

Och om man inte vågar stå för sina åsikter i en så pass liten fråga som vargfrågan vad händer då om det skulle gälla något viktigt...
 
Annonymitet medför att det kommer en massa extra skit ur vissa munnar. Annars skulle inte Aftonbladet och andra stora medier vidtagit de åtgärder de nu gjort. Jag tycker det är bra. Ett samhälle med mer civilkurage är ett bättre samhälle helt enkelt.

Och om man inte vågar stå för sina åsikter i en så pass liten fråga som vargfrågan vad händer då om det skulle gälla något viktigt...

Men nu vet du ju mitt namn. Bra så? Då kan vi ju hoppa igång debatten igen - vad anses om den kanadensiske forskarens text till exempel?
Det han forskat om kan ju mycket väl bli aktuellt med tanke på det oerhört lilla område som den svenska vargstammen skall vistas i.


...sen vill jag gärna veta vad det var som "jag höll på med".
 
Men alltså. Nu insinuerar du att jag ev. skulle ha dåligt samvete. För vad? Jaktbrott? Det är bättre att du skriver rakt ut vad du menar istället för insinuationer, som när du kallade mig nolla. Då vet man i alla fall vad du menar.
Nej, jag insinuerar inget, jag bara försöker förstå dina reaktioner. Angående "nollan" du tjatar om, så skrev jag inte att du var en nolla. Jag frågade om du inte hade några problem med att framstå som en nolla och det pga av det sätt du resonerade. Kan du sluta att fabricera beskyllningar nu, tack.
Jag jagar, flugfiskar och vandrar själv också och det är vad mina semesterdagar går till. Jag måste säga att det är sällan man ser knallhattar i de här grupperna.
Då rekommenderar jag en liten sökning på YouTube med sökord som flugfiske, harr, öring, lax eller liknande. Det går ganska snabbt att hitta filmer där folk uppför sig som stollar. "Catch and realese" praktiseras ofta genom att folk lyfter upp öringarna i luften i flera minuter, klämmer på buken när de håller på att tappa fisken, pressar ned den i gruset för att mäta den och sedan - när sannolikheten att den granna öringen kommer att dö inom några timmar i praktiken är 99 procent, då släpps fisken tillbaka med nån gest de lärt sig i TV4:s cowboyfiske-program - puss på munnen eller lyft på hatten. Jag såg bla några klantskallar som filmar när en kille fångar en av de sällsynt förekommande tvåkilosharrar som finns i våra vatten. Kolla ca 1:20 in i filmen. Det ser ut som om han försöker para sig med harren. Och hur stor chans tror det är att harren överlever? Bara att de måste vara två man för att landa harren...herregud: http://www.youtube.com/watch?v=glLW3zk3hGM
Med tanke på hur mycket missförstånd som hela tiden uppstår här kanske jag ska betona att det inte gäller alla och inte ens en majoritet. Men det förekommer alldeles för ofta och för mig är det irriterande att det alls förekommer.
Och angående vandrare - senast i somras vek jag av mot en led och passerade ett av STF:s vindskydd där eldning och övernattning bara är tillåten för nödsituationer vilket uttryckligen står på flera anslag. Trots detta skriver två tomtar i gästboken att de bott och eldat i vindskyddet ett par dagar pga av det katastrofalt dåliga vädret. Hur dåligt vädret hade varit visste jag ju exakt eftersom jag hade legat ute i tält samma nätter; Ungefär 8-10 plusgrader, lite blåsigt och återkommande regnskurar. Såna där exempel har jag många på lager, för att inte tala om alla som gått med lösspringande hund i nationalparker under försommaren eller de som lämnar skräp eller ringbarkar björkar för nävret... Men om du aldrig ser sånt så är det bara att gratulera.
 
Vad jag läst så är det väl bara aktiv-jägare som målar upp mer apokalyptiska scenarion? .

Menar du framtida förutsägelser?
Ja det är lite intressant. Kramarsidan (i brist på bättre ord) hänvisar gärna bakåt i tiden, eller i
nutid. Jägarna ser framtiden och hur det kommer att bli framöver.
När jag släpper min hund är det bara framtiden, dom närmaste timmarna, jag är intresserad av.
Sen är det dom närmaste åren framåt. Vi vet att vargjakten inklusive skyddsjakten inte på något
sätt kapar tillväxten i antalet.
Vi litar heller inte på att regeringen har curage att hejda utvecklingen.

Jag hör ofta att jägarna planerar för en kortare period framåt i tiden.
-sen lägger dom av. Andra planerar att byta jaktområde.

Närmast jämförbara område som motsvarar framtiden är nog Ryssland, dom har samma
varg som vi.

Förra älgjakten hade hade vi 0 vargobs på reviret, fast vi vet att det fanns 8 individer.
I år hade vi 13 vargobs.....hur ser det ut nästa år?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg