Njae, "fungera" är en definitionsfråga. När män skulle vara kortklippta och kvinnor ha håret stramt uppsatt och/eller flätat, syntes det inte lika snabbt (med hyfsat tjockt hår inte alls) om håret var smutsigt/fett/platt/stripigt, som på moderna frisyrer med fritt flygande hår (även de kortare) som förväntas ha en "volym".Det här med att hålla på och tvätta håret är väl egentligen en modernitet? För hundra år sen tvättade väl gemene kvinna knappast håret flera gånger i veckan? Och jag antar att det fungerade för dem.
Dessutom visade man sig ändå inte utomhus utan någon huvudbonad.
Sederna med strama frisyrer och obligatoriska huvudbonader återkommer i nästan alla kulturer, och har väl mest troligt sitt ursprung i att man inte ville få/sprida löss (och dölja om man hade några).
Kan väl vara individuellt, men visst är det tokigt med det kulturbetingade tvånget; det finns ju någon god anledning till att våra hårsäckar producerar lite skyddande fett. Tvättar man ständigt bort det mår inte huden så bra och man hamnar lätt i en ond cirkel när den försöker kompensera bortfallet med allt större fettproduktion. Eller blir torr, irriterad och sprickbenägen.Dock har det väl blivit så att om man tvättar håret regelbundet och slutar så blir det en period där man tenderar att få en del besvär innan håret och hårbotten vant sig.
Men det är högst individuellt; vissas hårbottnar svettas och/eller producerar mer fett än andras, och är håret dessutom av den tunna raka sorten, så syns det ännu mer. Jag visste faktiskt inte att man kunde svettas i hårbotten, förrän jag rest med mina barns pappa till Italien en het sommar.
För att återkomma till trådens ämne, så får man ju anpassa tvättstrategin under vandring till både sina gener och sin frisyr, men förhoppningsvis kunna strunta i vad de man möter, eller delar fjällstuga med, tycker om saken. Så våra lösningar kommer att se olika ut. Mitt eget hår liknar tyvärr mest en kula knastertorr Svinto som står rakt ut från skallen, så att samla (läs: tvinga) ihop det i en man bun, och sen inte röra det mer tills jag kommer hem, är enda hanterliga sättet.
Ja, men det är väl äckligt på riktigtTorrshampoo finns det väl också?