Hur tvättar man när man fjällvandrar?

Det här med att hålla på och tvätta håret är väl egentligen en modernitet? För hundra år sen tvättade väl gemene kvinna knappast håret flera gånger i veckan? Och jag antar att det fungerade för dem.
Njae, "fungera" är en definitionsfråga. När män skulle vara kortklippta och kvinnor ha håret stramt uppsatt och/eller flätat, syntes det inte lika snabbt (med hyfsat tjockt hår inte alls) om håret var smutsigt/fett/platt/stripigt, som på moderna frisyrer med fritt flygande hår (även de kortare) som förväntas ha en "volym".
Dessutom visade man sig ändå inte utomhus utan någon huvudbonad.

Sederna med strama frisyrer och obligatoriska huvudbonader återkommer i nästan alla kulturer, och har väl mest troligt sitt ursprung i att man inte ville få/sprida löss (och dölja om man hade några).
Dock har det väl blivit så att om man tvättar håret regelbundet och slutar så blir det en period där man tenderar att få en del besvär innan håret och hårbotten vant sig.
Kan väl vara individuellt, men visst är det tokigt med det kulturbetingade tvånget; det finns ju någon god anledning till att våra hårsäckar producerar lite skyddande fett. Tvättar man ständigt bort det mår inte huden så bra och man hamnar lätt i en ond cirkel när den försöker kompensera bortfallet med allt större fettproduktion. Eller blir torr, irriterad och sprickbenägen.

Men det är högst individuellt; vissas hårbottnar svettas och/eller producerar mer fett än andras, och är håret dessutom av den tunna raka sorten, så syns det ännu mer. Jag visste faktiskt inte att man kunde svettas i hårbotten, förrän jag rest med mina barns pappa till Italien en het sommar.

För att återkomma till trådens ämne, så får man ju anpassa tvättstrategin under vandring till både sina gener och sin frisyr, men förhoppningsvis kunna strunta i vad de man möter, eller delar fjällstuga med, tycker om saken. Så våra lösningar kommer att se olika ut. Mitt eget hår liknar tyvärr mest en kula knastertorr Svinto som står rakt ut från skallen, så att samla (läs: tvinga) ihop det i en man bun, och sen inte röra det mer tills jag kommer hem, är enda hanterliga sättet.
Torrshampoo finns det väl också?
Ja, men det är väl äckligt på riktigt :p

Jag rakar av mig håret inför varje vandring, då slipper jag tvätta håret. Nu har jag håret ganska kort vanligtvis, så det rakade växer ut på några veckor.

Intressant tips, är de så pass hållbara att de går att (skölja och) återanvända i någon vecka? Går de att veckla ut till tunnare men större? Tänker både på torkningstiden och ev. användning som en liten handduk. Använder nu lagom stort tillklippta bitar av chifonet-duk (non-woven viskos) som både tvättlapp, handduk, köks- och kondenstrasa, men de här kanske funkar bättre som just tvättlapp?
De går att veckla ut till tunnare och större. De är hållbara använder dem till såromläggning i jobbet.

Sant, så länge man är ute i vildmarken kvittar det egentligen.

Fast ia alla fall jag känner mig lite frächare efter en tvagning och sätta på sig uppsköljda klädtrasor.
Det finns ju aspekter bortom det rent estetiska. Jag upplever att svett drar till sig mer mygg. Ett otvättat ansikte kan leda till salt i ögonen, vilket svider, mm.

Det finns ju aspekter bortom det rent estetiska. Jag upplever att svett drar till sig mer mygg. Ett otvättat ansikte kan leda till salt i ögonen, vilket svider, mm.
Precis, det råder nog lite begreppsförvirring i tråden om vad man menar med "tvätt". Någon skrev rentav att hen "inte tvättar, utan sköljer" sina kläder. Jag vill också gärna få bort saltavlagringar från kritiska ställen, just för att de kan skava och ibland dra till sig flygfän. Men tvättar "på riktigt" med (lite) tvål gör jag bara i grenen på underbyxorna. I övrigt gäller vatten, både för kropp och kläder.

Intressant tips, är de så pass hållbara att de går att (skölja och) återanvända i någon vecka? Går de att veckla ut till tunnare men större? Tänker både på torkningstiden och ev. användning som en liten handduk. Använder nu lagom stort tillklippta bitar av chifonet-duk (non-woven viskos) som både tvättlapp, handduk, köks- och kondenstrasa, men de här kanske funkar bättre som just tvättlapp?
De med måttet 10x10 är vikta i 4, så ja, de går att veckla ut, men blir då väldigt tunna. Eller så kan man dra ut kvadraten så den blir rektangulär och får formen av ett trosskydd. Att använda ett sådant kan göra att trosor räcker fler dagar, vilket är praktiskt vid dåligt väder. De är också riktigt bra tvättlappar vid dåligt väder.

Jag tror inte de kan ersätta en chifonet-duk som handduk eller trasa, de är för små, suger upp för dåligt, däremot skulle man säkert kunna använda dem flera gånger om som tvättlappar om man verkligen vill snåla. Men det hör till saken att de väger knappt något, så att ha med en liten bunt på 10-20 st eller så till olika ändamål är inget som belastar, även om de kanske väger något enstaka gram mer när de blivit blöta.

Jag har börjat tvätta håret en gång i veckan hemma, och inte duscha så varmt heller så man sköljer bort allt fett. Funkar bra hittills, men har rätt kort hår också.

Precis, det råder nog lite begreppsförvirring i tråden om vad man menar med "tvätt". Någon skrev rentav att hen "inte tvättar, utan sköljer" sina kläder. Jag vill också gärna få bort saltavlagringar från kritiska ställen, just för att de kan skava och ibland dra till sig flygfän. Men tvättar "på riktigt" med (lite) tvål gör jag bara i grenen på underbyxorna. I övrigt gäller vatten, både för kropp och kläder.
Kroppen tvättar jag endast med vatten på tur. Händerna använder jag dock tvål till.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Hur når man högfjäll i Sverige? Fjällvandring 13
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
packåsna Kan man förlita sig på STFs platsgaranti Fjällvandring 10
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
stormfrog Tandövala, Hur kommer man dit?! Fjällvandring 4
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
KulvertTur Teusajaure - Vakkotavare, hinner man till bussen? Fjällvandring 2
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
shiloh Man drunknade i Sarek Fjällvandring 11
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
monterey Man fast på glaciär i Abisko Fjällvandring 2
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
adamoscarson Hur långt kan man komma från Luleå på en helg? Fjällvandring 3
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
niklaz Man med benbrott fast i fjällen (Vålådalen 23 nov) Fjällvandring 2
Ad.Finem Platser man bör besöka i Sverige Fjällvandring 10
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3
knolpak Butiken i Kebnekaise fjällstation - Kan man lita på att det inte är slut på hyllorna? Fjällvandring 4
markusbacka Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt Fjällvandring 14
Asessorsson Saker man kan tillverka själv. Fjällvandring 2
nmr när kan man senast vandra nikka - abisko? Fjällvandring 13
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
skogsfia Hur tar man sig till Tåssåsen utan bil? Fjällvandring 2
desireman Får man göra upp eld i ex. kebnekaise området eller sarek? Fjällvandring 44
norgeklättraren Kan man dricka vattnet i norge? Fjällvandring 7
Ainon Kan man ta sig mellan pyramiden och knivkammen? Fjällvandring 2
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
serenade Vad kan man hitta på i Hemavan? Fjällvandring 3
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
Plindgren Hur tar man sig till preikestolen i norge? Fjällvandring 2
barlidenxc När kan man börja vandra i hemavan och norrut. Fjällvandring 1

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar