Sant, sant. Och. Jag tänker på mer saker än jag lyckades förmedla i mitt inlägg, typiskt internetdiskussioner på något vis, om man inte ska skriva av sig en smärre avhandling.Det är viktigt att skilja på vetenskapliga bevis och anekdotiska bevis. När en sociolog vill bevisa att fjällvandring används som klassmarkör av svensk medelklass så betyder ju det inte att alla i medelklassen fjällvandrar och att ingen från arbetar- eller överklass gör det. Anekdotiska bevis av den typ du anför motsäger inte det. Det gäller ju all vetenskap - du har säkert hört nån som berättar att hans farfar rökte 40 cigg om dagen och levde helt frisk till 98 års ålder. Det kan säkert vara sant, men är inget bevis för att rökning inte orsakar diverse sjukdomar.
De jag känner som är mest naturligt i skog och mark utan att publicera bedriften varenda gång på sociala media har kanske som gemensam nämnare att de bor nära skog, sjö, hav etc, i en mindre ort eller helt enkelt på landsbygden. Det är helt enkelt del av deras vardag och närmiljö, kanske även arbete, medan skrivbordsjobbare som jag har träning och friluftsliv som intresse och avkoppling, bortkoppling från min vardag och arbetet.
Tack för klok respons.