Varg

Nu får du skärpa dig! Jag har inte påstått att du skrivit om vargdödade barn!
Det är med länken till "22-årig student dödad av varg" du vill implicera vargen som människodödare. Tar du upp ett sådant dödsfall utan att berätta att det är det andra dödsfallet orsakat av varg under 50 år i Europa och Nordamerika så är det inget annat än propaganda.
Åter igen vill du tala om djur som är farliga för människan är älgen ett djur som bör nämnas. Vildsvin ska nämnas om vi talar trafikolyckor.

Jasså den...men du har upplyst oss alla så det räcker.
Du har ju även kunnat vinklat det annorlunda t ex -det andra dödsoffret på 5 (fem) år!
Studenten dog 2006 och alaskatanten 2010?
"50 år sedan (i Europa)" verkar inte stämma heller om man ska tro detta:

http://kurtlundgren.webblogg.se/2006/june/i-dag-ett-lustmord-pa-vargfanatiker.html

-finns en dödad tant i spanien -74 -eller hur?

Det primära i det här sidospåret var om jägarna utrotade rovfåglarna.
Och visst ..dom sköt väl en och annan duvhök som hotade hönsgården, men dom stora
bovarna var kemisterna som kom på att man kunde blanda kvickslver i utsädet.

Så på sätt och vis så var det jägarna i egenskap av bönder som godtog dessa nymodigheter,
utvecklat av skolat folk, och som gjorde katastrofen möjlig.

Du har en beklagansvärd perception när det gäller fakta. När Havsörnen och Kungsörnen fridlystes 1924 beräknas det ha funnits max 45-50 par Havsörnar kvar i Sverige och knappt 40-tal par Kungsörnar kvar. Att sedan kvicksilver och DDT/PCB fördröjde återväxten är en annan sak, men det är ju ingen tvekan om vem som var den stora boven.

http://www.wwf.se/vrt-arbete/arter/1127525-havsrn
http://www1.nina.no/RovviltPub/pdf/Artbeskrivning_kungsorn.pdf
*

Du har en beklagansvärd perception när det gäller fakta. När Havsörnen och Kungsörnen fridlystes 1924 beräknas det ha funnits max 45-50 par Havsörnar kvar i Sverige och knappt 40-tal par Kungsörnar kvar. Att sedan kvicksilver och DDT/PCB fördröjde återväxten är en annan sak, men det är ju ingen tvekan om vem som var den stora boven.
*

Det sorgliga är att man än idag stöter på jägare som har den attityden mot rovfåglar och rovdjur. Självklart gäller det inte alla jägare, men tyvärr allt för många. Jag har hört folk som utan att tveka skjuter tex en berguv om de får chansen. Och med tanke på att berguvens stapelföda är brunråtta och mullsork så blir det hela ännu mer obegripligt. Är dessa jägare rädda för konkurrens även när det gäller råttor?

Jasså den...men du har upplyst oss alla så det räcker.
Du har ju även kunnat vinklat det annorlunda t ex -det andra dödsoffret på 5 (fem) år!
Studenten dog 2006 och alaskatanten 2010?
"50 år sedan (i Europa)" verkar inte stämma heller om man ska tro detta:

http://kurtlundgren.webblogg.se/2006/june/i-dag-ett-lustmord-pa-vargfanatiker.html

-finns en dödad tant i spanien -74 -eller hur?

Fallet i Spanien från 1974 är med i den statistik jag nämner, fallet från 2010 var inte med det hände efter statistiken sammanställdes, enligt NY Times är det andra fallet i Nordamerika på över 100år.

Det blir sammanlagt 3 dödsfall under 50 år Europa och Nordamerika sammantaget. Det är alltså utslaget på ett antal tusen vargar och ett par hundra miljoner människor under 50 år. Fakta kvar står dock att både älgen och blixten är mycket farligare för människan än varg.

Skulle du påstå att vargen är farligare för människan än älg?

Om du hade pratat med *en* jägare i hela ditt liv så skulle du veta att sånt där förmodligen är lika "vanligt" som svenska seriamördare. Självklart gäller det inte alla jägare... när det egentligen handlar om i princip ingen jägare som tänker så. Vem fasen pratar du med som skjuter berguvar och har du gjort något åt saken?

Jag har hört att vargkramare brukar strypa små skatungar långsamt. Vad är det för fel på dessa vargvänner? När dessutom skatorna inte gör någon något ont blir det än mer svårbegripligt. Obs, jag har bara hört det av en som hört det av någon på byn men i alla fall.

Om du pratar med människor som utan att tveka skjuter rovfåglar och rovdjur så tycker jag att du ska prata med Polisen så de kan ta ett snack med vederbörande - omgående. Då lär det inte upprepas. Inte för att jag för en sekund tror på vad du skriver. Efter den där apelsinliknelsen har jag svårt att ta dig på allvar faktiskt.

Det sorgliga är att man än idag stöter på jägare som har den attityden mot rovfåglar och rovdjur. Självklart gäller det inte alla jägare, men tyvärr allt för många. Jag har hört folk som utan att tveka skjuter tex en berguv om de får chansen. Och med tanke på att berguvens stapelföda är brunråtta och mullsork så blir det hela ännu mer obegripligt. Är dessa jägare rädda för konkurrens även när det gäller råttor?

Fallet i Spanien från 1974 är med i den statistik jag nämner, fallet från 2010 var inte med det hände efter statistiken sammanställdes, enligt NY Times är det andra fallet i Nordamerika på över 100år.
Det blir sammanlagt 3 dödsfall under 50 år Europa och Nordamerika sammantaget. Det är alltså utslaget på ett antal tusen vargar och ett par hundra miljoner människor under 50 år. Fakta kvar står dock att både älgen och blixten är mycket farligare för människan än varg.
Skulle du påstå att vargen är farligare för människan än älg?

När jag går ut i skogen i Sverige omgiven av 300 000 älgar känner jag mig inte ett dugg orolig.
Men skulle det finnas 300 000 vargar här, så skulle jag faktiskt bli lite vaksam..
Så svaret är: JA

Men du har rätt i att jag råkade blanda USA och Europa.

Vad som mer är intressant är vad som händer i gamla Sovjet. Dom har ju den sorts varg
som vissa omhuldar. Alltså vår framtid som en del ser det.
-Är det nån som kan tyda ryska sajter?

Vilka jägare omger du dej med?....du får nog rannsaka din bekantsskapskrets.
Dom skjuter i så fall inte berguv för att rädda råttorna, men det är bra betalt för en uppstoppad
rovfågel -ring till polisen..

http://www.wwf.se/vrt-arbete/arter/1127525-havsrn
http://www1.nina.no/RovviltPub/pdf/Artbeskrivning_kungsorn.pdf
*

Ja det slank nog med en och annan örn innan fridlysningen för snart 90år sedan.
Men gifterna finns kvar än, särskilt i östersjön, och det är vi alla skyldiga till.
Överlever havsörnarna på sikt utan konstgjord matning?

Om du hade pratat med *en* jägare i hela ditt liv så skulle du veta att sånt där förmodligen är lika "vanligt" som svenska seriamördare. Självklart gäller det inte alla jägare... när det egentligen handlar om i princip ingen jägare som tänker så. Vem fasen pratar du med som skjuter berguvar och har du gjort något åt saken?

Jag har hört att vargkramare brukar strypa små skatungar långsamt. Vad är det för fel på dessa vargvänner? När dessutom skatorna inte gör någon något ont blir det än mer svårbegripligt. Obs, jag har bara hört det av en som hört det av någon på byn men i alla fall.

Om du pratar med människor som utan att tveka skjuter rovfåglar och rovdjur så tycker jag att du ska prata med Polisen så de kan ta ett snack med vederbörande - omgående. Då lär det inte upprepas. Inte för att jag för en sekund tror på vad du skriver. Efter den där apelsinliknelsen har jag svårt att ta dig på allvar faktiskt.

Jag överväger att sluta läsa dina inlägg eftersom du bara är ute efter att bråka. Hittar du inget annat sätt så får du först fantisera ihop lite uttalanden och tillskriva mig dem, sedan kan du argumentera emot dem. Nu vet jag inte om det är glasögon du skulle behöva eller något annat, men jag skrev varken att det är alla jägare som har denna inställning eller att det är en majoritet av dem. Jag uttalade mig överhuvud taget inte om förekomst eller statistik. Jag bara talade om att jag personligen mött jägare av den ullen. Om du vill föra i bevis att det inte förekommer såna jägare alls måste du först ha talat med alla jägare i Sverige - annars gissar du bara.
Under tiden du är sysselsatt med det så kan du också fundera lite över vilka det är som tjuvskjuter varg, lodjur, utter, kungsörn, havsörn, berguv, pilgrimsfalk och tiotals andra skyddade arter med kulvapen varje år. Om det inte är jägare, så måste det ju vara någon annan med vapenlicens, alternativt kriminella med olagliga vapen.
Att det är ett faktum att massor av skyddade djur, bland dem rovfåglar och rovdjur, skjuts olagligt är ett faktum som inte ens du kan trolla bort - djur hittas ju både döda och levande med kulor och hagel i kroppen. Frågan som återstår är alltså vem som skjuter dem. Aldrig jägare säger du, återstår alltså att misstänka tävlingsskyttar, poliser, militärer eller Bandidos.
För att du ska få en mer nykter syn på hur rättskipningen går till i Sverige rekommenderar jag dig att prova att ringa polisen och anmäla att du har hört någon säga att han skjutit en berguv för fem år sedan och att du inte har några bevis eller har sett något själv. Så får du se vad som händer sedan... Välkommen till verkligheten, välkommen ut ur Seriemagasinets värld.

Jag överväger att sluta läsa dina inlägg eftersom du bara är ute efter att bråka. Hittar du inget annat sätt så får du först fantisera ihop lite uttalanden och tillskriva mig dem, sedan kan du argumentera emot dem. Nu vet jag inte om det är glasögon du skulle behöva eller något annat, men jag skrev varken att det är alla jägare som har denna inställning eller att det är en majoritet av dem. Jag uttalade mig överhuvud taget inte om förekomst eller statistik. Jag bara talade om att jag personligen mött jägare av den ullen. Om du vill föra i bevis att det inte förekommer såna jägare alls måste du först ha talat med alla jägare i Sverige - annars gissar du bara.
Under tiden du är sysselsatt med det så kan du också fundera lite över vilka det är som tjuvskjuter varg, lodjur, utter, kungsörn, havsörn, berguv, pilgrimsfalk och tiotals andra skyddade arter med kulvapen varje år. Om det inte är jägare, så måste det ju vara någon annan med vapenlicens, alternativt kriminella med olagliga vapen.
Att det är ett faktum att massor av skyddade djur, bland dem rovfåglar och rovdjur, skjuts olagligt är ett faktum som inte ens du kan trolla bort - djur hittas ju både döda och levande med kulor och hagel i kroppen. Frågan som återstår är alltså vem som skjuter dem. Aldrig jägare säger du, återstår alltså att misstänka tävlingsskyttar, poliser, militärer eller Bandidos.
För att du ska få en mer nykter syn på hur rättskipningen går till i Sverige rekommenderar jag dig att prova att ringa polisen och anmäla att du har hört någon säga att han skjutit en berguv för fem år sedan och att du inte har några bevis eller har sett något själv. Så får du se vad som händer sedan... Välkommen till verkligheten, välkommen ut ur Seriemagasinets värld.

Du tycker själv att du är trevlig antar jag..?

Hursom: varför polisanmäler du inte denna jägare? I dag är det väl snudd på brottsligt att inte göra det?

Senast ändrad:
När jag går ut i skogen i Sverige omgiven av 300 000 älgar känner jag mig inte ett dugg orolig.
Men skulle det finnas 300 000 vargar här, så skulle jag faktiskt bli lite vaksam..
Så svaret är: JA

Men du har rätt i att jag råkade blanda USA och Europa.

Vad som mer är intressant är vad som händer i gamla Sovjet. Dom har ju den sorts varg
som vissa omhuldar. Alltså vår framtid som en del ser det.
-Är det nån som kan tyda ryska sajter?

Security guard, Vladimir Paschkov, 40 Village of Siklyatz Duvanskogo, Urals

Woman, January 10, 2009, Village of Zavod-Kyn in the administrative district of Lysjvensk in Perm region, Russia

10 year old boy, February 10, 2009, Village of Giorgitsminda, about 40 kilometres from Tbilisi, Georgia.

Two people 2005, Khost province, Afghanistan. Occurred during what was considered the worst Afghan Winter in over a decade

Four people, 2005, Naka, Paktia province, Afghanistan. Two victims were killed during trips to other villages

Two people Early February, 2005, Muinak district, western Uzbekistan

Three people, Winter, 2003, Astrakhan Oblast, Russia

Three shepherds, Winter, 2003, Sredneakhtubinsk district, Russia

Otrevliga år i Indien: 60 children, April 1993-April 1995

Bihar State, India. All the children were taken from settlements primarily during March to August between 17.00 and 19.00 hrs. There were more female victims (58%) than males and 89% were 3-11-yrs old. Of the 80 child casualties, only 20 were rescued.[44

Ett otrevligt år i vårt grannland:

22 children 1880–1881
Turku, Southwest Finland. Three wolves involved. In January, 1882, a female wolf was shot and 12 days later a male wolf poisoned, which brought the attacks to an end. Finnish conservation groups, such as the Finnish Association for Nature Conservation, claimed the animals were wolf-dog hybrids. An examination of the taxidermied specimens showed that they were pure wolves.

Allt från wiki.

Du tycker själv att du är trvlig antar jag..?

Hursom: varför polisanmäler du inte denna jägare? I dag är det väl snudd på brottsligt att inte göra det?

Därför att jag vet hur rättsmaskineriet fungerar i praktiken. Inte ens om du anmäler att du hört någon säga att han mördat någon startas en förundersökning utan närmare bevis eller indicier. Bara om personen sparat berguven i frysboxen under alla år skulle jag kunna komma så långt som en anmälan. Inte ens då är det säkert att förundersökningen leder till åtal, eftersom man inte säkert kan bevisa att han själv skjutit berguven utan bara att han har den i frysen.
Däremot funderar jag på att starta en fond som samlar in pengar att användas till att belöna skvaller om tjuvjakt. Idag finns det ingen i "varghatar-bygd" som vågar skvallra på de uslingar som tjuvskjuter varg. Men en belöning på en miljon kronor för tips som leder till fällande dom kanske skulle kunna ändra på det? Och kanske fonden kan belöna även såna som skvallrar på uslingar som tjuvskjuter berguv? Naturligtvis ska tipsaren garanteras full anonymitet.
En idé jag funderat på men inte haft tid att förverkliga. Kanske du och niklaz kan vara med och jobba lite på idén - ni som verkar bli så otroligt upprörda över tjuvjakt och de uslingar som utför den.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg