Jag har raljerat om vargvänner och vargkramare särskilt vid ett tillfälle (var det fler?) då UteMats delade in ossmänniskor i totalt två grupper, varghatare och ickevarghatare. Jag får erkänna att jag blev irriterad. Jag ser det där synsättet bland de som går all in vad gäller hund och häst också, tycker att det är mer frekvent i de grupperingarna. Antingen är t.ex. ett sätt att dressera helt kasst eller totalt suveränt. Sådana människor är svåra att föra en normal diskussion med.
Oj, nu skrev du att "alla som inte vill utrota" också. Det blev ju fel. Kan man inte vilja ha en begränsad vargstam också (som jag tycker)? Eller får man inte tycka så? Måste jag välja att antingen vill jag ha så mycket varg som naturen klarar av eller ingen alls?
Jag delade inte in "oss människor" i grupperna varghatare och ickevarghatare. Jag föreslog bara en bättre skiljelinje mellan de två grupper som diskuterar vargen i Sverige än de som frekvent och slentrianmässigt används (bla av dig): glesbygd mot storstad, norr mot syd. Det kan hända att min formulering inte är särskilt lyckad, men den är i alla fall inte fullständigt missvisande, tendentiös och uppviglande, som de indelningar jaktlobbyn försöker mynta. Är du med på skillnaden? Jag delade in diskussionens poler, inte alla människor. Och indelningen var ett förslag på förbättring av rådande indelning. Men du kanske tycker att glesbygd vs storstad eller norr vs syd är bättre att måla upp? För att ytterligare förstärka kverulansen hos vissa grupper som upplever att de inte får vara med och bestämma. Trots att de har rösträtt som alla oss andra.