Jag är ingen jägare men jag litar inte på att alla jägare har full koll på vad dom håller på med.
Hur är kollen på dom envisa jägarna som strikt ska ut i skogen och jaga trots att dom är helt dementa?
Eller dom jägarna som under många års tid har accepterat att bara sitta på pass utan att skjuta ett skott på flera år? Hur lämpliga jägare är såna?
Eller dom lyxiga jägarna typ kungen och hans rövslickande efterfölje, som jagar för prestigens skull men har egentligen inget genuint intresse för jakt och kanske inte skjuter ett skott på flera år? Hur lämpliga jägare är dom?
Hur strikt är det med alkoholförbudet inom jaktlag under jakten?
Självklart kommer alla på det här forumet påstå att alla jägare som dom känner får göra alkotest både före och efter jakten, men tyvärr så är mina fördomar om sånt allt för stora.
När det gäller demens och andra tillkortakommanden som kan innebära en risk vid vapenhantering så ligger ansvaret på individen, läkare, anhöriga, jaktledaren, jaktkamrater att dra i handbromsen.
Vapensäkerhet både ett samhällsansvar, individuellt och kollektivt ansvar att det fungerar.
I vårt jaktlag har det aldrig varit något problem, gubbarna har själva känt när det är dags att tacka för den tid som varit när ålder, kropp eller hälsa tagit ut sin rätt.
Att vara gammal och inte ha samma ork längre är inte likställt med att vara en fara säkerhetsmässigt.
Det är mer regel än undantag att äldre personer slipper gå till generalpassen långt bort och i jävlig terräng och snöförhållanden och därför kanske inte får komma till skott lika ofta som dom som orkar lägga ner mer ork, tid och möda.
Många äldre accepterar att dom får ta "Vägnära pass", om man ser till tex Älgjakt så är det även mycket ett lagarbete och social grej där man trivs att ingå i ett jaktlag.
Jakt kan vara jobbigare än man tror, vid vårt sätt att jaga så börjar många få svårt med orken redan kring 60års åldern, men är klara i skallen och kan jaga många år till för det fast med lite lättare börda.
Jag tror faktiskt att Sveriges Konung har ett genuint jaktintresse, men hans uppdrag och livssituation gör det svårt att utöva det på ett sätt som han kanske önskar att han kunde.
Jakt bland grannlag där det befinner sig beväpnade okända jägare kring ett högprioriterat skyddsobjekt rimmar illa för SÄPO.
Hus skulle Säkerhetspolisen kunna veta att mannen i gröna kläder på marken brevid är en bonddräng som är ute och jagar eller är någon helt annat med onda intentioner ?
Hur bra jägare Kungen är eller hur bra han hade kunnat bli om han levt ett vanligt liv kan jag bara spekulera i, men jag är rätt övertygad att han har koll på vapensäkerheten......tänk vilka rubriker i slaskmedia det skulle bli annars.
Vad gäller alkohol och jakt så är det nolltolerans bland dom jägare jag träffat, liksom köra bil med alkohol i kroppen.
Vi jagar där det krävs att man kör bil dit, så något sådent skulle innebära dubbelfel och att man blir avvisad från jakten och avtagen bilnyckel.
Glädjande nog har det aldrig varit något som inträffat hos oss.