Varg

Ja just det....ägna våra förfäder en tacksam tanke, dom visste hur dom skulle hanteras och det blev
vargfritt i nästan 60 år.
Men nu växer dom till sig igen och vi har glömt hur man gjorde.
Historien kommer att upprepa sig, vi kommer till insikt till slut, men det är lite trögtänkt
i storstäderna.

Ja de lyckades ju nästan utrota alla våra rovfåglar, och sedan började de plantera ut dem igen. Snart kommer vi åter få se barn tas av kungs- och havs-örnar. Det är ju bara att se på historien, det vimlar ju av historier där barn tagits av örnar.

Nej Minnesota är ingen nationalpark, det är en delstat, med samma befolkningstäthet som Sverige. De 3000 vargarna där är nästan lika ojämnt fördelade som i Sverige, enda skillnaden är att Minnesota till största utsträckning saknar jägare som behöver hjälp av lösspringande hundar för att jaga , åtminstone för storvilt. Därmed slipper man 90% av alla problem

Istället tar dom sällskapshundar:
http://www.youtube.com/watch?v=mGXWy3htXgQ
Ni kan ju leta vidare på samma tema.
Enligt vad jag läst så tappade dom kontrollen över tillökningen av varg i Minnesota.
Dom lägger inte ner samma energi som vi på att katalogföra dom.
Debatten går säkert het där..exakt hur vet jag inte.

Att dom tar jakthundar har en liten status här, 3-4 st döda jakthundar räcker inte för en skyddsjakt.Å andra sidan är det inte mycket ekonomi i några får heller.
Om dom uppehåller sig runt husknutarna är det lättare att få till en avlivning.

Men det kommer att ta stopp söderut av dom sammanlagda problemen:
-Mycket boskap, mycket får, för lite skog, för mycket husknutar, dyr jakt och mycket folk.

Ja de lyckades ju nästan utrota alla våra rovfåglar, och sedan började de plantera ut dem igen. Snart kommer vi åter få se barn tas av kungs- och havs-örnar. Det är ju bara att se på historien, det vimlar ju av historier där barn tagits av örnar.

Jag har inte hört att barn tas av örnar, däremot har jag hört att rovfåglarna dog av kvicksilverbetat
utsäde.

Klart de jagar varg i Spanien och Italien, Spanien har över 2000 vargar, vore konstigt om de inte jagade. Att folk är beväpnade i USA och Kanada beror snarare på björn än varg. Annars skulle alla gå beväpnade ute i naturen i Spanien och Italien eller hur?

Spanien har inte jagat legalt tidigare....sen är det väl klart att dom jagar ändå på alla ställen.
Jag beväpnar mig inte mig inte för min säkerhet utan för min hunds skull.
(Och då finns det absolut 0 anledning i sydeuropa)

Spanien har inte jagat legalt tidigare....sen är det väl klart att dom jagar ändå på alla ställen.
Jag beväpnar mig inte mig inte för min säkerhet utan för min hunds skull.
(Och då finns det absolut 0 anledning i sydeuropa)

Du pratade inte om dig själv du pratade om folk i USA... och nej då var det björn och inte varg som krävde vapen.

Du pratade inte om dig själv du pratade om folk i USA... och nej då var det björn och inte varg som krävde vapen.

Det primära i det här sidospåret var om jägarna utrotade rovfåglarna.
Och visst ..dom sköt väl en och annan duvhök som hotade hönsgården, men dom stora
bovarna var kemisterna som kom på att man kunde blanda kvickslver i utsädet.

Så på sätt och vis så var det jägarna i egenskap av bönder som godtog dessa nymodigheter,
utvecklat av skolat folk, och som gjorde katastrofen möjlig.

Det primära i det här sidospåret var om jägarna utrotade rovfåglarna.
Och visst ..dom sköt väl en och annan duvhök som hotade hönsgården, men dom stora
bovarna var kemisterna som kom på att man kunde blanda kvickslver i utsädet.

Så på sätt och vis så var det jägarna i egenskap av bönder som godtog dessa nymodigheter,
utvecklat av skolat folk, och som gjorde katastrofen möjlig.

Nej! Det primära detta sidospår var att du försökte implicera vargen som en människodödare. Vilket är en stor överdrift eftersom det under de senaste 50 åren endast finns två dokumenterade fall där varg dödat människa i hela Europa och Nordamerika sammantaget. Flera av länderna som ingår i denna statistik har dessutom över 1000 vargar och långt fler människor som livnär sig på jordbruk och djurhållning än Sverige. Sedan kom vi även fram till att älgen dödar långt fler människor än varg. Faktum är att chansen är mycket större att du ska bli träffad av blixten än dödad av varg.

Det var det vi pratade om.

Nej! Det primära detta sidospår var att du försökte implicera vargen som en människodödare. Vilket är en stor överdrift eftersom det under de senaste 50 åren endast finns två dokumenterade fall där varg dödat människa i hela Europa och Nordamerika sammantaget. Flera av länderna som ingår i denna statistik har dessutom över 1000 vargar och långt fler människor som livnär sig på jordbruk och djurhållning än Sverige. Sedan kom vi även fram till att älgen dödar långt fler människor än varg. Faktum är att chansen är mycket större att du ska bli träffad av blixten än dödad av varg.
Det var det vi pratade om.

Nej jag har inte pratat/skrivit om att varg dödar små barn.
-Däremot har jag lagt in en länk om barndödlighet som inträffade för drygt 100 år sedan.
Du får kommentera länken...falsk, sann eller bara överdriven? -vad vet jag..?

Jag vet att det finns färska moderna barndödlighetslänkar men den har jag inte lagt in än.

http://www.dt.se/nyheter/malungsalen/1.4017423-varg-rev-minst-23-far

http://www.jagareforbundet.se/svens.../Skyddsjakt-beviljad-pa-Kynna-vargen-1.18420/

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10344728.ab

http://www.jaktojagare.se/22-arig-student-dodad-av-varg (ngt gammal)

-Vargelendet har ingen ände....ju mer tiden går ju fler saker händer det.
-När ska vi dra i nödbromsen?
Våra förfäder framstår mer och mer som inteligenta och smartare ju längre tiden går.
Men dom flesta föredrar väl att inte ens tro på dom, som den här artikeln nedan:

http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=250003&context=

Nej jag har inte pratat/skrivit om att varg dödar små barn.
-Däremot har jag lagt in en länk om barndödlighet som inträffade för drygt 100 år sedan.
Du får kommentera länken...falsk, sann eller bara överdriven? -vad vet jag..?

Jag vet att det finns färska moderna barndödlighetslänkar men den har jag inte lagt in än.

Nu får du skärpa dig! Jag har inte påstått att du skrivit om vargdödade barn!
Det är med länken till "22-årig student dödad av varg" du vill implicera vargen som människodödare. Tar du upp ett sådant dödsfall utan att berätta att det är det andra dödsfallet orsakat av varg under 50 år i Europa och Nordamerika så är det inget annat än propaganda.

Åter igen vill du tala om djur som är farliga för människan är älgen ett djur som bör nämnas. Vildsvin ska nämnas om vi talar trafikolyckor.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg