Sveriges vackraste glaciär?

Spektakulärt ! Om man kollar på topografiska kartor kan man hitta ett antal ställen där glaciärerna nämnda ovan slutar i en liten sjö. Kanske ta med en packraft och paddla där, om man vågar och är försiktig ?!
Det är faktiskt min plan för nästa besök till Salajiegna, men också för att vägen dit lär vara klart bekvämast över vattnet från parkeringen i Fagerlibukta i Lomivatnet. Dock bör man skippa den väldigt lockande iden av att paddla riktigt nära, om/när glaciären kalvar vill man ha nog avstånd för att vågorna ska vara hanterbara när de träffar båten.

kanskje lidt uden for emnet, men Grønland har jo nogen fantastisk flotte gletchere, En vandretur i området ved Kangerlussuaq kanvære nok så ensomt.
og så kan man jo tage en smuttur op og se isfjorden ved Ilulissat også.
vandretur fra nævnte område(ikke mig i videoen)
Med tanke på att jag letar efter glaciärer där det inte är mycket folk så tycker jag inte att det är utanför ämnet :) Men två saker avskräcker mig lite. Biljettpriserna, restiden och alla mygg (även om jag förvisso är van vid mygg i de svenska fjällen). Men att se glaciärer på grönland är faktiskt en av mina (många drömmar).

Bestiller du billetter i god tid, er prisen mere rimelig, og flyver du kun til Kangerlussuaq så er der også noget sparet, i forhold til at flyve videre.

Til information så er det indtil de nye lufthavne i Nuuk og Ilulissat er færdige. Kun muligt at flyve til Kangerlussuaq med rute uden for Grønland.

Sulitelmaområdet bjuder på flera fantastiska glaciärer. Läs följande text:
Majjens första Sulitelmatur
Det verkar vara helt fantastiskt där! Jag skulle också bocka av en nationalpark till i Sverige ifall jag åker dit :)

Det läskigaste på er tur verkade nästan vara grusvägen du skrev om... :(

Vilka glaciärer med omgivningar skulle du mest rekommendera av de i mårma jmf med sulitelma? Jag gissar att det är mer behagligt att stanna en längre tid runt sulitelma då det inte bara är sten.

Bestiller du billetter i god tid, er prisen mere rimelig, og flyver du kun til Kangerlussuaq så er der også noget sparet, i forhold til at flyve videre.

Til information så er det indtil de nye lufthavne i Nuuk og Ilulissat er færdige. Kun muligt at flyve til Kangerlussuaq med rute uden for Grønland.
Jag får kolla lite närmre på det ifall priserna inte är alltför hemska. Att åka bil eller tåg upp till tex blåmansisen tar också lång tid

Hej!

Jag minns när jag gick på Kungsleden mellan Alesjaure och Abiskojaure och tappade andan när jag för första gången såg glaciären som hänger ner på Kåtotjåkkas västsida. Det var mäktigt!

/ F

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Weranda Sveriges vackraste glaciär! Fjällvandring 0
trvlr Sveriges minst besökta fjällområde Fjällvandring 23
mb91a Sveriges dyraste tältplats: Abisko? Fjällvandring 52
mrbambocha Sveriges fem mest spektakulära fjällvandringar? Fjällvandring 4
Gustav Cronhamn Hänga med på Sveriges största glaciär? Fjällvandring 0
Dania Sveriges 10 farligaste vandringar? Fjällvandring 19
tassemark Sveriges högsta orösade fjäll - förslag? Fjällvandring 18
Weranda Sveriges högsta vattenfall?? Fjällvandring 4
sfrge Sveriges största glaciärer... Fjällvandring 3
majjen Sveriges mest avlägsna plats Fjällvandring 1
Lövsula Utmaning: Sveriges 2k+ toppar Fjällvandring 16
T-obben Sveriges svåraste fjälltoppar Fjällvandring 13
Bootsektorn Guide till Sveriges vandringsleder Fjällvandring 0
Salmiak När är vackraste höstfärgerna i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 9
Weranda Den vackraste platsen i fjällen? Fjällvandring 35
petho Vackraste vägen Narvik-Keb? Fjällvandring 7
Ekko Vackraste vandringsleden Fjällvandring 2
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
Karolina P Klappa på en glaciär? Fjällvandring 24
Mandris Vandra över glaciär Fjällvandring 5
monterey Man fast på glaciär i Abisko Fjällvandring 2
tsebring Erfarenheter av björlings glaciär (östra leden till Kebnekaise sydtopp) Fjällvandring 10
Jmhe Tips på fina toppturer utan glaciär Fjällvandring 4
Björlings glaciär Fjällvandring 17
j_felix Rabots glaciär från Kungsleden? Fjällvandring 7
Weranda "Anja Pärsons glaciär" Fjällvandring 8
niklas104 Familj räddade från glaciär i natt Fjällvandring 0
Olander Sydtoppens glaciär på Kebnekaise Fjällvandring 22
peter_v Vandring över glaciär ?! Fjällvandring 21
Egel Glaciär-rep Fjällvandring 0
Dixi Halspasset via Rabots glaciär? Fjällvandring 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg